Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Omprövning reseavdrag

Kunnig medlem
Poäng: 197
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Hej!

Har under snart 10 år pendlat med bil till arbetet men aldrig tagit med reseavdraget i deklarationen. Har cirka 8 mil tur och retur till jobbet.

Är det värt att begära en omprövning för de senaste åren?

Om du är intresserad av att få korrekt taxering och få lite skatteåterbäring så.
Du kan ompröva 6 år bakåt. Resterande år är för sent

Klart du ska ompröva!

Bara att posta in (6 st) SKV 6891 för varje år (2018-2019-2020-2021-2022-2023) och säga att du missat reseersättning (egen bil) på 2.1 i deklarationen som du vill ta skatteåterbäring för, från tidigare år. Sen uträkning i övre rutan

Detta kan du göra för 6 senaste åren. Så har du som exempel 20.000 att få tillbaka varje år så är det 120.000 på kontot genom att bara skicka in 6 blanketter efter typ en timmas jobb. Du kan skriva i nedre stora rutan bara: underlag skickas på begäran.
Inte ofta dom begär in kontroll.

Uträkningen kan vara: Jobbat minst 200 dagar, har 4 mil till jobbet så 8 mil per dag. Man får 18.50 kr milen (25 kr milen för 2023). 11000 första kronerna per år får man inte tillbaka.

• 200 x 8 x 18.50 = 29600 kr. Detta minus 11.000 = 18600 kr i skatteåterbäring.

• För 2023 får du 25 kr milen så då blir det: (200 x 8 x 25) - 11.000 = 29000 kr i skatteåterbäring

Senast ändrad:
Är väl precis som med andra avdrag att man inte får skatteåterbäring på det belopp man fyller i någon ruta på deklarationen, utan får tillbaka skatten på det belopp man fyllt i/begär avdrag för.

Senast ändrad:
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga…. Jag har aldrig tagit ut resor på de sista 6 åren bakåt och detta inlägg gjorde mig nyfiken på denna ev möjlighet att få nån krona extra tillbaka oväntat.

Jag är lite osäker hur jag arbetat tidigare år lite mer finstilt och ska man bara ta ”på ett ungefär” när man räknar ut och skickar in? Eller ska jag kontakta dom och förklara läget och be dom hjälpa mig med en uträkning på nåt sätt?

Kan man göra omprövning digitalt eller måste man skicka med vanliga posten?

Verkligen ett stort tack till både trådskaparen och ni som svarar hjälpsamt - ni är verkligen otroliga!

Tjänar du över brytgräns så stämmer inte LUPs uträkning

Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga…. Jag har aldrig tagit ut resor på de sista 6 åren bakåt och detta inlägg gjorde mig nyfiken på denna ev möjlighet att få nån krona extra tillbaka oväntat.

Jag är lite osäker hur jag arbetat tidigare år lite mer finstilt och ska man bara ta ”på ett ungefär” när man räknar ut och skickar in? Eller ska jag kontakta dom och förklara läget och be dom hjälpa mig med en uträkning på nåt sätt?

Verkligen ett stort tack till både trådskaparen och ni som svarar hjälpsamt - ni är verkligen otroliga!
Det bästa är no att du själv räknar, det kan komma att begäras in underlag

Skriv hur många dagar som du är MINST säker på att du arbetat.

Det är 52 veckor på ett år. Man har 5 veckor semester och utöver det är man kanske borta 10 dagar (2 veckor) i vanliga fall.

Så kan säga 45 x 5 = 225 arbetsdagar är defintivt inget konstigt. Sen beror det ju på om man har vart sjuk längre period eller om man jobbat helger etc.

Så om du är säker på du har minst 210 arbetsdagar med egen bil till jobbet. Då kan du ta milersättning för 210 dagar (420 resor) utan problem. Det kan ju vara 230 dagar eller 220 dagar.
Men vill man vara säker på att man gör rätt så tar man beräkningen på de antal dagar man minst är säker på för varje år ifall man inte vill göra jobbet och gå in och gräva i journaler och räkna exakt manuellt. Skulle det vara 218 dagar och man skrivit 210 så är man ju säker, även om man råkas fimpa 8 dagar.

Man gör omprövning via post och skickar en sån här (en blankett för varje år):

https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Till:

Skatteverket
205 30 Malmö

Tjänar du över brytgräns så stämmer inte LUPs uträkning
Det du kallar brytgränsen spelar ingen roll. Du får samma milersättning oavsett om du tjänar över ca 600.000 eller under det per år.

Med tanke på att detta är det skatteverket gör mest nedslag med största utfallet bör man vara beredd att få styrka allt, kan man det är det inga problem.

Har begärt ut kontoutdrag från banken för åren samt beställt från transportstyrelsen vilka bilar jag ägt under dessa år.

Det du kallar brytgränsen spelar ingen roll. Du får samma milersättning oavsett om du tjänar över ca 600.000 eller under det per år.
Jo, den beskattningsbara inkomsten minskas med ditt avdrag (mil x dagar x 18.50 kr (25) - 11000 kr), så har man betalat statlig skatt kan det bli mer att få tillbaka.

Skriv hur många dagar som du är MINST säker på att du arbetat.

Det är 52 veckor på ett år. Man har 5 veckor semester och utöver det är man kanske borta 10 dagar (2 veckor) i vanliga fall.

Så kan säga 45 x 5 = 225 arbetsdagar är defintivt inget konstigt. Sen beror det ju på om man har vart sjuk längre period eller om man jobbat helger etc.

Så om du är säker på du har minst 210 arbetsdagar med egen bil till jobbet. Då kan du ta milersättning för 210 dagar (420 resor) utan problem. Det kan ju vara 230 dagar eller 220 dagar.
Men vill man vara säker på att man gör rätt så tar man beräkningen på de antal dagar man minst är säker på för varje år ifall man inte vill göra jobbet och gå in och gräva i journaler och räkna exakt manuellt. Skulle det vara 218 dagar och man skrivit 210 så är man ju säker, även om man råkas fimpa 8 dagar.

Man gör omprövning via post och skickar en sån här (en blankett för varje år):

https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html

Till:

Skatteverket
205 30 Malmö
Jag veckopendlar till jobbet. Har typ 22 mil dit.
Har aldrig gjort avdrag. Ska jag också fylla i en sådan blankett?
Du verkar ju ha koll^^

Du verkar ju ha koll^^
Om du är intresserad av avdrag så ska du det, lite hake om du har dubbelt boende du gör avdrag på möjligen.

Senast ändrad:
Du verkar ju ha koll^^
Säg som exempel att du jobbar 45 veckor. (22 mil x 2 gånger i veckan (fram och tillbaka) x 45 x veckor x 18.5 kr milen ) - 11.000 kr = 25630 kr tillbaka för åren 2018-2022. För 2023 får du tillbaka 25 kr milen så 45250 kr

Totalt att få tillbaka för senaste 6 åren: 173 400 kr

Du väljer själv om du vill lägga en timma på att fylla i blanketter och posta in dom, jag hade gjort det för mellan troligen 150.000-200.000 :)

Nu vet jag inte hur många veckor per år du jobbar. men du får ändra den siffran bara om det är mer eller mindre.

Du verkar ju ha koll^^

Det borde lite beroende på vilken skattesats du hade respektive år bli någonstans mellan 5800-7000 i återbäring per år om avdraget godkänns.

Det borde lite beroende på vilken skattesats du hade respektive år bli någonstans mellan 5800-7000 i återbäring per år om avdraget godkänns.
Du har räknat på enkel väg 22 mil. Det är 22 mil fram och 22 mil tillbaka. så runt 22.000-28.000 kr borde det bli per år.

Du har räknat på enkel väg 22 mil. Det är 22 mil fram och 22 mil tillbaka. så runt 22.000-28.000 kr borde det bli per år.
Tack till både dig och lasseman för svaren.
Men hur fan fyller man i det?
Har aldrig gjort avdrag. Bara att fylla i blanketten du bifogade förut?

Vill inte vara en partypooper nu… men man får ju inte tillbaka allt som överstiger 11000kr. Tror man får ca 30% av den summan. Men det är ju såklart ändå pengar jag tycker man borde ha med i sin deklaration.

Jag pengar 5 mil om dagen och får tillbaks kring 6000kr i år, iom nya milersättningen. Övriga år tror jag det blivit ca 4000kr.

Vill inte vara en partypooper nu… men man får ju inte tillbaka allt som överstiger 11000kr. Tror man får ca 30% av den summan. Men det är ju såklart ändå pengar jag tycker man borde ha med i sin deklaration.

Jag pengar 5 mil om dagen och får tillbaks kring 6000kr i år, iom nya milersättningen. Övriga år tror jag det blivit ca 4000kr.

Snarare typ 22-25% om man inte betalar statlig skatt, då blir det lite mer effekt. Beräkning tidigare visar på det avdrag man kan göra, men det är bara skatten på det avdragna beloppet man kan få tillbaka precis som jag skrev i ett inlägg tidigt i tråden.

Snarare typ 22-25% om man inte betalar statlig skatt, då blir det lite mer effekt. Beräkning tidigare visar på det avdrag man kan göra, men det är bara skatten på det avdragna beloppet man kan få tillbaka precis som jag skrev i ett inlägg tidigt i tråden.
Okej. Tänkte mest på LånaUtanPappers uträkningar. ^^

Tack till både dig och lasseman för svaren.
Men hur fan fyller man i det?
Har aldrig gjort avdrag. Bara att fylla i blanketten du bifogade förut?
1713120470954.png

Hade fyllt i ungefär såhär (ta bort x mellan 45 och veckor bara). En blanket för varje år. sen skriva ut, lägga namnteckning på dom och posta till:

Skatteverket
205 30 Malmö

Skulle dom villa komplettera mer så får dom i så fall säga till vad dom behöver.
Kom ihåg att för 2023 så får du räkna 25 kr milen och inte 18.50 kr milen.

Senast ändrad:
Okej. Tänkte mest på LånaUtanPappers uträkningar. ^^
De beräkningarna stämmer bra hur man beräknar avdraget, det är dock inte samma som det belopp man får tillbaka. Man får tillbaka skatten på det belopp man kan dra av.
I grund och botten samma princip som avdrag för räntor, har du betalat 10k i räntor så får du ju inte tillbaka 10k.

Visa bilaga 3941

Hade fyllt i ungefär såhär (ta bort x mellan 45 och veckor bara). En blanket för varje år. sen skriva ut, lägga namnteckning på dom och posta till:

Skatteverket
205 30 Malmö

Skulle dom villa komplettera mer så får dom i så fall säga till vad dom behöver.
Grymt. Tack för hjälpen.

Jag gjorde gick in och la till för 2023 samma dag som pengarna kom förra tisdagen. Får se när de hör av sig eller när pengarna dyker upp :)

Visa bilaga 3941

Skatteverket
205 30 Malmö

LånaUtanPapper, om jag hade en annan bil t.ex 2018, ska jag skriva det registreringsnumret eller mitt nuvarande på bilen jag har nu? Antar att det är det regnumret som var aktuellt då men vill ändå vara säker :)

Skv ser historiken om det behövs

Kan man inte begära omprövning digitalt?

Jag har skickat in omprövning av ränteavdrag för åren 2019-2020. Är det någon som vet om det kommer synas på mina sidor när dom tagit emot det eller är det först när dom handlägger ärendet?

Kommer idag eller imorgon skicka in omprövning för åren 2018-2022. Får se hur det går :)

Visa bilaga 3941

Skatteverket
205 30 Malmö

@LånaUtanPapper vet du om man måste skriva nuvarande regnr eller det regnr på eventuell bil man ägde vid det specifika tillfället mam söker ersättning för? T.ex om jag söker för 2020, ska jag skriva bilens regnr som jag hade då? Vet att det kanske låter som en dum fråga men jag vill vara helt säker innan jag skickar iväg något

@LånaUtanPapper vet du om man måste skriva nuvarande regnr eller det regnr på eventuell bil man ägde vid det specifika tillfället mam söker ersättning för? T.ex om jag söker för 2020, ska jag skriva bilens regnr som jag hade då? Vet att det kanske låter som en dum fråga men jag vill vara helt säker innan jag skickar iväg något

Jag skrev regnr på de bilar jag ägt just det deklarationsåret. Sen 2018 lånade jag min flickväns bil så skrev det registreringsnumret då.

När är sista dagen att deklarera? 2a maj? Tänker det är då de börjar titta på granskning av reseavdragen? Eller de borde redan nu börjat granska… första gången jag lägger in reseavdrag tillsammans med deklarationen så ingen aning hur de resonerar då. ni som skickat in reseavdrag , ingen som fått veta nåt ännu?

När är sista dagen att deklarera? 2a maj? Tänker det är då de börjar titta på granskning av reseavdragen? Eller de borde redan nu börjat granska… första gången jag lägger in reseavdrag tillsammans med deklarationen så ingen aning hur de resonerar då. ni som skickat in reseavdrag , ingen som fått veta nåt ännu?
Ja enligt skatteverkets hemsida 2 maj.
Dom kollar löpande, har man redan gjort sitt avdrag kan det varit kollat.

Idag fick jag från Skatteverket att omprövning för 2023 är godkänd.
Nu väntar jag bara besked på de jag skickade in för 2018-2022. Kan inte se de än som mottagna hos Skatteverket.

Idag fick jag från Skatteverket att omprövning för 2023 är godkänd.
Nu väntar jag bara besked på de jag skickade in för 2018-2022. Kan inte se de än som mottagna hos Skatteverket.
Är det du fått svar på nu reseavdrag du gjort efter du fått pengar i april? Det jag menar är att du godkände deklarationen som den va, fick pengar i april sen la du in reseavdrag efter det igen?
gorde likadant men har inte fått på Kivra eller ser något på skatteverket att dom behandlat mitt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp