• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Orka löneutmätning

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Men har du inte redan den kungliga lönen, och har varit tvungen att låna en massa pengar för att den inte räcker till?
jag har en bra lön , fast ibland vill man ha mer !! Och då har man tagit lån och utnyttjat kreditkort ! Och då växer skulderna ... Du har aldrig lånat fast du haft en bra lön ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Men har du inte redan den kungliga lönen, och har varit tvungen att låna en massa pengar för att den inte räcker till?
Om du läser vad jag skrev från början så kommer jag kunna leva kungligt igen när dessa 5 lånen är borta :) inga konstigheter väl :)
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag satte mig ner igår kväll och gick igenom allt , för jag vet att i november är det stor chans att jag kommer igång med löneutmätning , jag har hyra och 2 lån som jag ska betala jämte löneutmätningen . Så kommer får behålla kanske 11-12 om man går på fogdesns hemsida .. fattas typ 8k , men eftersom jag ska jämka så blir det ca 4k mer där varje månad och sen även mars får jag bonus på 10k extra . Sen sparade semester dagar som är sparade som kommer tas ut i pengar .. och den junilönen som är enorm ! Sen börja jämka nu i sep ..så kommer kunna spara ihop 40k fram till sista dec . Så kommer faktiskt få det gå runt sen. Sen får vi leva på min sambos lön som är 14-15k efter skatt ...sätt dig ner och skriv upp allt , för det tror jag det bästa är , jag räknade ihop hur mycket ränta som det blir hos fogden på lånen ...och mellan 5-6k ränta varje månad och ca 10k i amotering ... Får man fråga hur hög lön du har ? Men det viktigaste är att aldrig ge upp ! Aldrig !
Absolut bra tips Tack lön ca 40000kr i månaden alltså ;)
 
Senast ändrad:

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
När du skriver att du vill ge upp allt, vad menar du då?

Man måste bita ihop och kämpa, det suger fett att ha löneutmätning. Det ligger nära till hands att bli bitter, så var det för min del i alla fall. Jag fick vända och vrida på varenda krona, jag la upp en budget på hur mycket jag hade att röra mig med per dag. Jag har bil och alla kostnader som kommer med det. Jag tog ett extrajobb av två anledningar: 1, var att de lån jag hade kvar inte skulle gå till kronofogden (det var verkligen prio ett) 2, att jag skulle ha lite mer pengar att röra mig med.

Mina föräldrar har hjälpt mig tidigare så jag ville inte belasta dem igen och tog skiten med Kronofogden. (När utmätningen var klar betalade jag tillbaka till mina föräldrar, inte för att jag var tvungen utan för att jag ville).

Jag skulle egentligen kunna skriva mycket om hur pissigt jag tycke det var. M E N det hjälper inte att älta och bli bitter. Jag valde att se framåt, att inte skuldbelägga mig själv mer utan att ta den tiden det skulle ta och göra det bästa av situationen. Det blev lite som att ”don´t do the crime, if you can´t do the time”, jag har själv försatt mig i denna situationen och då får jag fixa det.

Jag hade också tunga dagar, när jag klandrade mig själv hur dum jag har varit. Men ju längre tiden gick desto mindre sådana dagar hade jag. Det blev inte bättre/annorlunda av att klandra sig själv, det blev bättre av att se att skulden minskar och det går framåt.

Jag tänkte inte en enda gång att jag skulle betala in mer pengar till Kronofogden eftersom det hade minskat min skuld marginellt vare månad. Pengarna gjorde mitt liv lite lättare, hellre en månad extra utmätning med lite mer kvalitet i livet än att betala in en tusing extra.

Det är jobbigt att jobba heltid och dessutom jobba extra men det var så värt det för jag jobbade för mig och mitt välmående. Idag några månader efter att löneutmätningen upphört känner jag som att det är period av mitt liv som ligger långt bort även om det inte är så länge sedan. Jag är övertygad om att det har med den mentala biten att göra.

Alla är olika och bearbetar situationer på olika sätt, mitt sätt funkade för mig.

Kämpa på! Gör upp en budget, jobba extra och se framåt istället för att se bakåt. Lycka till!
Tack jordnöten ❤️
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp