• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Orkar inte kämpa mer - dax att tänka om

blueeeyee

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
17 Juli 2013
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Hej!
Kämpat i flera år med att betala skulder och kommer ingenvart. Har idag skulder på 1.500.000 kr totalt. 1,4 är större lån och resten är typ klarna och andra snabblån.
Har tidigare jobbat på två ställen och haft en nettolön på 40.000kr, nu orka jag inte jobba så mycket längre och får numera ut en lön på 25.000kr.
Funderar starkt på att söka skuldsanering nu och få ett slut på detta.
Jag är så trött i huvudet och försöker förstå hur allt funkar men är så stresspåverkad så kan inte ta till mig informationen.
Kan någon snälla hjälpa mig förstå, hur funkar detta egentligen?

Blir man beviljad sanering även om man "skött" sina lån, jag har inget hos inkasso och inga anmärkningar.
Behöver man först släppa allt kronofogden innan man kan söka?
Hur mycket betalar man per månad?
Vad händer om man börjar plugga under dessa 5 år?
Kan man under dessa 5 år betala av skulden fortare och därmed avsluta saneringen tidigare?
Finns det risk att man förlorar sin bostad om man blir beviljad sanering?
Borde jag fortsätta betala skulderna eller ska man tänka om?

Hoppas någon kan hjälpa denna förvirrade själ :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Hej!
Kämpat i flera år med att betala skulder och kommer ingenvart. Har idag skulder på 1.500.000 kr totalt. 1,4 är större lån och resten är typ klarna och andra snabblån.
Har tidigare jobbat på två ställen och haft en nettolön på 40.000kr, nu orka jag inte jobba så mycket längre och får numera ut en lön på 25.000kr.
Funderar starkt på att söka skuldsanering nu och få ett slut på detta.
Jag är så trött i huvudet och försöker förstå hur allt funkar men är så stresspåverkad så kan inte ta till mig informationen.
Kan någon snälla hjälpa mig förstå, hur funkar detta egentligen?

Blir man beviljad sanering även om man "skött" sina lån, jag har inget hos inkasso och inga anmärkningar.
Behöver man först släppa allt kronofogden innan man kan söka?
Hur mycket betalar man per månad?
Vad händer om man börjar plugga under dessa 5 år?
Kan man under dessa 5 år betala av skulden fortare och därmed avsluta saneringen tidigare?
Finns det risk att man förlorar sin bostad om man blir beviljad sanering?
Borde jag fortsätta betala skulderna eller ska man tänka om?

Hoppas någon kan hjälpa denna förvirrade själ :(

Du behöver inte släppa dina lån till KFM för att bli beviljad skuldsanering. Så det spelar ingen roll om du skött eller inte skött att betala på dina skulder. Det som spelar roll är hur din ekonomiska situation ser ut i förhållande till skulderna. Kommer man fram till att dina inkomster inte räcker till för att betala dina utgifter, har du stor chans att beviljas skuldsanering. Glöm dock inte att man även kikar på: Hur nya lånen är och varför skulderna uppkom. Vad du har gjort/gör för att lösa båda skulder och beroendesjukdomen som du eventuellt har/haft...osv. Du får behålla till hyra, barn, medicin och 5000-6000 kr till mat och övriga utgifter.

Även om betalningsplanen kan vara på 3-4-5 år består anmärkningen alltid i 5 år.

Du behöver svara på om du äger eller hyr bostaden innan det går att svara på den frågan.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Man behöver inte ha något hos KFM el inkasso för att söka sanering. Man kan bli beviljad ändå. Det är skälighet och insolvens som det räknas på.
Hur mkt man betalar är individuellt. Det kan aldrig behålla mindre än existensminimum.
Så länge du fortsätter betala din summa varje månad så händer inget om du skulle börja plugga under dina fem år.
En sanering är alltid 5 år även om du skulle vinna massa pengar o kunna betala in allt.
Om du äger din bostad så lär de se över om det finns ett övervärde och isf rek att du säljer för att betala av skulder. Om du inte är villig till det så kan detta ses som att du inte gjort allt du kan för att minska dina skulder. För det är en väldigt viktig del i att beviljas, att man gjort allt man kan innan och att man inte anses kunna betala sina skulder inom 12-15 år.
Det finns ett test på KFM:s hemsida du kan göra för att se hur du ligger till.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Hej blueeeyee. Får jag fråga varför du är skyldig de pengarna? Det är ju en sak att ta lån för att spela bort dem, och ett annat om du tagit lån för att köpa en bostadsrätt. Vilket det är ger dig olika möjligheter.

Det kanske är bäst att börja med att göra en lista på precis alla du är skyldig pengar till, och hur mycket, så får du en exakt bild av vad du har att jobba med. Det brukar också konkretisera situationen, eller gjorde det i alla fall för mig.

Det finns många trådar här på forumet hur man kan jobba effektivt med att minska skuldbördor, även om man inte vill söka skuldsanering. Hur väl det kan gå beror väl, som sagt, på hur skulderna har uppkommit.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Du kan inte betala av betalningsplanen i förväg. Det är som lite av grejjen att man ska lära sig betala saker i tid.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp