• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Orkar inte mer, Skuldsanering/löneutmätning nästa!!

hejhopp89

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Februari 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Sambon och jag har två barn i tonårsålder, vi äger ett hus som vi köpte för 1,5 år sedan för 3,500.000 (lån 2,890.000 idag) Kan vara värt 4,300.000 idag.
Vi betalar idag 14,400kr/mån på bolån+räntor
Men krukset är att vi har alledes för många smålån/lån på oss, Tillsammans har vid 1,534.000 i skulder och då är inte huslånet inräknat.
Är det någon som har fått behålla sitt hus vid skuldsanering?

Jag förstår innerst inne att vi måste sälja huset för att få loss pengar, ingen bank vill höja vårt bolån och baka in lån där just nu. Plus vi har en restskatt på 700.000 som måste betalas in när vi säljer.
Jag orkar inte mer längre, vi betalar runt 27,000 på bara smålån, vi får kanske ut 45,000 i månaden från våra löner, men 41,000 går till lån varje månad.

Är så nära på att släppa allt och låta allt gå till Kronofogden, men ska vi släppa bådas eller bara mitt? Alla lån står väl 60% på mig och 40% på min sambo.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zweets003

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Juni 2019
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
29
Poäng
102
Inte tänkt på sälja huset och sen tar en lägenhet. Ni har bra chanser och få det sålt sen lösa allt skit med lån och ni har en stor summa därefter och leva på. Ni slipper stress ocv ångest sen med;)
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Så restskatten skulle äta upp halva vinsten? Det skulle ändå lämna kvar flera hundra tusen att ta bort de sämsta lånen på. Ta bort antingen de med högst ränta eller så många smålån som möjligt för att minska månadskostnaden.

Prata med någon som kan klura ut chanserna att behålla huset vid utmätning eller skuldsanering.

Ni kan också ansöka om skuldsanering nu direkt, men det kanske inte är så stor chans att få, det beror på hur mycket ni tjänar. Ni tjänar nog ”för bra”

Jag tror ändå att det bästa är att sälja huset så fort det bara går! Försök hitta någonstans att hyra eller bo hos kompisar eller vad som helst. Det är lättare att hitta nu innan ni fått betalningsanmärkningar.

Sälj grejer i huset också, det gör det lättare att flytta sen. Släng saker som inte går att sälja, eller vad ni kommer på som gör flytten enklare. Flyttar är otroligt tidskrävande enligt min erfarenhet.

Se till att betala skatteskulden bara, man kan betala in i förväg på skattekontot. Skatteskulder tar staten allvarligt på.
 

Wizard71

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
55
Poäng
166
Det är en lång väg till sanering från eran nuvarande situation, tror garanterat att ni måste sälja huset för överhuvudtaget ha chans till sanering! Och att ni har 700K i skatteskuld är till nackdel eftersom den skulden är till staten och har därmed prioritet! Sedan tittar dom på när senaste lånen togs och hur skulderna har uppstått och till vad! Så det blir nog löneutmätning vilket fall som helst! Tänk också på att skuldräntan på skatten är förhöjd i år!
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Ni behöver med all sannolikhet sälja huset. Ska ni ha chans på en sanering behöver ni bland annat kunna visa att ni gjort allt för att betala av skulderna. Att inte sälja sina tillgångar talar tyvärr starkt emot att få en sanering beviljad. Vid en eventuell utmätning löper ni stor risk att bli av med huset också. Detta var kanske inte det du ville höra. Dock har ni båda bra löner och ännu är ni inte hos KFM, finns ingen närstående som skulle kunna vara behjälplig?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Vad kan ni få om ni hyr ut huset? Kan det täcka en del kostnader? Ifall ni kan få hyra en prisvärd lägenhet. Se över kostnader för bil/transport. Jämka!
Tycker det vore synd att bli av med övervärde till skatt. Visst finns det banker som skulle kunna hjälpa med att baka in en del av blankolånen men det krävs några saker ni måste jobba med: en kalkyl som går ihop och en hyfsat bra UC.
Vet att det finns folk som fått behålla huset men helt beroende på övervärde och kostnader för ersättningsboendet.
Det är svårt när man tappat kontrollen över ens ekonomin och kommer på för sent att dra i handbromsen. Lycka till!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 325
Mottagna reaktioner
802
Poäng
717
Om det finns en risk att ni hamnar hos Kronofogden så sälj huset och sök lägenhet innan dess! Att få lägenhet med skulder hos Kronofogden är enligt mångas berättelser inte enkelt alls, och hittar man någon kanske man får nöja sig med sämre standard eller trygghet. Ta inte risker att hamna hos Kronofogden, hoppas få behålla huset och sen stå där utan boende om Kronofogden beslutar att det ska säljas, vilket jag tyvärr tror att dom kommer göra. Ni kan alltid jobba för att i framtiden kunna köpa hus igen, men just nu bör nog trygghet vara prio. Kämpa på så kommer det bättre dagar.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 991
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
867
Om det finns en risk att ni hamnar hos Kronofogden så sälj huset och sök lägenhet innan dess! Att få lägenhet med skulder hos Kronofogden är enligt mångas berättelser inte enkelt alls, och hittar man någon kanske man får nöja sig med sämre standard eller trygghet. Ta inte risker att hamna hos Kronofogden, hoppas få behålla huset och sen stå där utan boende om Kronofogden beslutar att det ska säljas, vilket jag tyvärr tror att dom kommer göra. Ni kan alltid jobba för att i framtiden kunna köpa hus igen, men just nu bör nog trygghet vara prio. Kämpa på så kommer det bättre dagar.
Väldigt bra tips detta. Lös boende först.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp