• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Panikångest! Vad är bäst att göra nu?

Baklänges

V.I.P
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
197
Poäng
366
Visa bilaga 3939

Så, det är så din skuldbild ser ut. Jag plockade bort bolånet - det är inte problematiskt här.

Snöbollsmetoden går ut på att du över gör följande:

Betala den minsta skulden med så mycket som möjligt. Om du har pengar över nu idag, lägg vad du kan på att döda den. Om du har några saker som kostar pengar - nöjesresor, netflix, etc, så avboka det så länge. Döda Ikano. När Ikano är borta, fortsätt på den kvarvarande minsta skulden - Klarna. Ta det du betalat till Ikano, och lägg till det till det du betalar till Klarna. Fortsätt gärna snåla i ditt liv så du har mera över till att betala på skulderna. När Klarna är död, fortsätter du uppåt i listan. Du tar det du lagt på Ikano och Klarna, och lägger det på att betala av Qliro. Och så vidare. Till slut, när du börjar på de stora lånen, så betalar du Ikano + Klarna + Qliro + Marginalen + Klarna 2 + Ectster + Saldo + Swedbank + Nordax etc. Det blir rätt mycket pengar varje månad som du använder för att döda skulder. Det är snöbollsmetoden.

Säljer du huset, ja då behöver du ju inte följa detta.
Vilket engagemang! Schysst!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Jag förstår dig, du är en överlevare och förtjänar lycka och framgång. Der glädjer mig att höra att du fått rätt hjälp för att komms vidare från någonting så fruktansvärt. Ta hand om dig<3
Fäller många tårar nu… ❤️ tack.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Man behöver självklart inte följa snöbollsmetoden till punkt och pricka. Det viktigaste är att ha en genomtänkt strategi.

Snarare är det lite klurigare och få till om man skött sig bra och ligger i fas med sina lån men inte alls en omöjlighet. Du kan fråga om en betalningsfri månad det går flertalet långivare med på om man ligger i fas med betalningarna på lånet/krediten börja så klart med lån som har högst månadskostnad och som ligger i den övre delen. Sen så kan man få tillfälliga betal planer på upp till året men mer vanligt att dom som längst varar i sex månader.Om man har svårt att betala förklara kortfattat varför du inte kan betala på ditt lån/kredit och behöver sänka din månads betalning (ta i lite när dom frågar hur mycket du kan betala på lånet per månad) vissa kan dock kräva eller rättare sagt systemet kräver att man lär ligga efter då är det bara att inte betala en månadsbetalning och sen ringa efter den 10:e för att höra sig för om dom kan upprätta en betalplan nu när systemet indikerar att du ligger efter. Bra om du gör det nu i veckan ringer och frågar om betal fri månad/betalplan så vet du hur du ska göra i månadsskiftet.Vissa medarbetare kommer att rekomendera dig att göra på det viset för att få till en betalplan om man ligger i fas med lånet.
Fantastiskt, tack för dina fina ord det värmer många forum medlemmar här :)
Jag ska ringa och fråga imorgon. Tyvärr har jag ju inte lyckats sköta det prickfritt på slutet. Men det är värt ett försök. I alla fall dom stora bitarna som kostar några tusen per månad. Jag skulle så gärna vilja få lägga det på något annat, t ex Klarna, för att komma i fas och känna att något minskar. dom tre stora skulle jag klara om det bara var dom.
Tack snälla, evigt tacksam för engagemanget här. Har också skickat in en ansökan om ett extra helg jobb idag.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Innan du gör något drastiskt som att flytta bolånen till Bluestep, se till att verkligen gå igenom samtliga utgifter och få koll på vad du har över. Jag har haft bolån hos Bluestep, och även om det kan vara en ”räddning” så är det otroligt högra räntor, och så som det funkade när jag tog det (ca 13 år sedan) så var man tvungen att ta en del av lånet för förhöjda räntor de första åren -så kalkylen på deras hemsida är inte riktigt hela sanningen (dvs nånadskostnaden är egentligen högre, men de drar det på ”lånet” du har). De kanske har ändrat men kolla verkligen igenom villkoren noga om du kommer fram till att det är sista utvägen.
Med allt stöd jag fått idag, och framförallt att våga få en överblick, så kanske jag kan ta mig igenom detta ändå. Det vore en enorm lättnad att inte behöva sälja mig till Bluestep.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Hej
Får jag gärna rådslå följande förslag från Bluestep med er?

Man föreslår
Räntan som vi preliminärt idag kan erbjuda för ett bolån på 2 350 000 är följande:
  • 60-mån bunden ränta: 6,95%
  • 36-mån bunden ränta: 7,20%
  • 3-mån rörlig ränta: 8,10%

  • totala månadskostnaden resulterat i 18 014 kr inklusive ränta och amortering.

  • Jag tänker att det skulle innebära drygt 20k för mig över per månad. Innan jag gör något förhastat nu. Vad ser ni för nackdelar i detta? Att räntan är hög, det förstår jag, med tanke på att dagens ränta till Swedbank är 1,8%. Dock känns den räntan jag har till Swedbank väldigt låg med tanke på vad jag kanske får den dagen jag måste binda om dem.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 854
Mottagna reaktioner
7 225
Poäng
4 807
Hög ränta helt klart!
Har du funderat på att vända dig till din egen bank där du har bolånet idag och fråga om de kan erbjuda ngt, du kan säga att du fått detta erbjudande fr Bluestep. Kan vara så att de inte vill förlora dig som kund och kan tänka sig att erbjuda ngn sorts hjälp?
Med tanke på den väldigt höra räntan så skulle jag i a f uttömt möjligheten med min egna bank först. Har också Swedbank och bolåneränta på 1,39 som löper ut i augusti. Tänker mig att då kommer bolåneräntan att ligga på under 5%, hoppas få erbjudande om runt 4%. Vet att bolånekunder är viktiga för Swedbank.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
722
Poäng
647
Namnlös.png

Du skrev inte hur lång återbetalningstid ni pratar om. Här är en uträkning för 26 år med rörlig ränta. Bara du kan avgöra om du vill göra detta. Kolla särskilt hur stor den totala lånekostnaden blir.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 912
Mottagna reaktioner
1 897
Poäng
1 277
Visa bilaga 3945

Du skrev inte hur lång återbetalningstid ni pratar om. Här är en uträkning för 26 år med rörlig ränta. Bara du kan avgöra om du vill göra detta. Kolla särskilt hur stor den totala lånekostnaden blir.
Kanske inte är så viktigt om målet är att så snart det är möjligt sätta om till en normal bank igen?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Snitt räntan i procent för bolån i mars var ungefär:
1 år ca 4,19 - 4,82
2 år ca 3,81 - 4,64
3 år ca 3,64 - 4,05

Har man svårt att få lån låg snitträntan på ca 6,69.

Hur länge har du kvar på ditt nuvarande bolån innan du lär binda om det? Och om jag förstått det rätt är att med det nya bolånet så kan du baka in alla andra lån du har som du annars betalar månadsvis?

Sparar du 20K i månaden på att göra så här så är det inte en dålig ide i den situation du finner dig i nu.

Du kan ju höra av dig till Swedbank där du har bolånet idag och höra dig för om dom har ett bättre erbjudande än det du fått som förslag hos Bluestep då jag antar att du skött dina inbetalningar för lånet på huset.

känns ju bra det här på några dagar så har det vänt mot något som ser mycket bättre ut för din livs situation. :)
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Hög ränta helt klart!
Har du funderat på att vända dig till din egen bank där du har bolånet idag och fråga om de kan erbjuda ngt, du kan säga att du fått detta erbjudande fr Bluestep. Kan vara så att de inte vill förlora dig som kund och kan tänka sig att erbjuda ngn sorts hjälp?
Med tanke på den väldigt höra räntan så skulle jag i a f uttömt möjligheten med min egna bank först. Har också Swedbank och bolåneränta på 1,39 som löper ut i augusti. Tänker mig att då kommer bolåneräntan att ligga på under 5%, hoppas få erbjudande om runt 4%. Vet att bolånekunder är viktiga för Swedbank.
Jag tänkte åka till banken imorgon och boka ett möte. Efter all hjälp här i forumet i söndags, plus det faktum att jag nu har ett alternativ, så törs jag ändå lyfta frågan med dem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp