- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Ponera att man skickat mail till företaget och frågat om man har en skuld till dem eller om de skickat till fogden samt sagt att man vill spärra sig och i svaret man fått har de bara skrivit "logga in på hemsidan om du vill spärra dig" inget om skuld eller nått. Blir det att man är tvungen att fråga igen då eller kan man lagligen se det som att det inte finns nån skuld eller åker man på det för man inte frågat specifikt om inkassoskuld.
- Meddelanden
- 996
- Mottagna reaktioner
- 638
- Poäng
- 617
En påminnelse var 10:e år räcker för att göra avbrott i preskriptionstiden.Och de måste inte skicka påminnelse om skulden alls under tiden alltså?
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
SjuktEn påminnelse var 10:e år räcker för att göra avbrott i preskriptionstiden.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Enda riktigt säkra sättet är att genomgå skuldsanering för att bli kvitt skulderna. Även jag har fått ett inkassobrev på denna skuld, trodde jag var skuldfri och att jag hade stenkoll, men där ser man. Ska gå igenom alla papper som jag sparat. Tyvärr är det jättesvårt med spårningen, eftersom en del skulder har varit med i löneutmätning en tid, sedan dragits tillbaka och sedan verkställts igen... nya nummer hela tiden. De gör säkert detta med flit.
- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Är det någon som det står skickat till inkasso (inte fogden) på som fått brev hem nu? Alltså på daypay sida när ni klickar på mer info eller vad det står när man går in på fakturorna.
- Meddelanden
- 165
- Mottagna reaktioner
- 48
- Poäng
- 157
Dom brukar väl skicka påminnelse om skulden emellanåt från inkasso.Och de måste inte skicka påminnelse om skulden alls under tiden alltså?
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
Dom sa att det är sitt egna ansvar att kolla skulden.Dom brukar väl skicka påminnelse om skulden emellanåt från inkasso.
Vad var summan de sänkte från?Jag pratade precis med Partner inkasso.
Han sänkte min skuld till 4000 med en avbetalning på 10 mån 400:-, ingen ränta på det.
Surt men ändå ok..
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
6500:-Vad var summan de sänkte från?
Enligt nya lagen så får skulden inte vara över de dubbla. Räntekostnaden mm.
Ok, bra att veta om det visar sig att jag måste betala med, om den nu inte är betald som jag trodde6500:-

- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Gäller det "gamla" lån med alltså?6500:-
Så om man har 5000 i ursprunglig skuld till daypay kan de inte kräva mer än 10.000 nu?
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
Min skuld va från 2016.Gäller det "gamla" lån med alltså?
Så om man har 5000 i ursprunglig skuld till daypay kan de inte kräva mer än 10.000 nu?
Nä precis.
Ring och hör med dom. Han på partner inkasso va jätte lätt att prata med.
- Meddelanden
- 211
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 297
Gäller det "gamla" lån med alltså?
Om lånet utbetalades innan den 2018-09-01 är det ingen högkostnadskredit och då löper dröjsmålsränta tills dess att skulden är betald.
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Precis! Är lånet äldre än så gäller inte nya lagenOm lånet utbetalades innan den 2018-09-01 är det ingen högkostnadskredit och då löper dröjsmålsränta tills dess att skulden är betald.
- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Anade det lät för bra för att vara sant...Precis! Är lånet äldre än så gäller inte nya lagen
- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Tyvärr är det nog detta som gäller.... "Konsumentfordringar. För fordringar enligt konsumenträtten gäller en kortare preskriptionstid nämligen tre år. Borgensförbindelse för en konsumentfordran preskriberas tre år efter förbindelsens tillkomst.
Övriga enskilda fordringar har en preskriptionstid på tio år. Det kan till exempel vara
- en skuld till privatpersoner eller
- fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, det vill säga ett skuldebrev som inte är ställt till en viss person utan som kan säljas eller ges bort till vem som helst."
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
Dom sänkte min skuld iafAnade det lät för bra för att vara sant...
- Meddelanden
- 1 384
- Mottagna reaktioner
- 817
- Poäng
- 717
Ja det är ju bra och inget konstigt om skulden är "gammal" men det var inte på grund av den "lagen" utan nog mer kotym.Dom sänkte min skuld iaf
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Lån med skuldebrev (nästan alla lån) är preskribtionstiden tio år. Skulder uppkomna innan den nya högkostnadskreditslagen omfattas inte av den.
Florerar en massa felaktiga påståenden i denna tråd. Man bör inte uttala sig om man bara gissar.
Florerar en massa felaktiga påståenden i denna tråd. Man bör inte uttala sig om man bara gissar.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Håller med. Står dessutom tydligt på kravet:Lån med skuldebrev (nästan alla lån) är preskribtionstiden tio år. Skulder uppkomna innan den nya högkostnadskreditslagen omfattas inte av den.
Tycker ändå att Ambrion/Daypay skött detta dåligt. Om de nu velat ha tillbaka pengarna, varför har de inte minst en gång per år gett en chansen att betala tillbaka istället för att spara i flera år, som i mitt fall 6 år, innan de säljer den bara så där...så surt att få ränta på så många år på en skuld man tror man betalt. Inte fått svar från KFM ännu heller, så vet ju inte om jag har betalat den eller inte, samt inte heller ännu fått ny återkoppling av Partner Inkasso som igår sa de skulle höra av sig idag pga att de måste höra med ambrion om vissa saker...-_-
- Meddelanden
- 606
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 317
Vad gäller för skulder uppkomna innan den nya lagen?är det 3 år..Lån med skuldebrev (nästan alla lån) är preskribtionstiden tio år. Skulder uppkomna innan den nya högkostnadskreditslagen omfattas inte av den.
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Vad gäller för skulder uppkomna innan den nya lagen?är det 3 år..
Lagen är inte ändrad för preskription
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
Dom verkar ha köpt väldigt många skulder av daypay nuFått hem idag med nu=( inte detta man behöver direkt..
- Meddelanden
- 4 569
- Mottagna reaktioner
- 4 572
- Poäng
- 2 947
Som tur är har jag betalat alla skulder till daypay och spärrat mitt konto för flera år sedan, men skulle dom börja larva sig så här 7 år senare och skicka mig till kronofogden utan att försöka höra av sig på 6-7 år.
Jag brukar hålla lugnet men är det så här dom ska tjäna pengar på ränta. Hade kontaktat både ARN/Konsumentverket och letat upp VDn:s nummer för att ge en utskällning utan dess like. Detta måste vara det värsta betende som jag läst om av långivare på detta forum.
Jag brukar hålla lugnet men är det så här dom ska tjäna pengar på ränta. Hade kontaktat både ARN/Konsumentverket och letat upp VDn:s nummer för att ge en utskällning utan dess like. Detta måste vara det värsta betende som jag läst om av långivare på detta forum.
- Meddelanden
- 43
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 32
Möjligtvis Datainspektionen.Som tur är har jag betalat alla skulder till daypay och spärrat mitt konto för flera år sedan, men skulle dom börja larva sig så här 7 år senare och skicka mig till kronofogden utan att försöka höra av sig på 6-7 år.
Asså 10 dagars betaltid och ränta från 2014, de vill ha 10 223 och skulden var från början på 3745 typ
Sjukt om de försöker driva in skulder så här särskilt om de är betalda redan via kfm!
jag hade en klumpsumma på 10:0000 betalade all skuld hade 0kr gick in för att kolla skuldsaldo och blev chockad över att det stod 10:000kr från partner inkasso då denna skulden är gammal så antog jag att den ingick i min klumpsumma mailade dom och fick som svar
”Vi fick utslaget i Januari 2020. Vid den tidpunkten hade du en del skulder hos KFM som gjorde att vi inte gick in med verkställighet. Vi var inte säkra på ifall vi skulle få betalt eller inte. När vi senare såg att din skuldbild förbättrats och saldot hos KFM låg på 0kr så gick vi in med en ansökan om verkställighet”
- Meddelanden
- 4
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Hejsan!
Jag fick faktura från Inkasso partner, idag var sista betalningen och den har gått till kronan, jag har gjort betalning med swish och det fick dom. Jag skickade bevis till kronan att betalningen är godkänd eller ja att företaget har fått pengarna nu. Vad kommer det hända nu? Kommer ätandet återkallas eller avslutats eller va händer nu?
Jag fick faktura från Inkasso partner, idag var sista betalningen och den har gått till kronan, jag har gjort betalning med swish och det fick dom. Jag skickade bevis till kronan att betalningen är godkänd eller ja att företaget har fått pengarna nu. Vad kommer det hända nu? Kommer ätandet återkallas eller avslutats eller va händer nu?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Har du betalat så avslutas det men har du fått med dig avgiften till Kf när du betalade? Annars kommer du att behöva betala den också.Hejsan!
- Meddelanden
- 4
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Ja det har jag också gjort. Jag pratade med en på kronan 15:50 så sa hon att jag skulle skicka bevis till dom och det har jag gjort i med det är sista dagen idag. Undrar vad som kommer ske imorgon.Har du betalat så avslutas det men har du fått med dig avgiften till Kf när du betalade? Annars kommer du att behöva betala den också.
- Meddelanden
- 700
- Mottagna reaktioner
- 305
- Poäng
- 447
Inte kollat i deklarationen vilka räntor du betalat ?Vafan är detta.
Fick en räkning från Partner inkasso.
En skuld från 2016 tydligen. Som jag får nu????
2016-10-03 : 2500:-
Idag : 6500:-
Hur fan kan man vänta 4 år utan någon påminnelse mm?! Idioter
- Meddelanden
- 1 121
- Mottagna reaktioner
- 596
- Poäng
- 597
Minns ej om denna va med. Den är betald nu för länge sedan. Så bryr mig inte nu 😛Inte kollat i deklarationen vilka räntor du betalat ?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.