• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

pensionssparande kan man ta ut de innan 55år?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Och även 26 år senare så fungerar samma sak, helt otroligt:facejoy::facejoy::facejoy::facejoy:
Det har bara blivit liiite svårare att hitta öppettider och ställen där man kan betala sina räkningar kontant. 2004 fick jag min lön med check. Kostade då 45kr att lösa och sätta in på kontot. Beundransvärt att någon klarar av det idag.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Och även 26 år senare så fungerar samma sak, helt otroligt:facejoy::facejoy::facejoy::facejoy:
Med tanke på hur många ställen som inte tar emot kontanter är jag genuint nyfiken på hur detta funkar i praktiken.
Stöter aldrig på problem i vardagen med att betala allt kontant?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Under vilka förutsättningar kan man få ut sin pension i förskott? Pratar vi om pensionen arbetsgivaren betalar in?

Ips, sånt du själv betalat in med skatteavdrag.
Antingen. Ska du ha mindre än ett basbelopp på sparandet, knappt 50000, eller få dispens från skatteverket, eller under vissa förutsättningar kan man få det urmätt.

Tjänstepension har jag inte hört talas om förtida uttag av alls.
Allmänna pensionen styrs av lag så där måste du vara 61 eller 62
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Med tanke på hur många ställen som inte tar emot kontanter är jag genuint nyfiken på hur detta funkar i praktiken.
Stöter aldrig på problem i vardagen med att betala allt kontant?
Det är klart att jag inte har det så.
Med tanke på din fråga om hur jag får min lön, betalar räkningar etc etc. när jag skrev att jag inte gör affärer med banken tror jag dom flesta förstod att det gällde pension, fonder etc.etc och att jag inte skulle behöva påpeka detta om bankkort, lönen och betala räkningar är väl sådant som är en självklarhet i dagens samhälle.
Jag tror du förstod vad jag menade när vi pratade om pensions insättningar etc etc men du var ändå tvungen att påpeka det som egentligen är en självklarheter:rolleyes:
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Det är klart att jag inte har det så.
Med tanke på din fråga om hur jag får min lön, betalar räkningar etc etc. när jag skrev att jag inte gör affärer med banken tror jag dom flesta förstod att det gällde pension, fonder etc.etc och att jag inte skulle behöva påpeka detta om bankkort, lönen och betala räkningar är väl sådant som är en självklarhet i dagens samhälle.
Jag tror du förstod vad jag menade när vi pratade om pensions insättningar etc etc men du var ändå tvungen att påpeka det som egentligen är en självklarheter:rolleyes:
Då gör du alltså affärer med banker, trots att du påstod att du inte gör det.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Då gör du alltså affärer med banker, trots att du påstod att du inte gör det.
Att ha bankkort och lönekonto ser jag inte riktigt som att man gör affärer med banken. Det är väl snarare när man söker lån, bolån, vill investera pengar, spara till pensionen eller köpa olika försäkringar som är att göra affärer.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Att ha bankkort och lönekonto ser jag inte riktigt som att man gör affärer med banken. Det är väl snarare när man söker lån, bolån, vill investera pengar, spara till pensionen eller köpa olika försäkringar som är att göra affärer.
Får du detta gratis hos den bank där du är kund?
Om nej så köper du en tjänst. Om du köper en tjänst så gör du affärer med banken.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp