• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Rädd Att Gå Under

Tjugotvåan

Ny medlem
Poäng: 37
Blev medlem
13 September 2015
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hejsan!

Jag är en tjugotvå år ung tjej som suttit mig i en hemsk sits jag önskar mer än något annat att jag kunde ta mig ur det.

Efter några slarviga och icke genomtänkta beslut så tog jag några smslån för ett tag sedan (för att kunna ta leva), nu kan jag inte betala dem och detta har knäckt mig psykiskt som fysisk. Jag orkar snart inte mer.. Jag har nu fått fyra betalningsanmärkningar samt en skuld på 6 000 kr hos Kronofogden, jag har lyckats att betala av några lån men långt ifrån alla. Sammanlagt har jag lån på cirka 15-16 000 kr, det låter kanske lite för vissa men för mig, en ung arbetslös tjej, är det extremt mycket.

Jag har inte jobbat sedan december och får pengar endast från AF. Heller har jag inget av värde då jag inte äger något dyrt, jag försöker sälja av saker men får bara småsummor. Jag har inte några i min närhet som kan hjälpa mig, tro mig.

Jag behöver bli av med de flesta skulderna inom 10 dagar. Jag har ångest, lider av depression samt panikångest och sov svårigheter.

Jag har suttit mig i skiten och skäms något så oerhört, jag behöver hjälp men känner att ingen vill det. Har kontaktat alla jag är skyldig pengar men inte lyckats då någon löaning..

Hjälp mig, snälla. Vad ska jag göra?

MVH,
En ledsen tjej med krossat hjärta
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Rakt: Du har inte råd att betala, och du har ingen möjlighet att låna av bekanta, du kan ju göra en vända på lendo eller liknande, men det lär inte funka.
"Lösningen" är att helt enkelt inte betala de andra smålånen du har heller, har man inga pengar, så kan man inte betala, det ganska enkelt på så vis, du får släppa de till kronofogden också. Kronofogden är inte så farlig som det kan tyckas, dom kommer inte gå hem till dig och hämta hela bohaget, det törs jag i det närmaste lova (reservation för att du skulle ha någon picassomålning eller det är känt att du har ett mindre guldlager hemma typ..) så kommer dom inte på hembesök, däremot kan dom ringa dig och kolla av läget lite, men dom är inte farlig.

Ang jobb, nu vet jag inte var du bor, men gör så här: I morgon bitti, vid 8snåret när din kommuns växel öppnar så ringer du dit, be om nummer till cheferna på de hemtjänstområden som finns i närheten av din bostad, ring runt till dem och berätta att du gärna kan jobba extra hos dem och kommer göra ett helt fantastiskt jobb när du gör det.
Lite beroende på kommun kommer det gå hyfsat, vissa kommuner har enorma problem att rekrytera folk och tar därför in o-utbildade i hemtjänsten, det är rätt vanligt.
På så vis så börjar du få in pengar genom lön, som jag hoppas är högre än det AF erbjuder, och du kan börja betala på dina skulder. 15-16000 borde inte vara så jättebesvärligt att betala in själv till KF när det väl börjat trilla in lön.

Lycka till
Lars
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Vid närmare eftertanke kan du nog till och med skippa Lendodelen. Du har ett skuldsaldo hos kronofogden och ingen av de lendo har att göra med beviljar lån i det läget.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Läste på Svea Skuldfinansiering att de beviljar med skuldsaldo vet ej om de alltid gjort det men gör det nu,kan kanske fungera i detta fall:
Vem kan ansöka?
Svea Ekonomi Skuldfinansiering vänder sig till privatpersoner mellan 20 och 70 år som av någon anledning har svårt att få lån hos sin bank. Svårigheter att få lån kan till exempel bero på:

  • Betalningsanmärkningar
  • Många förfrågningar från andra kreditinstitut
  • Skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten
  • Överskuldsättning
  • Du är egen företagare
  • Du är sjukskriven
  • Du är pensionär
  • Du har tidigare haft betalningssvårighet
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Jag vet att du behöver betala inom 10 dagar som du skriver men har du ingen annat sätt att få fram pengar så kontakta Svea Skuldfinansiering på: 08-735 90 56
Öppet:
Måndag till torsdag kl 9-17
Fredag kl 9-16
Stängt för lunch kl 12-13
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Om du redan har betalningsanmärkningar och skuldsaldo så släpp det där och ta skuldsaldot på 20.000:- eller vad det kan vara. Sikta på att ha betalat bort allt till säg nästa sommar och du kommer må bra och vara glad igen :)

Om du redan har anmärkningar och skuldsaldo kommer detta inte påverka dig det minsta och du kan betala i egen takt månaderna framöver. Det är trots allt relativt lite du har i skuld och det är tur för dig att det inte hunnit gå längre som för så många andra, tänk om det varit tio eller tjugo gånger värre? :) Det här klarar du på ganska kort tid och du kan betala i egen takt om du gör som jag skrev här ovan.
 
Senast ändrad:

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Saken är ju att om man redan har betalningsanmärkningar och skuldsaldo, men inte så höga skulder - Så förlorar man ingenting på att släppa resterande skulder. I och med ditt första skuldsaldo har det ju redan gjorts eller kommer att göras en utredning om din inkomst och utgifter, som det verkar på dig är du inte utmätningsbar då du har mycket låg inkomst. Då kommer inget hända och du meddelas detta. Nästa gång dom hör av sig till dig med att utreda dig är efter cirka ett och ett halvt år om inget särskilt händer däremellan. Då har du hunnit betala dessa 20.000:- för länge sedan. Eftersom du redan har anmärkningar och skuldsaldo, samtidigt som du inte är utmätningsbar - Så har du inget att förlora på att det ligger där fram till våren eller sommaren och du hinner betala bort det här tills dess med god marginal :)

Hoppas du förstår vad jag menar :)
 

Tjugotvåan

Ny medlem
Poäng: 37
Blev medlem
13 September 2015
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hejsan alla!

Tack så mycket för era kommentarer, det värmer verkligen att det finns så många medmänniskor som man kan vända sig till.

Jag har bestämt mig för att släppa resterande skulder till Kronofogden, jag ska skriva ner och ställa upp alla skulder så jag vet exakt vad och vem jag är skyldig pengar. Även om det kanske inte känns helt bra så är jag ändå lättad, det är dags att ta ansvar och försöka göra mitt bästa.

Jag undrar bara: Vad menas med att man "släpper skulderna"? Tror jag vet men vill gärna ha en förklaring så jag är säker.

Tack igen! :)
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Uttrycket "släppa skulderna" menas bara att man låter skulden gå vidare antingen till inkasso eller till kronofogden. Alltså att medvetet samla lånen där när man som du redan har något där, eller om man är helt ny hos kronofogden för att man har många skulder som man inte kan betala.

Det är alltid jobbigt och lite tråkigt att släppa saker till kronofogden, det innebär ju just att man inte kunnat betala sina räkningar just nu. Dessutom får man i början av varje ärende en del tråkiga brev som man kan tycka är jobbiga.

Men i ditt fall när du redan har anmärkningar och ett mindre skuldsaldo så har du ju faktiskt inget att förlora på att samla resten där också och betala av en skuld i taget när du kan :) Särskilt om du inte är utmätningsbar så kommer skulderna bara bli liggande tills du betalar. Beslutet är som en anmärkning i sig så när du nu släppt dom här skulderna så se till att betala inom kanske max ett år om du har möjligheten, när dina lån inte är så höga trots allt. Om du betalar 2-3000:- per månad så är du klar till eller efter våren och du är fri från det här och du kommer inte hinna få någon mer utredning som brukar gå ut först efter ett och ett halvt år när man nyligen lämnat in sin information om inkomster och utgifter.

Lycka till och se bara till att inte göra samma sak igen i onödan i framtiden, och betala det du kan varje månad framöver så behöver du inte tänka mer på det här :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Hejsan alla!

Tack så mycket för era kommentarer, det värmer verkligen att det finns så många medmänniskor som man kan vända sig till.

Jag har bestämt mig för att släppa resterande skulder till Kronofogden, jag ska skriva ner och ställa upp alla skulder så jag vet exakt vad och vem jag är skyldig pengar. Även om det kanske inte känns helt bra så är jag ändå lättad, det är dags att ta ansvar och försöka göra mitt bästa.

Jag undrar bara: Vad menas med att man "släpper skulderna"? Tror jag vet men vill gärna ha en förklaring så jag är säker.

Tack igen! :)

Nu undrar ju Lasseman om du tog tag och ringde kommunen i morse och roddade jobb...:)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp