Rädda mig från huvudvärk!! har frågor kring bolån

Vad tittar dom efter på kontoutdrag? Måste man ge det? Hur långt tillbaka kan de begära?

Oftast löneinbetalningar men som jag skrev kan dom även märka saker som barnbidragsinbetalningar. Betalningar tilö csn trots stt man angett att man inte har ngt med csn att göra eller massa inbetalningar till olika inkassobolag.

3-6 månader

Om dom anser att dom behöver det så måste det skickas in ja. Du kan ju låta bli, det innebär dock med säkerhet att dom låter bli att låna ut till dig

Är väl värt att flika in att lånet kan bli ogiltigt och att de kan kräva allt tillbaka på ett bräde om man inte varit uppriktig med tex CSN-skulder.

Är väl värt att flika in att lånet kan bli ogiltigt och att de kan kräva allt tillbaka på ett bräde om man inte varit uppriktig med tex CSN-skulder.

Jag bläddrade igenom lite fort men hittar inget lagstöd för det men du får gärna berätta var du hittat det.

Jag bläddrade igenom lite fort men hittar inget lagstöd för det men du får gärna berätta var du hittat det.

Alltså vill man vara drastisk skulle det kunna hamna som bedrägeri under 9 kap. 1 § brottsbalken. Det skulle väl också kunna hamna under osant intygande? I övrigt är det väl kanske främst lånelöftet de kan dra tillbaka om de upptäcker att uppgifterna inte stämmer innan lånet betalats ut, vilket kan bli lite problematiskt när man skrivit på kontraktet.

Sbab har ju varit ganska tydliga med att deras lånelöfte i princip är vatten värt och att den riktiga kontrollen görs i låneärendet. Ganska fult att göra så.

Ja bedrägeri eller något i den stilen kan det förstås bli, det är dock inget som påverkar själva lånet, det styrs av konsumentkreditlagen.
Jämför härvan med bättre bolån (tror jag det hette) där beviljades ett gäng bolån hos just sbab med av bättre bolån förfalskade underlag, det Photoshopades alla möjliga papper för att krediterna skulle beviljas.
De lånen lever kvar hos sbab, även om dom kanske håller bättre koll på dem än andra. Inget av lånen misssköts enligt en intervju med ngn på sbab i någon nättidning.

Ja, Bättre bolån-härvan kommer jag ihåg, även om det inte var Bättre bolån som organiserade någon kupp mot SBAB utan en av deras handläggare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp