• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 625
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 217
ref: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/01/atgarder-for-att-motverka-overskuldsattning/
För att motverka överskuldsättning remitterar Finansdepartementet idag ett förslag som innebär att ränteavdrag på konsumtionslån utan trygga säkerheter avtrappas. Remitteringen kommer att ligga till grund för kommande budgetförhandlingar.

Regeringen beslutar även om ett uppdrag till Finansinspektionen att ta ställning till om bolånetaket ska höjas från 85 till 90 procent.

Spontant känns avtrappningen av ränteavdraget som en katastrof i dagens läge med räntekostnader som ökat med en 100% (?) för många redan. Att räntan möjligen kommer att sänkas framåt är en klen tröst.

Vad tycker ni? Kanske dags att göra en namninsamling här och förklara hur verkligheten ser ut.

Namninsamling mot förslaget - Skriv gärna under!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Det beror väl på om det är bara för nya krediter som ges ut eller befintliga?

När man satt in amorteringskrav på bolån så var ju det bara på nya bolån och de innan tuggar på med amorteringsfritt.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 625
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 217
Det beror väl på om det är bara för nya krediter som ges ut eller befintliga?

När man satt in amorteringskrav på bolån så var ju det bara på nya bolån och de innan tuggar på med amorteringsfritt.
Står inget om det, om det bara är nya eller gamla. Dock finns en prognos om skatteintäker, antar det handlar om gamla skulder också iom de summorna.

Förslaget innebär att skatteintäkterna ökar med drygt 4 miljarder kronor 2025 och 8 miljarder kronor 2026.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 165
Mottagna reaktioner
813
Poäng
717
Vad jag förstod av remissutlåtandet gäller det alla blåncolån utom för bostad bil o båt och de vill göra en avtrappning på två år och ha det helt utasat till 1 jan 2026. Så om man jämkar för 2024 så bör man vara vaksam för detta beslut kanske kan påverka ränteavdraget för blancolån redan i år dvs deklarationen 2024
 

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
69
Poäng
196
Vad jag förstod av remissutlåtandet gäller det alla blåncolån utom för bostad bil o båt och de vill göra en avtrappning på två år och ha det helt utasat till 1 jan 2026. Så om man jämkar för 2024 så bör man vara vaksam för detta beslut kanske kan påverka ränteavdraget för blancolån redan i år dvs deklarationen 2024
Oj det är inte bra.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 165
Mottagna reaktioner
813
Poäng
717
Jag menar alltså det man ev får tillbaks nästa år på skatten. Och detta beslut kan påverka ev jämkning
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 859
Mottagna reaktioner
1 623
Poäng
1 117
Överskuldsättningen är ett jävla problem i sverige som måste motarbetas. Men det kommer bli riktigt tungt för de som redan är överskuldsatta om detta sker. Förmodligen för tungt om det avtrappas i snabb takt.

Dels nationellt skuldregister som kommer stoppa väldigt många från nya lån och krediter och dels ta bort ränteavdraget. Önskar att det fanns åtgärder för befintliga överskuldsatta också och inte bara för framtiden.

Detta är lite att lämna alla befintliga överskuldsatta ute i vinterkylan som får stå och titta in genom fönstret.
 
Senast ändrad:

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
617
Mottagna reaktioner
711
Poäng
647
Jag håller helt med om att räntesubventionen för lån bör avskaffas. Men som vanligt verkar det som om man väljer det mest destruktiva sättet. Man borde fasa ut det över 5+ år, inte över två.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Tanken är nog inte fel ! Men kan tycka med att man borde gå lite långsammare fram ! Blir enorma pengar ! Gäller det alla ränteavdrag även för bostadsägare ? Sen om jag ska vara ärlig ska tror jag inte att den som tar ett snabblån eller blancolån tänker så mycket för stunden att hen ska få återbäring varje ! Då vill man bara ha lånet !
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 165
Mottagna reaktioner
813
Poäng
717
Tanken är nog inte fel ! Men kan tycka med att man borde gå lite långsammare fram ! Blir enorma pengar ! Gäller det alla ränteavdrag även för bostadsägare ? Sen om jag ska vara ärlig ska tror jag inte att den som tar ett snabblån eller blancolån tänker så mycket för stunden att hen ska få återbäring varje ! Då vill man bara ha lånet !
Det står att det endast gäller på blancolån utan säkerhet så bostadslån billån o båtlån är undantag
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp