• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 833
Mottagna reaktioner
7 209
Poäng
4 807
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 456
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897

I en statlig offentlig utredning från 2013 gjordes en genomgång av samtliga skulder (bolån, studielån, konsumentkrediter, med mera) för alla vuxna invånare i Sverige. Resultatet visade att en dryg tredjedel av svenskarna inte hade några lån alls. - Jag har svårt att se att detta ändrats speciellt mycket. Om vi säger att det var 35% då, så är det säkerligen mellan 30-40% idag som inte har några lån.

Räknar man bort bra huslån så är det definitivt inte gynsamt att ha lån oavsett vad bankerna tutat i dig. Hade jag bara sparat 10.000 kr i månaden utan lån på sparkonto senaste 10 åren istället för att betala 30.000 kr i lån och ränta i månaden så hade jag vart miljonär istället för att ha skuldsanering. Hade jag sparat det i en Nasdaq fond istället för sparkonto hade jag vart mångmiljonär.
Dessutom haft 20.000 kr mer i månaden att leva för under alla dessa år. Så det kan jag intyga. Jag kommer då aldrig i mitt liv ta ett lån igen om det inte är för bostad efter jag är klar med saneringen. Kommer omedelbart spara upp till ett par hundratusen på sparkontot och sen börja spara på börsen.

Men du har rätt: Det är miljontals personer som är överskuldsatta. Det är också miljontals personer som inte har några problem.


Sverige har också ca: 467 000 dollarmiljonärer. Så den som säger att det inte går att spara och att man måste belåna sig i detta land ljuger. Problemen börjar för en person oftast när personen börjar belåna sig och jaga snabba pengar. För den uthållige som skiter i snabba pengar är det relativt enkelt att bli rikt jämfört andra länder.
Ok, ja var den jag såg också men den utredningen man gjorde är ganska oväsentlig idag med tanke på 10år+ med negativ och nollränta samt QE dessutom.

Förmögenhet gillar man titta på ja, men säger inte så mycket i sig bara det, mycket av det kommer igenom QE som skapar asset inflation samt att pengar varit gratis.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 894
Mottagna reaktioner
1 662
Poäng
1 117
Ok, ja var den jag såg också men den utredningen man gjorde är ganska oväsentlig idag med tanke på 10år+ med negativ och nollränta samt QE dessutom.
Det är min tanke också. Att procenten är något lägre idag. Säg mellan 25-30% då. Men jag tror att de allra flesta som var säg 35-40 år och äldre och var skuldfria för 10 år sen är skuldfria idag med, när dom är 45-50 år eller äldre. De som är uppväxta med att inte låna och haft en sparande har knappast dragit på sig mycket mer lån idag. Dom har nog snarare mycket mer sparat idag. Däremot tror jag att betydligt fler yngre personer idag under säg 35 år har skulder än tidigare. Man har lockats med alla möjliga lån, reklamer, beroenden, snabba pengar och ads på nätet som gjort den yngre generationen rånad, är överskuldsatt och många urfattiga.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 850
Mottagna reaktioner
1 837
Poäng
1 277
Finns de som bor i hyresrätt och har 0 kr i lån.
Men de hänger inte här.
Finns givetvis de som bor i ägd obelånad (eller nära nog) bostad, de torde vara ur den generationen som tittar på tv och lyssnar på radio.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Det finns ju också en stor kategori yngre människor som själva köper dyra lägenheter i storstäderna.

En 22-23 åring som köper en lägenhet för 3-4 miljoner och som är EXTREMT beroende utav låga räntor.

I min värld är detta lika oansvarigt som ta ett Blancolån till att renovera sin båt. Men den kategorin får fortsätta göra avdrag på räntorna.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 850
Mottagna reaktioner
1 837
Poäng
1 277
Det finns ju också en stor kategori yngre människor som själva köper dyra lägenheter i storstäderna.

En 22-23 åring som köper en lägenhet för 3-4 miljoner och som är EXTREMT beroende utav låga räntor.

I min värld är detta lika oansvarigt som ta ett Blancolån till att renovera sin båt. Men den kategorin får fortsätta göra avdrag på räntorna.
Skillnaden är att bostaden utgör pant för lånet och att man "bara" får låna 85 % av bostadens pris vid köp.
Risken för borgenären är lägre vid bolån än vid blancolån.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 833
Mottagna reaktioner
7 209
Poäng
4 807

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 850
Mottagna reaktioner
1 837
Poäng
1 277
Således finns Kalle!
Ska själv (förhoppningsvis) vara helt skuldfri innan en viss ålder, har ca 6 år dit och i runda slängar 700' i bolån som är solidariskt med den bättre hälften.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp