Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Räntehöjningar...hur har det påverkat er?

V.I.P
Poäng: 207
Meddelanden
336
Mottagna reaktioner
70
Poäng
207
Med alla räntehöjningar på kort tid,hur har ni klarat av det? Personligen tycker jag att det var bättre när man inte kunde ta lån och krediter för när man väl har dom är det ett helvete att bli av med dom.Det känns som de aldrig kommer ta slut.Om man ändå kunde vrida klockan tillbaka.

Med alla räntehöjningar på kort tid,hur har ni klarat av det? Personligen tycker jag att det var bättre när man inte kunde ta lån och krediter för när man väl har dom är det ett helvete att bli av med dom.Det känns som de aldrig kommer ta slut.Om man ändå kunde vrida klockan tillbaka.
Kan bara hålla med dig, känner precis som du-never ending story

Har bara insett att de kommer ta längre tid att bli av med, men vi går fortfarande runt. Utrymme finns att extra amortera så förhoppningsvis blir vi inte så påverkade trots allt. Slutsumman blir ju högre med högre ränta. Men de är inte de viktigaste för oss i dagsläget. Är glad att man kan betala allt.

Räntan på några av mina skulder som ligger för utmätning har tickat upp lite, på många skulder har räntan fastställts av TR och påverkas inte.
Så summerat kommer min löneutmätning pågå nån månad längre p g a höjda räntor.

När min löneutmätning är klar är det spara som gäller! Har bestämt mig för att ALDRIG mer ta ett lån (undantag ev bolån), aldrig ta en kredit!!
Vill vara fri och lägga mina pengar på annat än svindyra räntor.

Vi har rörlig ränta på alla våra lån och det känns. Det gäller att härda ut detta år och överleva.
Detta forum är bra på många sätt med kunniga och kreativa människor men många av mina krediter och lån hade jag inte haft om det inte vore för tips i detta forum. Så det är på gott och ont. Jag kämpar för att klara upp min situation utan att tvingas sälja vårt gemensamma boende. Ingen situation jag önskar att någon ska behöva befinna sig i. Sista veckorna har varit nattsvarta. Och än är det inte över.
Ta inga lån för att betala andra lån. Dra i handbromsen och gör allt du kan för att undvika KFM.

Mitt lån på Ica banken har ökat från 5,60% till 8,60% och jag betalade 2800:- i början, nu är det uppe i 3600:- ca. Det suger.
Har fler lån och krediter med redan hög ränta, ingen av de andra har ändrats så vitt jag vet.

Mitt lån på Ica banken har ökat från 5,60% till 8,60% och jag betalade 2800:- i början, nu är det uppe i 3600:- ca. Det suger.
Har fler lån och krediter med redan hög ränta, ingen av de andra har ändrats så vitt jag vet.
Vår bolåneränta har ökat från 1,86% till dagens 4,47% på mindre än ett år. Samma sak gäller våra blancolån där räntan bara höjs och höjs. Medmera Coop är värst! Uppe i över 16% tror jag. Helt galet. Och så ökade elkostnader och maten är svindyr.

Maten är det enda som märks här haha...

Allt märks här. Finns inget utrymme till extra amortering. Går ”precis” runt.

Har varit ganska lyckligt lottad hittills då prishöjningar har sammanfallit med ökad lön både för mig och sambon. Dessutom har vi bolånet bundet till fin ränta till sommaren 2024.

Efter att tidigare ha levt i spelmissbruk är jag ganska härdad gällande "ekonomisk oro" - nu börjar den ändå göra sig påmind igen och det är störande. Viktigt att kommunicera med sina nära, att ha grejer malandes är farligt - inte bara för en spelmissbrukare.

Kolla gärna. Inte alla som skickar mail. Vissa har interna meddelande funktioner.

Mitt lån hos Nordea startade med 1050000kr a 3,95% nu 952500kr a 6,95%. Gick från 12000kr/m till 14000kr/m. Surt. Hade hellre sparat dessa 2000kr. Bolånet är bundet till 2027 a 2,74%.

Det som blir dyrt är väl om höjningarna fortsätter.

En liten kasse med frukost varor o sedan tankar bilen... vips 2000:- fattigare.
Man blir nästan sugen på att börja ta ut tjänstepensionen.

Kanske en jättedum fråga.. men när/om inflationen stannar av eller sjunker, kommer bankerna då sänka räntorna också? Hoppas ju om nåt år att räntorna går ner och man får mail om sänkt ränta! Eller är det önsketänkande?

Kanske en jättedum fråga.. men när/om inflationen stannar av eller sjunker, kommer bankerna då sänka räntorna också? Hoppas ju om nåt år att räntorna går ner och man får mail om sänkt ränta! Eller är det önsketänkande?

När inflationen närmar sig Riksbankens mål på 2 %, så kommer Riksbanken kunna sänka räntan. I dagsläget känns det långt bort, så tidigast under 2024, men mer troligt 2025… kommer bankerna kunna sänka sina räntor. Men osäkerheten är stor.

När inflationen närmar sig Riksbankens mål på 2 %, så kommer Riksbanken kunna sänka räntan. I dagsläget känns det långt bort, så tidigast under 2024, men mer troligt 2025… kommer bankerna kunna sänka sina räntor. Men osäkerheten är stor.
Mm det är en konstig tid vi lever i.. Nån gång vänder det nog, och tiden går, som bekant, väldigt fort.

Börjar bli tufft detta .. tog samlingslån precis innan räntorna började höjas i rasande fart och var glad att jag fick det ..men nu har ja sämre läge än innan ..

Vissa banker höjer ju mycket mer än andra , remember exempelvis har ökat 4% på ett halvår och då från redan väldigt hög ränta .

vet att frågan redan är ställd och ingen har nog svaret , men vad tror ni de slutar med ? Börjar fundera på om de ens är värt att fortsätta försöka kämpa , göra planeringar osv för de skrotas bara ändå när räntorna höjs varje månad .. suck

Börjar bli tufft detta .. tog samlingslån precis innan räntorna började höjas i rasande fart och var glad att jag fick det ..men nu har ja sämre läge än innan ..

Vissa banker höjer ju mycket mer än andra , remember exempelvis har ökat 4% på ett halvår och då från redan väldigt hög ränta .

vet att frågan redan är ställd och ingen har nog svaret , men vad tror ni de slutar med ? Börjar fundera på om de ens är värt att fortsätta försöka kämpa , göra planeringar osv för de skrotas bara ändå när räntorna höjs varje månad .. suck

Som läget ser ut idag ligger ytterligare en höjning på 0,25 % på lut. Men osäkerheten är stor, då inflationssiffrorna avgör mycket.
Bedömningen sen är att räntan ligger kvar under 23/24, och börjar gå ner 25. Men osäkert, mycket som kan hända i världen :(

Som läget ser ut idag ligger ytterligare en höjning på 0,25 % på lut. Men osäkerheten är stor, då inflationssiffrorna avgör mycket.
Bedömningen sen är att räntan ligger kvar under 23/24, och börjar gå ner 25. Men osäkert, mycket som kan hända i världen :(
Inflationssiffran kommer aldrig vara så dålig att det ens finns möjlighet att inte fortsätta höja.

Jahopp nu börjar höjningarna komma för denna veva . Fick mail från remember att dom höjer 0,6 .
Snart har dom höjt höjt ca 5% på mitt lån och det är sjukt tycker jag . Fattar verkligen inte varför vissa banker ungefär följer styrräntans höjningar medans remember med andra höjer betydligt mer . speciellt när det ofta redan är så höga räntor från remember (hade ca 9 när de starta)

när man har lån en bra bit över miljonen så är de nästan omöjligt att klara detta nu.
Suck !

Jahopp nu börjar höjningarna komma för denna veva . Fick mail från remember att dom höjer 0,6 .
Snart har dom höjt höjt ca 5% på mitt lån och det är sjukt tycker jag . Fattar verkligen inte varför vissa banker ungefär följer styrräntans höjningar medans remember med andra höjer betydligt mer . speciellt när det ofta redan är så höga räntor från remember (hade ca 9 när de starta)

när man har lån en bra bit över miljonen så är de nästan omöjligt att klara detta nu.
Suck !
Jag håller med att de känns surt, de känns som man inte kommer någon vart... Men har ju läst mig till här på forumet att några ringt till banker o fått räntan sänkt igen, så vet inte om det kanske funkar här? :axelryck:

Jag håller med att de känns surt, de känns som man inte kommer någon vart... Men har ju läst mig till här på forumet att några ringt till banker o fått räntan sänkt igen, så vet inte om det kanske funkar här? :axelryck:
Ja jag har också gjort de tidigare men då har de krävts att man kan påvisa att man har erbjudande från någon annan bank, och ibland har inte ens det räckt.
Just nu skulle mitt argument vara att sänker dom inte så kommer jag släppa till kf framöver och säkert få skuldsanering inom en framtid . Men har svårt att se att dom tycker det är ett rimligt argument som gör att dom sänker räntan ?😛

Ja jag har också gjort de tidigare men då har de krävts att man kan påvisa att man har erbjudande från någon annan bank, och ibland har inte ens det räckt.
Just nu skulle mitt argument vara att sänker dom inte så kommer jag släppa till kf framöver och säkert få skuldsanering inom en framtid . Men har svårt att se att dom tycker det är ett rimligt argument som gör att dom sänker räntan ?😛
Troligtvis inte 😛
Är bara bita i det sura o fortsätta betala, tyvärr..

Jag märker också av det, men bara knappt.
Jag har två regler:
1. Ha enbart ett lån i taget.
2. Ska du ta ett lån, se då till att du har något som håller sitt värde och som du kan sälja ifall räntan går upp.
Jag såg till att jag hade en 100g guldtacka vilket sänkte mitt santanderlån såfort jag märkte att vinden tog tag i seglen, om man säger så.
Sen trixade jag med avbetalningstiden för att komma ner i månadskostnad. Så nu betalar jag 150 kr/mån i ränta. och 210 i amortering.
Den kommer höjas nu i Augusti igen då jag fått ett nytt jobb. Så nu räjser-avbetalar jag på de sista 20.000 som är kvar.

Tackar GUD för att jag hade den planeringen som jag hade med guldet..

Suck !
Fick mail från Remember att de höjer med 0,25 i augusti, men det är på ett kreditkort och inte lån.

Jag gav upp helt enkelt blev inte hållbart i längden tyvärr så nu är allt släppt,
och jag ångrar inget förutom att jag tog lån från första början. Och ni som tror att att de kommer sänka räntan aromatisk sen när de börjar gå ner igen så kan jag bara säga Nej det kommer de inte göra.
Om ni inte ringer och säger att ni fått bättre någon annanstans

Alla lån har snart höjts i genomsnitt ca 4% på 1.8 miljoner för mig. Det blir 72000 kr per år eller 6000 kr per månad.
Remember som är mitt största lån på 500.000 har höjt 4,7% på totalt 7 räntehöjningar i Augusti.

Så att man drabbats hårt är det inget snack om.
Matkostnaderna har gått upp en del med inflationen, har dock inga siffror på hur mycket mer jag spenderar på mat jämfört med för 2 år sen Men trots att jag är rätt snål så är det säkerligen minst 1000-1500kr+.

Skulle säga att jag har ofrivilligt minst 6500-7000kr mer i kostnader varje månad på omständigheter som jag inte kan påverka.

Vad ligger deras kreditkort på?
17,19% nu men för mig gör det inget då det är räntefritt upp till 45-50 dagar nånting, alla köp efter den 7:e eller så kommer på nästa månads faktura. Betalar man då så är det räntefritt.
Brukar ha det nollat vid varje månadsslut om jag ens har använt det något.

Ja visst har jag blivit drabbad men lyckats fått bort alla smålån, så nu har jag bara några "större" från välkända/större banker.
Alldeles för mycket lånkostnader ändå, men man får stå på sig & betala av det man kan.

Han äntligen kunnat börja spara nu, och tjänar lyckligtvis ganska bra.

Så även fast det är lite knapert, så klarar jag mig bra nu.

Kommer samla om & baka ihop inom ett år igen för att kunna få ner kostnaderna & öka amortering.

Har alltid klarat av mina lånekostnader genom livet, men sedan i höstas har det varit ett helvete. Så nu i juni efter en vår av panik med försäljning av allt av värde och försök att förhandla slogs min ekonomi omkull och jag fick släppa och söka sanering. Stora lån och krediter som samtliga fick räntehöjningar i stort sett varje månad gick inte att betala. En stor sorg när jag som ensamstående mamma kämpat i så många år och klarat mig. Men - skulle jag få en ny chans ur detta så blir det åtminstone en skuldfri människa till i Sverige. Aldrig mer ett lån.

Har alltid klarat av mina lånekostnader genom livet, men sedan i höstas har det varit ett helvete. Så nu i juni efter en vår av panik med försäljning av allt av värde och försök att förhandla slogs min ekonomi omkull och jag fick släppa och söka sanering. Stora lån och krediter som samtliga fick räntehöjningar i stort sett varje månad gick inte att betala. En stor sorg när jag som ensamstående mamma kämpat i så många år och klarat mig. Men - skulle jag få en ny chans ur detta så blir det åtminstone en skuldfri människa till i Sverige. Aldrig mer ett lån.
Tufft lider med dig :'( Hur mycket lån har du? Och hur länge sen var det du sökte sanering? Tycker att varje gång man gåt in och kollar lånet är det en ny ränta🙄

Jag har 1,5 milj i blanco och kredit. Kommer ju dock springa iväg så fort det landar hos KF... Sökte 31/5. Ja, att inte kunna göra rätt för sig är så förnedrande, men jag får skylla mig själv. Självklart ska man inte leva så på marginalen.

Jag har 1,5 milj i blanco och kredit. Kommer ju dock springa iväg så fort det landar hos KF... Sökte 31/5. Ja, att inte kunna göra rätt för sig är så förnedrande, men jag får skylla mig själv. Självklart ska man inte leva så på marginalen.
Ja det gör ju tyvärr det och i detta läge vi är i nu med inflationen, hoppas du får ett positivt besked och en möjlighet att börja om ekonomiskt :folded: Håll oss gärna uppdaterade:)

Bra kämpat ändå, hela vägen hit! Inte lätt när man lever på marginaler, minsta lilla kan slå undan fötterna ifrån en. Hoppas det känns bra trots att du släppt allt och håller tummar för sanering <3

Ja det gör ju tyvärr det och i detta läge vi är i nu med inflationen, hoppas du får ett positivt besked och en möjlighet att börja om ekonomiskt :folded: Håll oss gärna uppdaterade:)
Tack ❤️ jag uppdaterar gärna och vill följa din resa också

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp