• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Redogörelse för inkomster.

Böna

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Februari 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Då är det precis på gränsen och beror på när din arbetsgivare gör iordning lönerna. Jag skulle skicka in för att få korrekt beslut på en gång i stället.
Om dom beslutar då typ 12e så kommet beslutet den 14 och att då först 14 ändra, eller skicka innebär nyt5 beslut nånstans 16-20 som kommer fram 18-22 och då lär det vara för sent för att ändringen ska komma med på lönen. Ev återbetalning blir ngn gång i mitten av augusti.

Kan man hoppas på detta tro, sista betaldatum för skulden är 9/7 och min lön betalas ut 25/7. Hur många dagar brukar man få på sig att svara på redogörelsen? För det måste väl till et beslut av utmätning innan pengar dras?

Har hört skräckhistorier om att kronofogden har en ständig bevakning av ens bankkonto och går in och plockar hur som helst (nog för att man gjort bort sig som hamnat i skiten men det känns kränkande att någon kan se exakt vad du gör och gar gjort)!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Kan man hoppas på detta tro, sista betaldatum för skulden är 9/7 och min lön betalas ut 25/7. Hur många dagar brukar man få på sig att svara på redogörelsen? För det måste väl till et beslut av utmätning innan pengar dras?

Har hört skräckhistorier om att kronofogden har en ständig bevakning av ens bankkonto och går in och plockar hur som helst (nog för att man gjort bort sig som hamnat i skiten men det känns kränkande att någon kan se exakt vad du gör och gar gjort)!

14 dagar på sig att svara.
Ingen löneutmätning innan dess.
Utmätning på bankkonto sker troligen innan, om det sker.
Ingen bevakning på konton, man frågar banken när man utreder gäldenärens tillgångar.
 

Böna

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Februari 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
14 dagar på sig att svara.
Ingen löneutmätning innan dess.
Utmätning på bankkonto sker troligen innan, om det sker.
Ingen bevakning på konton, man frågar banken när man utreder gäldenärens tillgångar.

Tack lasseman för utförligt svar :)

Hur lång tid efter sista dag att betala kan jag räkna med att brev för redogörelse kommer? Mitt mål är att försöka lösa skulden med hjälp av min julilön bl a men jag är inte 100 på att jag får ihop pengarna. Så kronofogden sitter inte och lusläser ens kontoutdrag utan ber om saldo helt enkelt om jag tolkar dig rätt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Tack lasseman för utförligt svar :)

Hur lång tid efter sista dag att betala kan jag räkna med att brev för redogörelse kommer? Mitt mål är att försöka lösa skulden med hjälp av min julilön bl a men jag är inte 100 på att jag får ihop pengarna. Så kronofogden sitter inte och lusläser ens kontoutdrag utan ber om saldo helt enkelt om jag tolkar dig rätt?

Det beror på belastningen på teamet, många har ju semester osv.

Vi får saldot men kan begära in kontoutdrag om det behövs, jag har aldrig gjort det, ett par kollegor har gjort det vid något tillfälle.
 

Böna

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
5 Februari 2018
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Det beror på belastningen på teamet, många har ju semester osv.

Vi får saldot men kan begära in kontoutdrag om det behövs, jag har aldrig gjort det, ett par kollegor har gjort det vid något tillfälle.

Okej, alltså jag har inga ”statshemligheter ändå” men det är nog bara känslan av total utlämning (vilket jag själv försatt mig i iofs). Men hur ”snabbt” får ni tillgång till mitt konto och är det det första ni börjar med (har stora pengar ändå), men vore toppen att kunna betala räkningar och köpa mat denna månad.

Om sista betaldatum är 9/7 så KAN brevet dyka upp under nästa vecka va?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Okej, alltså jag har inga ”statshemligheter ändå” men det är nog bara känslan av total utlämning (vilket jag själv försatt mig i iofs). Men hur ”snabbt” får ni tillgång till mitt konto och är det det första ni börjar med (har stora pengar ändå), men vore toppen att kunna betala räkningar och köpa mat denna månad.

Om sista betaldatum är 9/7 så KAN brevet dyka upp under nästa vecka va?

Hur snabbt beror på bank.
Vid utmätning lämnas ändå pengar så du har förbehåll för en månad.

På fredag till veckan möjligen
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp