Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Redovisning inkomst uppgifter från KFM

Okej men fick du tillbaka det då? Eftersom dom gjorde fel och du ej hann lämna in dina uppgifter om hyra mm.
Då är det ju inte ditt fel o omräkning borde gjorts.
Vet att dom redan kontaktar arbetsgivaren innan man får brevet om inkomstuppgifter. Så jämför dom med dina.
Det som är med hyra o annat vet ju inte KFM och får man ett datum då det senast ska vara inne bör det hållas annars är väl KFM skyldiga att ändra och det ska inte andra lida för.
Tycker det är fult att börja dra från lönen när dom inte fått in alla uppgifter och ett datum är satt.
Sen kan dom inte gå på lönen man jobbar extra några månader då det är tillfälligt.
Måste väl snitta på den ordinarie lönen.
Fick du ändrat då från KFM och tillbaka pengarna då dom gjorde fel innan dina uppgifter kom in?

Även om du "vet" att arbetsgivare kontaktas innan du får brevet då är det inte så, det skickas ut samtidigt.

Man går på ett snitt av den lön personen haft.
Att räkna ut ett snitt av en lön som personen inte haft känns inte så relevant.

Det enda dom räknade ett snitt på i mitt fall var ob-tillägget.

Jag fick sända in lönespec 9 månader tillbaka därefter kunnde kfm räkna ut rätt belopp för mig

Även om du "vet" att arbetsgivare kontaktas innan du får brevet då är det inte så, det skickas ut samtidigt.

Man går på ett snitt av den lön personen haft.
Att räkna ut ett snitt av en lön som personen inte haft känns inte så relevant.
Ja men lön skickar in på en gång en vecka innan jag skickar in mitt så allt är klart innan mina uppgifter kommer in det har jag fått befräftat dom vill bara kolla jag gjort rätt
Menar att arbetsgivaren inte väntar till sista datum förstås.
Hörde att brevet kom några dagar tidigare än mitt märkligt
Beror väl på postnord haha

Senast ändrad:
Ja men lön skickar in på en gång en vecka innan jag skickar in mitt så allt är klart innan mina uppgifter kommer in det har jag fått befräftat dom vill bara kolla jag gjort rätt
Menar att arbetsgivaren inte väntar till sista datum förstås.
Hörde att brevet kom några dagar tidigare än mitt märkligt
Beror väl på postnord haha
Många större, kommuner och landsting, brukar ofta svara ganska nära sista dagen

Ganska osannolikt att det blir i aug.
Men om den körs den 21/8 o jag lämnar in den 19/8 som är sista dagen kanske dom hinner ändå. Får man inte hem brev först om beslutet eller hinner dom dra beloppet innan jag fått vilken summa som ska dras? Eller blir det en överraskning det kan ju vara nått som behöver ändrats eller blivit fel och då hinner jag inte meddela innan dom dragit på lön. Hur blir det då?

Men om den körs den 21/8 o jag lämnar in den 19/8 som är sista dagen kanske dom hinner ändå. Får man inte hem brev först om beslutet eller hinner dom dra beloppet innan jag fått vilken summa som ska dras? Eller blir det en överraskning det kan ju vara nått som behöver ändrats eller blivit fel och då hinner jag inte meddela innan dom dragit på lön. Hur blir det då?

Ingen här ute kan ju dessvärre säkert veta svaret, men tycker Du verkar oroa Dig lite onödigt mycket. Med bakgrund av att Du faktiskt har t.o.m den 19:e att inkomma med Dina egna uppgifter, så låter det ju högst osannolikt att det kan ske en utmätning redan denna månaden.

Om Din arbetsgivare har varit snabb med att skicka in Dina uppgifter, så bör ju KF likväl invänta Din tidsfrist, som då är den 19:e. Dagen därefter kan dom fatta beslut & beslutet kan då gå iväg med posten den 20:e. Troligtvis tar postgången MINST 2 dgr innan beslutet når Din arbetsgivare, som tillika är en STOR arbetsgivare med allt vad det innebär med intern postsortering, etc.

Tror verkligen Du kan chilla, men sikta in Dig på att det drag igång med september lönen. :)

Ja kanske, se dock det svar du citerade nu.
Beslutet skickas samtidigt till dig och arbetsgivaren.

Ingen här ute kan ju dessvärre säkert veta svaret, men tycker Du verkar oroa Dig lite onödigt mycket. Med bakgrund av att Du faktiskt har t.o.m den 19:e att inkomma med Dina egna uppgifter, så låter det ju högst osannolikt att det kan ske en utmätning redan denna månaden.

Om Din arbetsgivare har varit snabb med att skicka in Dina uppgifter, så bör ju KF likväl invänta Din tidsfrist, som då är den 19:e. Dagen därefter kan dom fatta beslut & beslutet kan då gå iväg med posten den 20:e. Troligtvis tar postgången MINST 2 dgr innan beslutet når Din arbetsgivare, som tillika är en STOR arbetsgivare med allt vad det innebär med intern postsortering, etc.

Tror verkligen Du kan chilla, men sikta in Dig på att det drag igång med september lönen. :)
Tack för svar vet att jag oroar mig mycket

Är upp till handläggaren. Maxbeslut är inte så ofta men det är ju inget fel att göra sådana..
Måste fråga igen. Du säger att det är upp till handläggaren om maxbeslut eller inte. Men gör dom som dom vill finns det inget regelverk kring detta? Ett sånt beslut bör väl inte vara personbundet.
Måste väl finnas nån regel kring detta märkligt annars.

Måste fråga igen. Du säger att det är upp till handläggaren om maxbeslut eller inte. Men gör dom som dom vill finns det inget regelverk kring detta? Ett sånt beslut bör väl inte vara personbundet.

Ja det är upp till handläggaren även om du frågar fler gånger.

Lagtexten som styr det hela
"Vid utmätning av lön skall kronofogdemyndigheten bestämma dels hur mycket som högst får innehållas vid varje avlöningstillfälle (utmätningsbeloppet), dels förbehållsbeloppet. I stället för att fastställa ett utmätningsbelopp får myndigheten bestämma att all lön som överstiger förbehållsbeloppet skall tas i anspråk."

Det krävs alltså inte "särskilda skäl" eller "synnerliga skäl" eller något, utan man får göra det.
Maxbeslut är vanligast på personer med varierad inkomst.

Ja det är upp till handläggaren även om du frågar fler gånger.

Lagtexten som styr det hela
"Vid utmätning av lön skall kronofogdemyndigheten bestämma dels hur mycket som högst får innehållas vid varje avlöningstillfälle (utmätningsbeloppet), dels förbehållsbeloppet. I stället för att fastställa ett utmätningsbelopp får myndigheten bestämma att all lön som överstiger förbehållsbeloppet skall tas i anspråk."

Det krävs alltså inte "särskilda skäl" eller "synnerliga skäl" eller något, utan man får göra det.
Maxbeslut är vanligast på personer med varierad inkomst.
Tack för svar nu är jag nöjd

Lagen skrevs 814 f.kr

Tror onetwo vill skämta lite Faan jag får inte till smileys bara hjärtan går. Hur får ni smileys jag provat flera gånger och det går inte

Finns en knapp som ser ut som en glad gubbe, tryck på den och välj

Lagen skrevs 814 f.kr

Ska man leta rätt på gamla utsökningslagar hittar man mycket roligt.
Nu finns ett helt kapitel om vad som inte får utmätas, skrivet i ganska bra klarspråk ändå för att vara lagtext.

När det skulle ändras lite år 1917 i då varande utsökningslagar ville man bland annat få in texten
"kvän utmätning skola undantagas dels nödiga gång- och sängkläder för
gäldenären, hans hustru och oförsörjda barn eller adoptivbarn, dels ock, till ett
värde av högst femhundra kronor, nödiga arbetsredskap eller andra nödiga lösören.
Saknas utväg till nödtorftigt uppehälle; då skall från utmätning undantagas
av det förråd, som i huset linnes, vad till underhåll för en månad tarvas,
eller, där tillräckligt förråd ej finnes, av penningar, som gäldenären innehar
eller äger innestående i bank eller annan penninginrättning, så mycket som
erfordras för anskaffande av det felande. Lös pant må ej undantagas från
utmätning för den gäld, varför pantsättningen skett."

"Ej må i mät för böter tagas den sakfälldes enda fasta egendom, varav
han sin nödiga bärgning haver; ej nödig bostad; ej till jordbruket nödiga lösören
eller vad den sakfällde eljest till sin närings bedrivande behöver; ej nödiga gångoch
sängkläder för den sakfällde, hans hustru och oförsörjda barn eller adoptivbarn;
ej heller av det förråd, som i huset finnes, vad till hans och hans husfolks
underhåll i en månads tid erfordras."

Om någon som fått böter bara ägde ett hus så fick det inte utmätas för böterna, men fanns flera hus så var det ok att utmäta ett av dom.
Var alltså lite lindrigare att ha böter för indrivning än något annat.

Finns en knapp som ser ut som en glad gubbe, tryck på den och välj
Men jag har ju olika gubbar på min mobil det ser ut som den kommer med men syns inte när jag skickat inlägget.
Nu skriver jag glad gubbe
Syns inte så konstigt

Men jag har ju olika gubbar på min mobil det ser ut som den kommer med men syns inte när jag skickat inlägget.
Nu skriver jag glad gubbe
Syns inte så konstigt

Du ska använda forumets knapp..

Tänk vilka poeter som skrev lagtexter förr.

Håller med. Kan lite se framför mig när någon monokelförsedd krononommisarie rensar hos gäldenären på allt utom gång och sängkläder :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp