Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Regeringen skärper kraven för snabblån - Krav på banktillstånd

En intressant sak är att man får driva verksamheten vidare medans ansökan behandlas. Jag gissar att det möjligen är så även vid överklagande.

Så kan vara några som bara köper tid.

Jag är tudelad. För å ena sidan är jag inte alls glad i den här typen utav verksamhet utav flera skäl.

Men samtidigt så kommer ju inte behovet försvinna, om du måste låna 5 000 så kommer du söka oavsett om det finns 20 aktörer - eller 3 aktörer.

Nu får ju i princip Brixo & Fairlo ensamrätt på hela marknaden och personligen tror jag att sund konkurrens alltid är bra.

Lite det som hänt på matmarknaden. Ett stort land som Sverige har liksom 3-4 aktörer som har 95% utav marknaden och då sätter vilka priser som helst. ICA/Axfood/Coop & uppstickaren LIDL är allt vi har. Hade det funnits 3-4 aktörer till hade förmodligen både utbudet och kvalitén ökat medan priset hade varit lägre.

Hej!

Har flummat igenom lite och kollat hur det ligger till med dom som i LånaUtanPappers fin fina lista över dom som inte hade gjort något, och jag har bara kollat på dom som erbjuder utlåning.
(Förbehåller mig rätten att jag har kollat fel, så rättelser tas tacksamt emot!)

Har sökt tillstånd att driva finansierinsrörelse:
Ambrion Finans AB (Daypay)
GF Money Consumer Finance Aktiebolag
Catalunia Capital AB (Extralånet)

Hittar inget samt fortsatt (i alla fall synlig) utlåning på sidan:
Thorn
Viaconto
Creditstar Sweden AB

och Cashbuddy, ingen ansökan samt ingen utlåning sen en lång tid tillbaka.

Tänkte på Saldo bank, dom är reggade i Litauen. Dom påverkas inte eller?

@kraftcore ärenden från 31 Juli har inte kommit upp ännu. Dom offentliggörs imorgon förmiddag. Så möjligt att ex Creditstar och Thorn sökte sista dagen - annars så är dom tvungna att lägga ner snarast eftersom dom endast har tillstånd att driva viss verksamhet med konsumentkrediter (som nu har försvunnit), så det återstår att se imorgon.

Thorn Svenska Aktiebolag: https://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/details?id=99363

Tillstånd​

• 2016-07-21 Konsumentkreditgivning
    Konsumentkreditgivning, enligt lagen (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter 4 §

Creditstar Sweden AB: https://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/details?id=71622

Tillstånd
  • 2016-04-26 Konsumentkreditgivning
    Konsumentkreditgivning, enligt lagen (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter 4 §

Gällande Saldo bank: https://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/details?id=664136

Så har dom tydligen tillstånd sedan innan att fortsätta, dom har något annat än "viss verksamhet med konsumentkrediter". Så jag som lagt in dom av misstag i listan.
  • 2023-04-28 Utlåning
    Utlåning, omfattande bland annat konsumentkrediter, kreditavtal som rör fast egendom, factoring, med eller utan regress och finansiering av handelskrediter (inklusive ”forfeiting”). Föremål för ömsesidigt erkännande enligt bilaga 1 till Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/EU.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp