• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Riksbanken höjer inte räntan!

skulden

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
12 Februari 2015
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Nu kommer jag ställa en fråga som säkert är superkorkad men jag undrar vad som händer med räntorna på andra lån än just bolånet? Höjs dom oxå?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
308
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Vårt bottenlån är på ca 1,6 mille. Amorterar 500 kr/mån. Räntan är på 1,4%. Topplånet har vi betalat bort tack och lov! Kostnad för bolånet idag ca 2200 kr. Betalade över 6000 kr som mest för ett antal år sedan. Hade varit totalt katastrof om vi hade behövt betala så mkt idag.
För vår del är det bra tajming med låg ränta nåt år till så vi hinner bli av med inkasso och annat.
Förstår det! Skönt då att topplånet är borta inför kommande räntehöjningar. Känns som att man får avvakta ett par år och se om situationen lugnat ner sig. Det blir även synligt på börsen att en recession är på ingång.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
308
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Nu kommer jag ställa en fråga som säkert är superkorkad men jag undrar vad som händer med räntorna på andra lån än just bolånet? Höjs dom oxå?
Ingen dum fråga alls, egentligen något som borde läras ut i skolan tycker jag hur ekonomin faktiskt fungerar. Då hade betydligt färre varit så skuldsatta.

Det som påverkar mest är reporäntan som Riksbanken sätter, sen tar övriga banker efter och justerar sina räntor utifrån vad reporäntan är. Höjs reporäntan då kostar det mer för bankerna att låna osv vilket leder till att slutkonsumenten får ta kostnaden i form av höjda räntor på privata lån. En annan aspekt just nu är konflikten i östra Europa som skapar osäkerhet och högre risker. Högre risker = högre avkastningskrav vilket helt enkelt innebär att bankerna och investerare vill ha mer valuta för pengarna de lånar ut :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp