• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Säga upp sig & Starta företag/ egenanställd med skuld hos KFM

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Hej!

Av olika anledningar kommer jag att säga upp mig själv för att börja frilansa och dryga ut min inkomst med en eventuell anställning 25 -50%. Jag har redan färdiga frilansuppdrag att gå ut i från dag ett och behöver bara ha en dator för att kunna arbeta. Så insatsen är 0kr och även mina kostnader i företaget (förutom fasta avgifter som moms, skatt avgifter)

Däremot har jag en aktiv löneutmätning på en skuld hos KFM som är på ca 500k där min löneutmätning är på ca 16k/månad.

Jag har självklart ambitionen att fortsätta betala av min skuld och vill inte på något sätt smita från min skuld. Däremot undrar jag följande;
  • Kan KFM ha synpunkter på att jag säger upp mig?
  • Det lutar åt att jag kommer att bli egenanställd och fakturera via bolag som exempelvis Frilansfinans eftersom KFM kan utmäta pengar som sparats till skatter och avgifter om jag har enskild firma vilket komma försätta mig i konkurs. I En sådan situation blir FF skyldiga att verkställa utmätningen från KFM? Eller kan jag komma överens med KFM att betala på mina skulder med alla inkomster över förbehållsbeloppet? Kommer dessutom kunna betala in mycket mer på skulden om jag frilansar
  • Är det någon som har en annan idé eller alternativ till hur man kan frilansa med skulder hos KFM? Tänkte försöka leva ännu snålare för att spara ihop 25k till ett aktiebolag alt. så kommer jag få det som en gåva av min pojkvän.
Tacksam för svar utan nedvärderande kommentarer. Jag vill göra rätt för mig men jag vill också jobba med jag vill.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Kan bara svara på denna nedan och svaret är NEJ. Eller synpunkter kan dom ha men dom kan ju inte tvinga dig jobba eller vara på ett visst arbete eller någonting annat.

  • Kan KFM ha synpunkter på att jag säger upp mig?
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Ändå intressant detta. Har tänkt lite på att göra samma grej.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Bra jobbat och jättemodigt! Hoppas verkligen det kommer att gå bra men det gör det ju säkert. Terry svarade ju bra på fråga ett, nej de kan inte invända så kör

allt du deklarerar i inkomst har KFM rätt att ta kort och gott. Deklarerar du 2 miljoner kommer de att ta den del som ni har kommit överens om i procent tyvärr...

Vet inte vilka forum du har skrivit i innan men här är det till 99,9% kärlek och välvilja så här behöver du inte oroa dig för otrevliga kommentarer generellt, vi vill varandra väl :folded:
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Bra jobbat och jättemodigt! Hoppas verkligen det kommer att gå bra men det gör det ju säkert. Terry svarade ju bra på fråga ett, nej de kan inte invända så kör

allt du deklarerar i inkomst har KFM rätt att ta kort och gott. Deklarerar du 2 miljoner kommer de att ta den del som ni har kommit överens om i procent tyvärr...

Vet inte vilka forum du har skrivit i innan men här är det till 99,9% kärlek och välvilja så här behöver du inte oroa dig för otrevliga kommentarer generellt, vi vill varandra väl :folded:

Tack för svar och vänlighet

Om all deklarerad inkomst är utmätnignsbar så är frågan KFM ser överskott eller vinst som inkomsten. Det man som företagare inkomstdeklarerar är ju överskottet och då är skatter och moms dragit från vinsten.

De jag är orolig är att KFM ska ta alla vinst över förbehållsbeloppet och då hamnar jag ännu mer i skiten eftersom jag inte kan betala min skatt och moms.

Jag kommer däremot betala in all mellanskillnad mellan överskott och förbehållsbelopp. men de kommer ju vara olika varje månad, mellan 0 - 50k
 
Senast ändrad:

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Ändå intressant detta. Har tänkt lite på att göra samma grej.

visst är det! Om jag frilansar kommer jag för det första kunna betala in 10k (ibland 50k mer om jag jobbar halvtid också) mer på mina skulder vissa månader och vissa månader kanske 0kr. För de andra så kommer jag ur lönesättningen och kan då betala av skulderna enligt ”snöbollseffekten” (de minsta skulderna först och så betar man av i hierarkisk ordning) vilket kommer göra mig skuldfri snabbare. Fattar inte hur KFM kan motivera att sitt system ska gör mig skuldfri snabbare!

Kolla mitt svar här nedan om vad SKV ser som deklarerad inkomst. Ja ska ringa KFM på måndag och fråga dem, borde ju också ha samma bild på vad inkomst är som SKV.
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Kan bara svara på denna nedan och svaret är NEJ. Eller synpunkter kan dom ha men dom kan ju inte tvinga dig jobba eller vara på ett visst arbete eller någonting annat.

  • Kan KFM ha synpunkter på att jag säger upp mig?

Tack för svar Terry! Ja de är du rätt i. De kan ju tycka vad de vill men de styr ju inte mitt liv. De jag var rädd för egentligen är att jag på något sätt bryter mot betalningsskyldigheten om jag säger upp mig själv :)
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
De jag var rädd för egentligen är att jag på något sätt bryter mot betalningsskyldigheten om jag säger upp mig själv :)

Det är inte olagligt att inte betala skulder. Möjligen kan det anses vara bedrägeri om man tar lån som man inte alls tänker betala tillbaka, men det är ju svårt för någon att bevisa vad man hade för intentioner.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Du vore inte första på frilans finans med löneutmätning
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Med skapligt korrekt preliminärdebitering av skatt går det köra enskild också, du kan ju betala in varje dag på skattekontot om du vill
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp