Söka bolån med höga blancolån

Viktig medlem
Poäng: 62
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Hej!

Vill gärna få lite info kring hur man ska tänka och vad som är bäst att göra. Vi planerar köpa bostadsrätt efter årskiftet, ingen dyr uppemot cirka 1 mille, kontantinsatsen finns men det jag är lite orolig över är blancolånen och att bli nekad.

förutsättningar:
person 1:
Taxerad förvärvsinkomst
481 700 kr
Överskott av kapital
0 kr
Underskott av kapital
125 700 kr

2 blancolån.
57k (denna vill jag helst på något sätt dölja för UC, vilka alternativ finns? )
492k (samlingslån)

person 2:
Taxerad inkomst 305k
Blancolån 114k (bil dock lån utan säkerhet)

tillsammans har vi alltså cirka 600k blanco om jag lyckas bli av med ett blanco från UC. Vet att SBAB har maxtak på 500k blanco hur ser det ut med övriga banker? Blir det ett rakt nej med dessa förutsättningar eller finns det chans ändå? Kan tillägga att vi är gifta och har ett barn i hushållet.

Senast ändrad:
SBAB har tuffare krav än de traditionella bankerna. Ni har båda stadigvarande inkomster så det är nog värt att höra med dem. Det kan dock bli knepigt då ni har rätt stora blancolån totalt. Bankerna har tuffat till sig de senaste månaderna då de ändrat om sina KALP-kalkyler för att ta höjd för inflation.
Swedbank och Nordea är lättare att få än SBAB. Har ni kollat och gjort deras lånekalkyler? Om ni får bolån med något högre ränta är det inte hela världen. Ni kan flytta lånet till SBAB framöver om ni får bättre villkor.
Att lägga lån utanför UC innebär sannolikt skyhög ränta. Ni kanske kan fokusera på att få bort lånet 57k på kort tid genom att amortera aggressivt och sälja saker innan ni söker?

Wästgötafinans (Julalånet) tycker jag ger konkurrenskraftig ränta trots att det är utanför UC. Helt klart värt att ligga där över en bolåneansökning iallafall.

Wästgötafinans (Julalånet) tycker jag ger konkurrenskraftig ränta trots att det är utanför UC. Helt klart värt att ligga där över en bolåneansökning iallafall.
Jag tog ett Wästgöta när jag köpte huset och behövde osynligt lån till kontantinsatsen. I dag har det lånet lägre ränta än lånet jag tog på SBAB för resten av kontantinsatsen.

Utifrån vad jag hört när jag pratat med kundtjänsten för UC så syns inte lånet hos bankerna när en kreditupplysning görs. Om du kan bli av med ditt mindre lån på 57k så kommer historiken vara kvar för dig men inget som bankerna kommer se då den räknas som avslutas. Dock får du räkna med att det tar lite tid innan den syns som avslutad. Betalar du av lånet denna månaden, typ denna veckan så kommer det inte stå att den är avslutad förräns september och det är då man kan passa på att ansöka om bolånelöfte. Jag tror att dina förutsättningar för lån kan vara lite ”avvikande” i och med ditt stora blancolån men inget som hindrar dig från att försöka. Har du och den andra personen skött eran ekonomi väl trots de höga blancolånen så är det inte omöjligt med ett beviljat bolån, dock lär det inte vara en stor summa. Det är sannolikt att ni kommer få prata med en rådvigare för att gå igenom bådas ekonomi för att sammanställa bästa möjliga lösningen som gynnar båda så ett bolån kan bli av eller inte. Hoppas det svara på din fråga!

Jag tog ett Wästgöta när jag köpte huset och behövde osynligt lån till kontantinsatsen. I dag har det lånet lägre ränta än lånet jag tog på SBAB för resten av kontantinsatsen.
Samma för mig, Wästgöta har idag lägre ränta än SBAB blanco.

Samma för mig, Wästgöta har idag lägre ränta än SBAB blanco.

Vid nyteckning av privatlån är SBAB räntespann 6,20 - 10,90% Wästgöta ligger högre, 7,75 - 18,95%
Det är onekligen intressant med Wästgöta. Kanske jag också får ta och fundera på att få över de blancolån som jag har dit, då vi också inom snar framtid ska ta över ett bolån.

Jag har likande inkomst och blancolån och min sambo och jag vill köpa en bostad, priset där vi tittar är 3.7 och vi har kontantinsatsen.

mina förutsättningar

450 000 inkomst
100 000 underskott
600 000 blancolån (fördelat på 3 lån)

sambon:
520 000 inkomst
0 underskott
0 lån

är det helt omöjligt tror ni? Jag skäms så mycket så jag vill inte ens kontakta banken för att se möjligheterna när jag har de lånen. Sambon har ett bolån nu, men den bostaden ska i så fall säljas och köpa ny gemensam. Han har mycket god kontakt med sin bankman.

Ni som har erfarenhet av Wästgöta följer de svängningarna för höjning/sänkning av räntan som riksbanken sätter?

är det helt omöjligt tror ni? Jag skäms så mycket så jag vill inte ens kontakta banken för att se möjligheterna när jag har de lånen. Sambon har ett bolån nu, men den bostaden ska i så fall säljas och köpa ny gemensam. Han har mycket god kontakt med sin bankman.

Tror inte det är omöjligt då ni båda har bra inkomster. Om du kan få ner blancolånet under 500k så lirar det med SBAB krav.

Ni som har erfarenhet av Wästgöta följer de svängningarna för höjning/sänkning av räntan som riksbanken sätter?
Det tror jag dom gör. Kanske den mest seriösa banken som endast tar Bisnode. Har du 0 Bisnode förfrågningar och inte för högt underskott kan du nog få lös 200.000 tillfälligt.

Sen går det ju alltid att lägga tillbaka det på UC när betyget satt sig ett halvår efter husköpet

För mig har Wästgötalånet gått från 6,75% till 8%
SBAB har gått från 4,09 till 8,75%

Så just nu är iaf Wästgöta bättre än SBAB för mig

För mig har Wästgötalånet gått från 6,75% till 8%
SBAB har gått från 4,09 till 8,75%

Så just nu är iaf Wästgöta bättre än SBAB för mig

Ah okej. Troligen styr de lite själva höjning/sänkning av räntan beroende vad styrräntan är då de förmodligen inte lånar av riksbanken.
Jag sökte faktiskt Wästgötalånet i dagarna och fick ett erbjudande, dock lägre belopp än vad jag angett i ansökan. Hög fast adekvat ränta för den lånesumma som erbjuds (9,75%)
Har återkopplat för att se om de är intresserade av att höja lånebeloppet, men det är nog liten chans.

Ah okej. Troligen styr de lite själva höjning/sänkning av räntan beroende vad styrräntan är då de förmodligen inte lånar av riksbanken.
Jag sökte faktiskt Wästgötalånet i dagarna och fick ett erbjudande, dock lägre belopp än vad jag angett i ansökan. Hög fast adekvat ränta för den lånesumma som erbjuds (9,75%)
Har återkopplat för att se om de är intresserade av att höja lånebeloppet, men det är nog liten chans.
Vad hade du för förutsättningar?

Vad hade du för förutsättningar?

Sökte 200k för att kunna lösa bort det mesta av mina blancolån som syns i UC. Fick erbjudande på 60k och 9,75% ränta.
Tanken är att bli skuldfri om ca 2 år. Dock står vi i svängarna att behöva ta över ett bolån och enligt beräkningar behöver jag bli av med blancolånen som syns i UC.
Jag skulle kunna lägga 60k på privatlån 2 och få ner det till 40k. Blir då förhoppningsvis av med det lånet början av nästa år. Det gör ju också att totalt skuld som syns i UC blir -60k.
Summa summarum så blir det ju dyrare, runt 1700:- mer i räntekostnader än om jag behåller planen som jag har nu för att amortera ner blancolånen.

Enligt Bisnode eller dun & bradstreet som det heter nu.
Beräknad kreditrisk: 8
Inkomst 2023: 460k och underskott på 20k
Tidigare förfrågan
2023-01 Vimla

Blancolån (UC)
Privatlån 1(8,85%): 160k
Privatlån 2(7,70%): 100k

Hur hade ni tänkt kring att ta erbjudandet från Wästgöta?

Senast ändrad:
Beror lite på hur mycket du amorterar idag och hur snabbt du behöver få ner dina synliga blanco på UC.
Men jag hade nog inte valt Wästgöta om du ändå inte får bort minst av dem helt och hållet.

Beror lite på hur mycket du amorterar idag och hur snabbt du behöver få ner dina synliga blanco på UC.
Men jag hade nog inte valt Wästgöta om du ändå inte får bort minst av dem helt och hållet.

Om de mot förmodan ändrar erbjudandet så att åtminstone lånet på 100k kan lösas, då kanske det kan vara värt det för att få bort ett av lånen från UC.
Har 30 dagar på mig att fundera lite :)

Vi ska söka bolån nästa år och har ett blankolån på 290.000 kr. Funderar på om jag ska försöka få lån på Wästgöta för att det ska försvinna från UC. Vad tror ni?

Vi ska söka bolån nästa år och har ett blankolån på 290.000 kr. Funderar på om jag ska försöka få lån på Wästgöta för att det ska försvinna från UC. Vad tror ni?
Såg nu att man bara får låna 200.000 kr där så behöver få ner mitt lån till det isf.

Har du gjort bolåneinstitutens kalkyler om du klarar att få bolån med 290k i blancolån? Att man har större blancolån är inte nödvändigtvis ett hinder för att få bolån.
En sak att tänka på är att lösen av ett lån syns i UC som avslutad kredit och hänger kvar 1 år.

Någon som har koll på hur bolåneinstituten väger in i bedömningen om avslutade krediter, typ större blancolån som blivit löst nyligen?
Bilden är ett exempel på ett billån som jag slutbetalade i Februari. Med andra ord så syns senaste aktiviteten för ett lån som avslutats ett helt år om jag har rätt
1692397597799.webp

Utifrån vad jag hört när jag pratat med kundtjänsten för UC så syns inte lånet hos bankerna när en kreditupplysning görs. Om du kan bli av med ditt mindre lån på 57k så kommer historiken vara kvar för dig men inget som bankerna kommer se då den räknas som avslutas. Dock får du räkna med att det tar lite tid innan den syns som avslutad. Betalar du av lånet denna månaden, typ denna veckan så kommer det inte stå att den är avslutad förräns september och det är då man kan passa på att ansöka om bolånelöfte

Ah gott om bankerna inte ser historik över avslutade lån. Då har jag helt fel angående det jag skrev.

Fast om ni kollar era tidigare UC förfrågningar så står det: Här kommer en sammanställning över den information som ...valfri bank... Hämtat om dig.

Och då är information om total skuld och antal kreditgivare de senaste 12 månaderna med. Så jag skulle förutsätta att banken får den informationen.

Fast om ni kollar era tidigare UC förfrågningar så står det: Här kommer en sammanställning över den information som ...valfri bank... Hämtat om dig.

Och då är information om total skuld och antal kreditgivare de senaste 12 månaderna med. Så jag skulle förutsätta att banken får den informationen.

Japp det stämmer. Då lär kreditgivare se totalskuldens utveckling, och i mitt fall kommer det gå från 260k till 100k denna månad, då jag blev beviljad +150k av Wästgöta för att lösa det ena blancolånet som syns i UC.
Frågan är hur det kommer påverka UC-score? Förhoppningsvis blir övertagande av bolånet aktuellt om 1 år och då har det andra blancolånet amorterats ner helt, och inga fler skulder finns som syns i UC.

För mig provade Wästgöta att se om det erbjudande de kom fram till först kunde höjas. De gjorde 1 Bisnode och två Kreditz-körningar och beviljade +150k tillslut. Kravet var att de skötte lösen själva för att slutbetala mitt största blancolån, d.v.s de gjorde ingen utbetalning till mitt bankkonto. Det är ett annuitetslån vilket jag inte är jätteförtjust i. Ni som har Wästgöta, hur går det till att amortera extra och om det sker frekvent typ 1 gång per månad? För min del är det inte aktuellt förrän om 1 år iofs.

Har du gjort bolåneinstitutens kalkyler om du klarar att få bolån med 290k i blancolån? Att man har större blancolån är inte nödvändigtvis ett hinder för att få bolån.
En sak att tänka på är att lösen av ett lån syns i UC som avslutad kredit och hänger kvar 1 år.

Någon som har koll på hur bolåneinstituten väger in i bedömningen om avslutade krediter, typ större blancolån som blivit löst nyligen?
Bilden är ett exempel på ett billån som jag slutbetalade i Februari. Med andra ord så syns senaste aktiviteten för ett lån som avslutats ett helt år om jag har rätt
Visa bilaga 3491
Hej,

Jo vi får låna ändå, men man får låna mer om blancolånet inte syns.

Ni som funderar på att söka Wästgötalånet: Det är samma som Julalånet och de har 1% ränterabatt och 0:- i uppläggningsavgift om man är med i JulaClub så ni inte missar detta.

Ni som funderar på att söka Wästgötalånet: Det är samma som Julalånet och de har 1% ränterabatt och 0:- i uppläggningsavgift om man är med i JulaClub så ni inte missar detta.
Hur tuffa är dessa då med tanke på att Wästgöta typ aldrig beviljar lån?

Hur tuffa är dessa då med tanke på att Wästgöta typ aldrig beviljar lån?

De är nog rätt kinkiga att erbjuda lån då deras räntesättning är mycket konkurrenskraftig om man jämför med traditionella blancolån som syns på UC.
Bisnode-upplysningen bör nog vara rätt ren och visa god kreditvärdighet. Jag hade 8 på skalan och en tidigare upplysning (Vimla)
De gjorde två Kreditz-körningar mot min bank. Det är förmodligen här som det mesta avgörs hur mycket som beviljas för sökt lånebelopp.
Ingen utbetalning gjordes till mitt bankkonto. De skötte lösen helt av ett blancolån på 150k jag hade som syns på UC.

Tänkte att jag uppdaterar lite kring bolån,

vi sökte bolån via Lendo igår och fick lånelöfte erbjudande av Svea och väntar på att fler ska komma upp. Nu vid skrivandet stund ser jag att Marginalbanken tog själva en upplysning trots att jag sökte via Lendo? Nu har jag alltså fått två förfrågningar?? Kan de göra så? Fick för mig att enbart Lendo tar förfrågning?

Hur är Svea att göra med när det gäller bolån? Komplicerade?

Med våra förutsättningar så var detta en tillfällig lösning tills vi får ner blanco under 500k

Tänkte att jag uppdaterar lite kring bolån,

vi sökte bolån via Lendo igår och fick lånelöfte erbjudande av Svea och väntar på att fler ska komma upp. Nu vid skrivandet stund ser jag att Marginalbanken tog själva en upplysning trots att jag sökte via Lendo? Nu har jag alltså fått två förfrågningar?? Kan de göra så? Fick för mig att enbart Lendo tar förfrågning?

Hur är Svea att göra med när det gäller bolån? Komplicerade?

Med våra förutsättningar så var detta en tillfällig lösning tills vi får ner blanco under 500k
Nej - Via Lendo står det tydligt att det tas en upplysning.

Jag hade kontaktat [email protected]

Rubrik: Felaktig UC Förfrågan från Marginalen Bank - Behöver snabb hjälp med att ta bort den

Hej UC,

Jag gjorde en ansökan om bolån via Lendo.
I den ansökan jag gjorde så står det tydligt på hemsidan att endast en kreditupplysning från UC ska tas.

Nu är det så att en UC togs via Lendo. Men sen har även Marginalen Bank tagit en upplysning utan mitt godkännande.
Skulle ni vänligen kunna ta bort den förfrågan som Marginalen har tagit, då det påverkar oss negativt kring en viktig situation vad gäller framtida boende.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta då det är viktigt eftersom vi aktivt pratar med olika banker kring boendelån och förutsättningarna kring kreditbetyget spelar stor roll för den ränta som vi kommer få.

Vi ser fram emot snabbt svar och önskar Er en trevlig fortsättning

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn

Vad gäller dom andra frågorna vet jag inte vad som gäller hos Svea. Dom brukar inte vara den bästa banken att ha att göra med.
Hade bokat ett möte via Nordea för att flytta pension, sparande, lönekonton, etc för att bli helhetskund och se vad dom kan erbjuda för bolån och blancolån på sidan för att samla allt. Många på forumet säger att Nordea är lätt att ha att göra med vid fysiskt möte om man blir helhetskund (ej via internetansökan)

Tänkte kolla här i forumet innan vi skickar iväg en ansökan till Swedbank och slösar en ff om det ens är möjligt då vi ändå har hög blanco ihop men även årsinkomst på 880k

vi sökte lånelöfte via Lendo och blev beviljade av Marginalen och Svea på 1 mille. (Nordax, Bluestep, skandia valde att inte erbjuda.)

våra nuvarande förutsättningar

Min:

Inkomst 515k - fastanställd.
Blanco: 2 lån, 488k samt 50k
Kreditkort: 0
CSN lån finns.
Uc score 2.4
Ff 7

partner:
Inkomst 365k - fastanställd.
Blanco: 1 lån, 103k (bilen dock lån utan säkerhet)
Kreditkort: 1, 20k (nollad)
CSN lån finns.
Uc score 0.2

Ska man ens försöka skicka iväg ansökan?
Detta är mer om man ska försöka få till det hos vanlig bank med lägre ränta, hur känsliga är Swedbank med högre blanco än 500k?

Nej - Via Lendo står det tydligt att det tas en upplysning.

Jag hade kontaktat [email protected]

Rubrik: Felaktig UC Förfrågan från Marginalen Bank - Behöver snabb hjälp med att ta bort den

Hej UC,

Jag gjorde en ansökan om bolån via Lendo.
I den ansökan jag gjorde så står det tydligt på hemsidan att endast en kreditupplysning från UC ska tas.

Nu är det så att en UC togs via Lendo. Men sen har även Marginalen Bank tagit en upplysning utan mitt godkännande.
Skulle ni vänligen kunna ta bort den förfrågan som Marginalen har tagit, då det påverkar oss negativt kring en viktig situation vad gäller framtida boende.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta då det är viktigt eftersom vi aktivt pratar med olika banker kring boendelån och förutsättningarna kring kreditbetyget spelar stor roll för den ränta som vi kommer få.

Vi ser fram emot snabbt svar och önskar Er en trevlig fortsättning

Med Vänlig Hälsning,
Namn Efternamn

Vad gäller dom andra frågorna vet jag inte vad som gäller hos Svea. Dom brukar inte vara den bästa banken att ha att göra med.
Hade bokat ett möte via Nordea för att flytta pension, sparande, lönekonton, etc för att bli helhetskund och se vad dom kan erbjuda för bolån och blancolån på sidan för att samla allt. Många på forumet säger att Nordea är lätt att ha att göra med vid fysiskt möte om man blir helhetskund (ej via internetansökan)
Löste det tack!

Nordax bank är helt ok om du vill prova med de.
Räntan ligger dock på ca 6% så du är medveten om det

uppdaterar lite här hur det går,

nu är vi nästan i mållinjen vad det gäller bolånet, men nu ringde handläggaren och fråga om vi kunde få ner blancolånen lite? Så vi hamnar under 500k enligt handläggaren går Kalpen ihop men han måste ändå skicka ärendet vidare till lånekommiten? Nu är jag lite nojig över att det blir avslag även fast kalpen går ihop.. eller brukar det vara så för personer som har över 500k blancolån?

uppdaterar lite här hur det går,

nu är vi nästan i mållinjen vad det gäller bolånet, men nu ringde handläggaren och fråga om vi kunde få ner blancolånen lite? Så vi hamnar under 500k enligt handläggaren går Kalpen ihop men han måste ändå skicka ärendet vidare till lånekommiten? Nu är jag lite nojig över att det blir avslag även fast kalpen går ihop.. eller brukar det vara så för personer som har över 500k blancolån?

Låter lustigt att de säger så. Fråga hur länge de kan vänta om det blir så att ni behöver minska blancolånen. Fundera på om ni har något som ni kan sälja typ bil om det går att vara utan ett tag?
De är tyvärr tuffa idag att bevilja bolån om det finns mycket blancolån med i bilden.

Nu ringde banken och gav ett muntligt godkänt objektet och ansökan. Vi kan skriva på enligt handläggaren.

Nu i efterhand är jag lite nojig över då vi enbart fick det muntligt via ett samtal och inget skriftligt.
när börjar man prata om ränta? Upplägg? Hur fungerar resterande process? Vi har lagt tillträdesdagen inslutet av april.. känns lite surt att man nu behöver gå och oroa sig fram till tillträdesdagen innan allt är färdigt. Finns det något jag kan göra? Eller är det såhär processen går till? Blir det ytterligare granskning vid tillträdesdagen?

Nu ringde banken och gav ett muntligt godkänt objektet och ansökan. Vi kan skriva på enligt handläggaren.

Nu i efterhand är jag lite nojig över då vi enbart fick det muntligt via ett samtal och inget skriftligt.
när börjar man prata om ränta? Upplägg? Hur fungerar resterande process? Vi har lagt tillträdesdagen inslutet av april.. känns lite surt att man nu behöver gå och oroa sig fram till tillträdesdagen innan allt är färdigt. Finns det något jag kan göra? Eller är det såhär processen går till? Blir det ytterligare granskning vid tillträdesdagen?
Du kan ha en klausul i köpeavtalet om att det ej gäller ifall bolån ej beviljas. På så sätt slipper du förlora handpenningen ifall det inte går igenom.

Räntan sätts väl vid tillträdesdagen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp