Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sambo släpper allt till kfm

V.I.P
Poäng: 367
Meddelanden
406
Mottagna reaktioner
178
Poäng
367
Hej! Då vi fortfarande nästan har 1,2 miljoner i skulder var håller det inte! Vi sökte skuldsanering! Jag blev nekad då jag tydligen in betala inom överskådlig tid. Sambon sålde bilen och vi köpte en billigare ca 40000. Han har nu sökt igen. Jag undrar då om han släpper allt. Antingen får han utmätning eller sanering. Jag klarar knappt mina egna räkningar varje månad! Då de räknar på min inkomst med kommer jag får betala ännu mer kan jag tänka mig? Eller hur fungerar det? Vi har två barn, bor i billig hyresrätt och tjänar helt ok båda två. Hur tänker kfm? Sambon betalar hela hyran, jag betalar el och försäkringar. Delas alla de bitar upp lika på oss? Kfm struntar väl i att jag har massa egna utgifter?

Om jag inte är ute och cyklar nu så fördelas era levnadskostnader procentuellt efter inkomst.
Om din sambo står för 60% av inkomsten så blir det även 60% av utgifterna som räknas på din sambo.

Det finns en tråd med liknande frågeställning som startades för ca 1 vecka sedan om jag inte minns helt fel. Hittar den inte tyvärr. Men där svarade bl a @Lasseman att Kf inte tar hänsyn till partners skulder utan bara till de nödvändiga utgifterna.

Vad menar du med "egna utgifter"?
KFM tar hänsyn till det nödvändiga, typ boende (hyra, hushållsel, försäkning osv), mat och nödvändiga omkostnader.
Exakt men inte lån och krediter som jag har förstått det.

Ni ska stå för varsin del av gemensamma kostnader, inte 50/50 utan procentuellt efter er inkomst

I beräkningen tas inte hänsyn till de eventuella lån du har, inte heller att du har utmätning eller skuldsanering

Jag har oxå en fråga kring det här . Om ens man hamnat hos KF och det står i brev att han får behålla 7500kr efter utmätning av lön hur tänker de då när man har barn ? Ska han inte få behålla till både hyra OCH försörjning av barn eller förväntas andra partnern ( jag ) försörja barnen själv sant stå för all mat osv försäkringar ? Menar 7500 är ju inget om man vetande 5500 VAR i hyra .

Om man betalar 5500kr VAR i bara hyra skulle det stå .

Jag har oxå en fråga kring det här . Om ens man hamnat hos KF och det står i brev att han får behålla 7500kr efter utmätning av lön hur tänker de då när man har barn ? Ska han inte få behålla till både hyra OCH försörjning av barn eller förväntas andra partnern ( jag ) försörja barnen själv sant stå för all mat osv försäkringar ? Menar 7500 är ju inget om man vetande 5500 VAR i hyra .
Har ni berättat för kfm att bostadskostnadrn är 11000 eller 5500 kr..?
Har ni berättat att familjens boendekostnad är 5500 kr så tänker kfm "vi räknar på 5500 kr"

Har ni berättat för kfm att bostadskostnadrn är 11000 eller 5500 kr..?
Har ni berättat att familjens boendekostnad är 5500 kr så tänker kfm "vi räknar på 5500 kr"
Nej de har inte frågat kom bara ett brev om löneutmätning att detta får du behålla typ .

Nej av flera skäl går inte det just då han befinner sig utomlands. Ska han kontakta de när han är tillbaka och då ändras beloppet väl ?
Om han är i ett land med internet kan han logga in på kfms hemsida och lämna uppgifter där annars.
Ja det ska ändras om uppgifter inte stämmer

Hej! Då vi fortfarande nästan har 1,2 miljoner i skulder var håller det inte! Vi sökte skuldsanering! Jag blev nekad då jag tydligen in betala inom överskådlig tid. Sambon sålde bilen och vi köpte en billigare ca 40000. Han har nu sökt igen. Jag undrar då om han släpper allt. Antingen får han utmätning eller sanering. Jag klarar knappt mina egna räkningar varje månad! Då de räknar på min inkomst med kommer jag får betala ännu mer kan jag tänka mig? Eller hur fungerar det? Vi har två barn, bor i billig hyresrätt och tjänar helt ok båda två. Hur tänker kfm? Sambon betalar hela hyran, jag betalar el och försäkringar. Delas alla de bitar upp lika på oss? Kfm struntar väl i att jag har massa egna utgifter?
Då har sambon inte svarat på redogörelsen han fick.
På tal om redogörelse: får man den (all annan kommunikation?) via Min myndighetspost numera? Senast fick jag den m vanlig post. Så smidigt. El kan man tom fylla i sånt på KFM Mina Sidor?

På tal om redogörelse: får man den (all annan kommunikation?) via Min myndighetspost numera? Senast fick jag den m vanlig post. Så smidigt. El kan man tom fylla i sånt på KFM Mina Sidor?

Om man inte gör ngt speciellt så går den till kivra eller motsvarande.
Går som jag skrev nyss att logga in och lämna uppgifter på mina sidor

För att inte utelämna allt för mkt detaljer här i forumet.

Men om han tjänar 15 000 mindre än dig, t.ex. 15 000 och du 30 000, då ska du stå för 2/3 av hyra, el, mat mm. och din man för 1/3.

Vad menar du med "egna utgifter"?
KFM tar hänsyn till det nödvändiga, typ boende (hyra, hushållsel, försäkning osv), mat och nödvändiga omkostnader.
Mina egna lån. Jag går knappt runt själv. Då blir det värre om han släpper allt. Jag tjänar mer än honom. Skiljer ca 9000.

Mina egna lån. Jag går knappt runt själv. Då blir det värre om han släpper allt. Jag tjänar mer än honom. Skiljer ca 9000.

Ja då blir det nog värre tyvärr. Då kommer dom räkna ut att du ska stå för en högre procent av utgifterna eftersom att du tjänar mer.

Nu har sambon fått inledande skuldsanering! Fått ett preliminärt besked på hur mycket han ska betala! Står det fast på det så kommer månaderna gå runt för oss trots mina skulder som vi ska börja beta av. Hoppas att han får beslut om skuldsanering! Nervös ifall det blir avslag!

Nu har sambon fått inledande skuldsanering! Fått ett preliminärt besked på hur mycket han ska betala! Står det fast på det så kommer månaderna gå runt för oss trots mina skulder som vi ska börja beta av. Hoppas att han får beslut om skuldsanering! Nervös ifall det blir avslag!
Grattis! Hoppas det går hela vägen!

En annan fråga! Sambon glömde lägga till en kredit sen innan. Och han har fått inledande. Ska han höra av sig till kf nu och lägga till den eller kommer den vara med i saneringen med? Han har betalat på den varje månad så inga påminnelser eller något. Eller ska han fortsätta betala på den?

Grattis. Det gick fort. När sökte han skuldsanering?

En annan fråga! Sambon glömde lägga till en kredit sen innan. Och han har fått inledande. Ska han höra av sig till kf nu och lägga till den eller kommer den vara med i saneringen med? Han har betalat på den varje månad så inga påminnelser eller något. Eller ska han fortsätta betala på den?
Den kommer ingå i saneringen. Han skall inte betala några skulder efter beslut av inledande.
Alla skulder uppkomna innan datum för inledande skuldsanering ingår i saneringen.

Absolut inte betala på den för det är gynnande av borgenär.

Den kommer ingå i saneringen. Han skall inte betala några skulder efter beslut av inledande.
Alla skulder uppkomna innan datum för inledande skuldsanering ingår i saneringen.
Ok men ska han höra av sig till KF angående den skulden? Eller kommer den automatisk med i saneringen?

Ok men ska han höra av sig till KF angående den skulden? Eller kommer den automatisk med i saneringen?
Det ska han inte behöva göra då den automatiskt kommer med.
Som sagt, alla skulder uppkomna innan datum för inledande omfattas av skuldsaneringen.

Bra att informera om. Inkommer dom inte med skulden förrän senare så kan processen försenas och har kfm registrerat den så kan dom påminna dom om de själv inte inkommer i tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp