Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Samtal med Kronofogden om skuldsaneringsansökan

Viktig medlem
Poäng: 102
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Hej,
Nu har jag haft samtalet med KF ang min skuldsaneringsansökan. Frågorna kretsade kring utgifter såsom hyra. Handläggaren verkade anse att hyran är hög 11200kr i månaden centralt i min mellanstora stad. Frågor kring om barnet drabbats av skuldsättning och på vilket sätt, var inte beredd på den frågan, svarade att jag varit boendeförälder i snart 14 år och att underhåll varit minimum utifrån Försäkringskassan. Fokus lades också på att jag 2025 hade slutlön och utbetalning av semesterdagar, kändes som att personen inte förstod, gjorde ett snitt på dryga 9000 mer i månaden pga det. Jag förklarade så gott det gick att min nuvarande lön sedan december 2025 är 43500kr i månaden. Skuldbeloppet är i dagsläget 1,2 miljoner tio år frammåt är prognosen på mina sidor 1,7 miljoner. Jag är 59 år. Faller jag på slutlönen är min oro, personen hade också svårigheter med språket vilket hon själv bekräftade. Vet inte om allt gick fram pga det.
Väldigt ont i magen nu 🥹

Usch! Ingen rolig känsla och jag vet hur orolig jag var efter samtalet. Fick jag fram allt, sa jag något tokigt osv.
Håller tummarna för att det går vägen för dig.
När kunde du förvänta dig ett besked?

Tack!
Vet inte om besked, handläggaren ringde igår, en söndag men svarade inte då, osäker på om det var korrekt, att de arbetar söndagar.
Men det sade hon idag att de gör pga långa handläggningstider.
Hon frågade inte så mycket, frågade om:
Hyra
Vad lpmen beror på, när de startade
Sista tagna lån
Om jag tänker flytta till billigare lgh
Hur barnet under uppväxt påverkats
Kring min arbetssituation, studerar 100% jobbar 70% fram till juni 2027
Samt varför inkomsten från förra året var annorlunda.
Inga mer frågor, var ett relativt kort samtal, dryga halvtimmen.
Samt att jag inte vet om hon uppfattade allt pga språkbarriär......
Vad fick du för frågor, var ditt samtal mer omfattande? Hur lång tid innan du fick besked?
Har iaf skickat in lönespec för tre månader som egen komplettering

Senast ändrad:
Jag hade även mitt samtal med handläggaren idag, hon frågade om:
Om hyran ändrats, när sista lånet tagits och om skuldernas uppkomst.

Fick beslut om inledande 30 min efter samtalet, så nu hoppas jag att det inte blir avslag senare.

Jag hade även mitt samtal med handläggaren idag, hon frågade om:
Om hyran ändrats, när sista lånet tagits och om skuldernas uppkomst.

Fick beslut om inledande 30 min efter samtalet, så nu hoppas jag att det inte blir avslag senare.
Grattis!
Men oj! Det gick snabbt, vad hade du för förutsättningar?

Tack!
Vet inte om besked, handläggaren ringde igår, en söndag men svarade inte då, osäker på om det var korrekt, att de arbetar söndagar.
Men det sade hon idag att de gör pga långa handläggningstider.
Hon frågade inte så mycket, frågade om:
Hyra
Vad lpmen beror på, när de startade
Sista tagna lån
Om jag tänker flytta till billigare lgh
Hur barnet under uppväxt påverkats
Kring min arbetssituation, studerar 100% jobbar 70% fram till juni 2027
Samt varför inkomsten från förra året var annorlunda.
Inga mer frågor, var ett relativt kort samtal, dryga halvtimmen.
Samt att jag inte vet om hon uppfattade allt pga språkbarriär......
Vad fick du för frågor, var ditt samtal mer omfattande? Hur lång tid innan du fick besked?
Har iaf skickat in lönespec för tre månader som egen komplettering
Jag hade mitt samtal den 12 juni och fick besked om inledande 24 juni. Olidlig väntan då jag vet att många får direkt efter samtalet. Nu väntar jag på ett slutligt beslut.

Ganska lika frågor som du. Men jag hade även sålt ett hus och fick redogöra lite för vad pengarna använts till. Det är så svårt att få fram allt på det ”sätt som det var” då jag gick igenom en helvetisk skilsmässa och det finns delar och till och med månader som jag har exakt noll minne av. Jag gjorde vad jag kunde för att ta mig igenom eländet men det kostade på för min hälsa.

Jag fick efter samtalet fler samtal och mail om lite små kompletteringar. Typ bouppteckning. Min anställning framåt.
Kände att, nej det här går inte vägen. Blev SÅ glad när jag fick inledande och låt fan ta mig om jag snubblar på mållinjen nu!

Grattis!
Men oj! Det gick snabbt, vad hade du för förutsättningar?
Tack snälla😊Det gick väldigt fort, handläggaren sa att hon skulle fatta beslut inom en vecka men tog 30 min.

Jag har ca 800 000 i skulder och 32 000 kr i lön. Sen även ensamstående till en 13 åring på heltid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp