• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Sbab bolån nekat efter att dom beviljat det?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Såg idag att SBAB höjer alla räntor.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Såg idag att SBAB höjer alla räntor.
Intressant med tanke på att styrräntan blev oförändrad, men dom sa på Ekot att marknaden förmodligen skulle höja under året men att det händer nu var inte väntat för mig.

Tittade på summan jag tänkt låna och ser relativt oförändrat.

1643962947421.png
 

Soffan

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
26 Januari 2022
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
77
Poäng
217
Hejsan!
Vi vann en budgivning igår och imorgon ska vi ringa sbab om objektet.

nu sedan lånelöftet har jag sökt runt lite efter blancolån till bra ränta. (Dock inte tagit något) men lendo har gjort en uc.

min fråga är.

kommer sbab ta fler kreditupplysningar på oss som kan sabba affären?

hur har det varit för er när ni köpt bostad med sbab?

vi kommer behöva låna en del av kontantinsatsen från dom och det vill säga även ta ett privatlån hos dom.
Hej, när vi tog Bolån med SBAB tog de uc på oss båda när vi sökte lånelöfte. När sen kontraktet skulle skrivas och lånet betalas ut tog de nya uc på oss båda.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Hej, när vi tog Bolån med SBAB tog de uc på oss båda när vi sökte lånelöfte. När sen kontraktet skulle skrivas och lånet betalas ut tog de nya uc på oss båda.
Var det länge sedan det hände? För mig så var det hösten 2021 och endast en UC vid lånelöftet, inget mer 1,5 månad senare när kontrakt skrevs och pengarna betaldes ut till säljare.
Jag hade iofs ansökt flera gånger om då lånelöftet endast gäller 3 mån. och de därför hade lite historik på mig. Kanske kan det spelat in.
Minst tre tidigare lånelöften innan jag slutligen kom i mål.
 

Soffan

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
26 Januari 2022
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
77
Poäng
217
Var det länge sedan det hände? För mig så var det hösten 2021 och endast en UC vid lånelöftet, inget mer 1,5 månad senare när kontrakt skrevs och pengarna betaldes ut till säljare.
Jag hade iofs ansökt flera gånger om då lånelöftet endast gäller 3 mån. och de därför hade lite historik på mig. Kanske kan det spelat in.
Minst tre tidigare lånelöften innan jag slutligen kom i mål.
Ja, det var 2019 vi köpte huset.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Ja, samt även kan, göra någon form av räntekontroll löpande under året??
Beskedet om slutlig skatt (deklaration) står inte om vilka man betalat ränta till. Så det finns ingen möjlighet att se sådant den vägen. Det går heller inte att se hur mycket räntor du betalar löpande under året.
 

Aldrigstanna

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Beskedet om slutlig skatt (deklaration) står inte om vilka man betalat ränta till. Så det finns ingen möjlighet att se sådant den vägen. Det går heller inte att se hur mycket räntor du betalar löpande under året.
På "din inkoomstdeklaration" ser man ju hur mycket räntor till vem, men på slutgiltig deklaration ser man bara räntans summa. Ser banken bara slutgiltig? Jag har för mig jag har läst att bankerna kan göra kontroller och se under året hur räntor har förändrats??
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
På "din inkoomstdeklaration" ser man ju hur mycket räntor till vem, men på slutgiltig deklaration ser man bara räntans summa. Ser banken bara slutgiltig? Jag har för mig jag har läst att bankerna kan göra kontroller och se under året hur räntor har förändrats??

Nej, dom kan se hur krediter förändrats på en kreditupplysning bara
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp