Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Scamfaktura från Payable AB för redan betald Lumify-skuld?

Kunnig medlem
Poäng: 327
Meddelanden
251
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Hej på er!

Jag fick en faktura i Kivra idag från inkassoföretaget Payable AB på en skuld om ca 36k inkl räntor, ursprungsskuld var 32k. De skriver att det är på uppdrag av Luma Finans (Lumify, Credifi, Tomly och Binly). Jag har haft två krediter hos Lumify och Credifi under 2022. De har jag låtit gå till Gothia och jag slutbetalade skulderna januari 2023. Har även en mejlbekräftelse från Gothia från januari 2023 att jag inte har nåt aktivt ärende där.

Jag har aldrig lånat från de andra två. Jag har loggat in på både Lumify och Credifi och mitt konto där är spärrat pga att det gick till inkasso. Jag har även loggat in på Binly och Tomly och får valet att ansöka om en kredit, dvs jag har ingen aktiv kredit där.

Jag väntar på svar från företaget och sagt att jag inte har lånat hos Luma Finans. Så undrar jag var detta kommer ifrån och om det kan vara scam? Vad är chansen att de makulerar skulden? ?

Du är den andra som skriver om detta idag. En person fick från detta inkassobolag med trots avslutad skuldsanering för 2 år sen där skulderna ingick. Bestrid det direkt

Luma finans är ett väldigt oseriöst bolag och personalen har ingen koll, kunskap och hela deras existens går ut att mjölka varje kund på allt man äger och har. Dom går runt lagar och tillsynsregler genom att öppna flera identiskt kopierade varumärken utan någon som helst skillnad

Du är den andra som skriver om detta idag. En person fick från detta inkassobolag med trots avslutad skuldsanering för 2 år sen där skulderna ingick. Bestrid det direkt

Luma finans är ett väldigt oseriöst bolag och personalen har ingen koll, kunskap och hela deras existens går ut att mjölka varje kund på allt man äger och har. Dom går runt lagar och tillsynsregler genom att öppna flera identiskt kopierade varumärken utan någon som helst skillnad
Exakt! Just därför jag ville bli av med dom snabbt via Gothia för längesen. Tyvärr kan jag inte logga in på Gothia (numera Riverty) eftersom jag inte har något ärende. På mina gamla Gothiafakturor ser jag inte heller vilken Luma Finans det gällde men jag är 100% att det var båda, jag hade även två aktnummer där. Fan vad de stressar upp en såhär från ingenstans.

Kan man göra något mer än bestrida och be dom makulera skulden? Tänker om de vägrar…

Japp det var jag som även fått det trots att den ingått i min skuldsanering som avslutades för cirka två år sen. Snacka om att förstöra lördagen. Fick såna där gamla stress känslor som man hade innan skuldsaneringen.. Gör ju inte saken bättre att förfallodatum är om 6 dagar också.. fyfan

Har mejlat och kommer ringa på måndag iaf

?Japp det var jag som även fått det trots att den ingått i min skuldsanering som avslutades för cirka två år sen. Snacka om att förstöra lördagen. Fick såna där gamla stress känslor som man hade innan skuldsaneringen.. Gör ju inte saken bättre att förfallodatum är om 6 dagar också.. fyfan

Har mejlat och kommer ringa på måndag iaf
Det är helt otroligt! ?

Jag har ju förträngt hela Luma traumat sedan jag tyckte jag betalade allt. Jag kollade nu på Gothias ursprungsbegäran från 2022 och den gällde visst bara Credifi. Men jag vet att jag slutbetalade Lumify då också. Som tur är hittade en gammal tråd här där jag skrev att endast Credifi skickats till inkasso men att jag slutbetalade Lumify direkt till dom. I och med detta kunde jag hitta den gamla mejlkonversationen med Lumify och jag betalade visst 41k och har fått skriftlig bekräftelse på att skulden är slutbetalat (även om de först inte kunde hitta den ?). Har nu skickat skärmdumpen till Payable samt ett mer tydligt bestridande. Ska bli spännande att se vad de svarar på måndag.

Den här är väl ändå roligare.

Jag slutbetalade Lumify för 1 år sedan, dvs. jag har ingen skuld alls till dem.
Idag fick jag ett brev i Kivra från Payable om att skulden har blivit överlåten till dem på 0 kr !!!

Bilagor

• payable.webp
    payable.webp
    41.9 KB · Visningar: 35
Den här är väl ändå roligare.

Jag slutbetalade Lumify för 1 år sedan, dvs. jag har ingen skuld alls till dem.
Idag fick jag ett brev i Kivra från Payable om att skulden har blivit överlåten till dem på 0 kr !!!
Blir så förbannad att folks uppgifter skickas runt till företag som skapar ”kundprofiler” trots att man inte har någon skuld. Även om de nollar skulden så kommer väl datan finnas kvar i deras system på nåt sätt. 🙄

Blir så förbannad att folks uppgifter skickas runt till företag som skapar ”kundprofiler” trots att man inte har någon skuld. Även om de nollar skulden så kommer väl datan finnas kvar i deras system på nåt sätt. 🙄
Jag har precis skrivit till Payable och begärt borttagning av mina personuppgifter.

Har också fått från Payable AB idag och jag har skulder hos Luma Finans, men ser nu när jag granskat låneavtalen hos Luma att det är helt andra lånenr som Payable hävdar att det gäller.

Mailat både Payable och Luma.

Senast ändrad:
Har också fått från Payable AB idag och jag har skulder hos Luma Finans, men ser nu när jag granskat låneavtalen hos Luma att det är helt andra lånenr som Payable hävdar att det gäller.

Mailat både Payable och Luma.
Samma. Lånenumret Payable anger stämmer inte överens med lånet som jag har slutbetalat. Och ett tidigare eller senare lån finns inte eftersom man bara kunde ha ett lån åt gången hos Lumify, vilket man isf kunde ansöka ökning om eller betala av. Min profil har varit spärrad och tidigare stod det att skulden gått till inkasso, nu står det att profilen är spärrad pga. obetalad skuld. Så något har de ju hittat på.

Samma. Lånenumret Payable anger stämmer inte överens med lånet som jag har slutbetalat. Och ett tidigare eller senare lån finns inte eftersom man bara kunde ha ett lån åt gången hos Lumify, vilket man isf kunde ansöka ökning om eller betala av. Min profil har varit spärrad och tidigare stod det att skulden gått till inkasso, nu står det att profilen är spärrad pga. obetalad skuld. Så något har de ju hittat på.
Ja verkligen knepigt, borde inte vara bluff då det kommer i kivra, men något system som strulat till sig rejält möjligen. Ska bli intressant att få svar från både Payable och Luma om vad som tänkas ha hänt då inte en siffra är rätt.

Har inget belägg för det. Men om jag ska gissa så har Riverty back in flow (tidigare Gothia) valt att avsluta samarbetet med Luma Finans.

Varenda kotte som har Luma släpper ju tillslut strategiskt skulden till inkasso för att det är billigare och bättre där än att hålla på med att betala typ 10.000-20.000 i månaden när lönen kommer och sen ta ut dagen efter till extremt dyra kostnader som läggs på för att ha råd att klara sig. Det är ju hela Luma finans upplägg att uttnyttja gäldenärer med att svindyra räkningar och tvinga man ta ut hela tiden så man får nya avgifter. Helst på alla 4 varumärken.

Gissar att Rivertys personal är väldigt missnöjda över allt skräp dom får från Luma Finans där varje kund känner sig lurad/missnöjd och har avslutat samarbetet. Luma har då letat fram dessa som vill ta deras förfallna skulder

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp