• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

SEB frågar om transaktioner

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 761
Mottagna reaktioner
763
Poäng
707
Det ena utesluter inte det andra. Just för att banken kan ju faktiskt inte veta, vilka som är kriminella eller ej. Det är därför de måste fråga. Att de ”måste börja hålla på så här nu” -bevisligen har brottsbekämpning varit en väldigt stor politisk punkt i många år, vilket även den allmänna opinionen säger sig vilja ha. Straff ska bli strängare, kriminella ska kunna sättas dit lättare -i det har bankerna ett stort ansvar. Det är som sagt väldigt tråkigt om enskilda handläggares inkompetens drabbar oskyldiga personer, men vi måste faktiskt ha en förståelse för att bankerna frågar. Jag önskar att min bank hade gjort det för tio år sedan, och krävt att de många speltransaktionerna slutade. Då hade jag kanske inte haft miljonskulder idag.

Och ställt mot att det värsta som kan hända är att ”vi oskyldiga” byter till en annan bank, mot att trafficking, knarkhandel och annan ekonomisk brottslighet så försvåras så kan jag faktiskt ta det besväret.
Jag har varit kund hos Swedbank i 15 år och har gjort liknande transaktioner alltid. Det handlar inte bara om speltransaktionen. I mitt fall är det swish mellan mig och familjemedlemmar och betalningar jag har gjort med Trustly (fakturor, WU, köp via internet). Varför har de inte stängt av mitt konto tidigare? Här handlar det inte om själva frågan banker ställer utan att de stänger av många människor konto utan anledning. Här straffas inte kriminella utan vanliga människor som kämpar med sin ekonomi. Så jag förstår inte vad som är bra med det här?

Jag fick transaktionsförfrågan i början på året. Då skickade jag in allt och det blev godkänt. Några månader senare får jag exakt samma förfrågan av dem. Jag ringer deras kundservice och personen säger att det har blivit fel och att jag egentligen inte skulle få det nu andra gången. Det var en annan kontor som skickade förfrågan till mig och missade att det redan är gjort på mig tidigare under året. Personen på kundservice sa att jag skulle skicka in samma underlag och att det inte borde vara några problem. Vad händer sen? Jo, mitt konto blir uppsagt.

Jag har aldrig i mitt liv ens fått en parkeringsböter så jag ser inte hur jag kan vara misstänkt för penningtvätt eller liknande. Sen kallar man det här demokrati? Vi får ju inte använda pengar till vad vi vill. Man borde fokusera på de kriminella på riktig och sluta leka med vanliga människor.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 279
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Vad menar du med att det inte finns några bevis för det? Jag har väldigt svårt att tro att den minskade kontanthanteringen och bankers kontroller inte har definitivt försvårat för kriminella nätverk att öppet verka i samhället. En nära släkting som jobbar med ekobrott har sett stor skillnad de senaste tio åren i hur mycket svårare det blivit att kunna ta emot svarta inkomster -jag vet dock inte vad statistiken säger så skulle vara intressant om du kan dela dina källor på att det inte haft någon tillstymmelse av effekt?

Löjligt att säga att ”de enda som har drabbats är vi laglydiga” -ärligt, på vilket hemskt sätt har så många av oss laglydiga drabbats? Att vi blivit förbannade för att banken ställer ”dumma frågor”? Om jag skulle fråga vem som helst som inte har spelproblem, eller som försöker komma undan skatt på kryptohandel, så kan jag garantera att ingen laglydiga medborgare tycker att bankernas frågor är ett problem.

Nya problem kommer alltid och de kriminella utvecklar självfallet sina metoder men skulle det vara en anledning till att inte försöka stoppa dem?

Spärrade och nedstängda konton finns det gott om exempel på, flera stycken bara här i tråden. För så triviala anledningar som speltransaktioner. Detta samtidigt som bankkonto och bank-ID är ett måste för att kunna uppbära inkomst lagligt och leva i samhället i dag. Bankerna har alltså en orimlig makt att avgöra om en individ ska få ta del av samhället eller inte - har man t ex anmärkningar så kan man inte starta nya konton hur som helst.
Det handlar verkligen inte om att "försvåra för kriminella". Då hade man låst in dem och kastat nyckeln eller utvisat dem och deras familjer.
Det handlar om att utöka övervakningen av medborgare, med Kinas sociala kreditsystem som förebild.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
357
Poäng
487
Spärrade och nedstängda konton finns det gott om exempel på, flera stycken bara här i tråden. För så triviala anledningar som speltransaktioner. Detta samtidigt som bankkonto och bank-ID är ett måste för att kunna uppbära inkomst lagligt och leva i samhället i dag. Bankerna har alltså en orimlig makt att avgöra om en individ ska få ta del av samhället eller inte - har man t ex anmärkningar så kan man inte starta nya konton hur som helst.
Det handlar verkligen inte om att "försvåra för kriminella". Då hade man låst in dem och kastat nyckeln eller utvisat dem och deras familjer.
Det handlar om att utöka övervakningen av medborgare, med Kinas sociala kreditsystem som förebild.
Som sagt -jag är en av dem som har haft så många speltransaktioner att jag inte ens kan styrka dem. Jag förstår om banken skulle stänga mina konton -och tycker det skulle vara helt rätt av dem trots att det skulle ställa till mycket problem för mig som individ.

I övervägt så tycker jag dina svar är extremt enkelspåriga -ungefär ”hårdare straff, men utan möjlighet för rättsinstanser att ta del av bevis via ”övervakning”, och så länge det inte drabbar någon del av mitt liv”. Men jag respekterar din åsikt.

En permanent, övergripande spärr av bankid är en annan sak -det är en typ av legitimation som man knappt kan fungera utan för övriga delar av samhället också, och bör således inte kunna stå en bank fritt att låsa ute en person ifrån. Utifrån det jag har läst här är jag dock inte övertygad om det är en missuppfattning ifall det är en banköverskridande spärr dvs att man inte skulle kunna skapa ett nytt på en annan bank? Om man blir uppsagt från sina banktjänster så ingår ju bankid där -men hindrar inte att man öppnar bankid i en annan bank. Är det någon som har fått sitt personnummer spärrat från att öppna BankID över huvudtaget skulle det vara intressant att få höra vad grunden för det var.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Om man t.ex swishar 5000 kr och mottagaren sedan tar ut 5000 kr. Så stängs kontot automatiskt av om det kontrolleras. Också något man bör tänka på.

Men visst är mycket till överdrift!
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 761
Mottagna reaktioner
763
Poäng
707
Enligt uppsägningsbrevet jag fick från Swedbank så skulle mina tjänster vara uppsagda den 10/01 och jag skulle inte kunna använda dem från och med 11/01. Men konto är fortfarande kvar idag, konstigt. Kanske försvinner under dagen?
 

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
86
Poäng
236
När jag fick inledande stängde Swedbank ner mitt vanliga lönekonto utan förvarning, hade kortet i Apple Pay står i mataffären och får en notis i min digitala plånbok när jag betalar, kontot spärrat av bank... Fick stå i tel kö 2 timmar kunde inte handla middag till ungarna ... När jag kom fram sa dem bara att det var rutin så öppnade dem ett nytt konto under samtalet som jag sedan fick invänta nytt uttags kort. Men mina MILJONER spel transaktioner har dem aldrig frågat om konstigt nog
 

WolfofVasa

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
12 Januari 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Va med om hela karusellen med Swedbank. Fick en swish en dag på 30K och allt spärrades. Konto, Sparkonto, Kort, BankID och var utan i två månader eftersom allt va tvunget att brevledes. Inget kunde mejlas eller lämnas in på Swedbank kontor trots att jag kunde legitimera mig med deras egna fyrsiffriga kod när man ringde till kundtjänst för dom satt inte på den avdelningen. Fanns varken mailadress eller telefonnr till den avdelningen som hade hand om ärendet. Helt sjukt att landa där för BankID används till så mycket mer än att göra bankärenden. Jag kunde inte läsa pist från myndigheter eller ens logga in på förskolas jävla app som används för ungarna helt plötsligt

Försökte öppna nytt konto hos både Nordea, SEB, Handelsbanken & Länsförsäkringar men ingen bank kunde erbjuda mig en smidig hantering trots att jag var inne på deras lokala bankkontor och försökte bli kund. Hade jag haft BankID hade jag typ själv kunna regga mig som kund hos vem som helst av dom men har man inget det så kan de ta upp till en månad innan allt är klart.

Efter att hållt på med detta i ca 2 månader och varit inne på varenda alternativ så hittade jag av en slump på Skandiabankens hemsida ett ställe där man kunde man beställa eller återställa BankID via sms om man va kund och jag hade hade haft mitt bolån där för många år sedan så jag chansa och som tur var låg ett Allt i Ett konto där med några enstaka ören på som jag inte viste om och därifrån kunde jag helt plötsligt beställa BankID, Swish, Visa och betala räkningar igen även om det egentligen inte kunde var förstahandsvalet till bank så löste det en jävla massa problem när jag fick BankID igen.
Detta va i nu i Okt/Nov förra året 2022 så de där med att bli blockad från alla som utfärdar BankID gällde inte mig iaf.

Vet inte hur många gånger under resans gång jag bara kände att dom var helt jävla dumma i huvet på Swedbank. Riktiga skojare.

Vad gör man liksom när man inte kommer åt en krona av sina pengar på varken konto eller sparkonto och man står för 80% av familjens inkomst och utgifter. Har räkningar som kommer från alla möjliga håll nu som då kom till Kivra, Autogiro, E-Faktura och eftersom jag inte kunde legitimera mig så kom jag inte varken åt pengar eller räkningar.

Som tur var hade jag vänner som kunde låna mig en massa pengar mitt i krisen för detta tar bankerna inte hänsyn till. Har klarat mig från anmärkning hittills. Fick hot om missbrukad kredit och deadline att betala idag till American Express vilket jag också gjorde så jag hoppas att jag klarar mig.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 761
Mottagna reaktioner
763
Poäng
707
Ni som har fått er konto hos Swedbank eller annan bank uppsagt. Stängdes konto helt enligt brevet ni har fått? Min har blivit uppsagt den 10/1 enligt brevet men jag kan fortfarande logga in. Väldigt konstig.
 

Drolzan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
14 Juni 2016
Meddelanden
1 000
Mottagna reaktioner
487
Poäng
557
Ni som har fått er konto hos Swedbank eller annan bank uppsagt. Stängdes konto helt enligt brevet ni har fått? Min har blivit uppsagt den 10/1 enligt brevet men jag kan fortfarande logga in. Väldigt konstig.
Mitt konto stängdes av direkt, skulle handla så medges inte kortet. Fattade ingenting. När jag kom hem så hade jag fått brev att dom sagt upp mitt konto. Swish, visa kort, allting. Trots mina bevis jag skickade in, så valde dom att stänga ner mitt konto. Trots jag inte gjort något fel och alla bevis bevisar mina Swish osv.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 761
Mottagna reaktioner
763
Poäng
707
Mitt konto stängdes av direkt, skulle handla så medges inte kortet. Fattade ingenting. När jag kom hem så hade jag fått brev att dom sagt upp mitt konto. Swish, visa kort, allting. Trots mina bevis jag skickade in, så valde dom att stänga ner mitt konto. Trots jag inte gjort något fel och alla bevis bevisar mina Swish osv.
Så du fick inte tid på dig att överklaga? Jag fick brevet ca 2 månader sedan att mitt tjänster kommer vara uppsagda den 10/1. Kunde skicka ett brev och överklaga men gjorde inte. Har bevisat alla mina transaktioner tidigare så tror inte de bryr sig när de har bestämt sig. Idag är det den 12e och konto är fortfarande kvar. Så förstår inte varför det är kvar om kontot är uppsagt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp