• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Semesterdagar!! kan dom utmättas?

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Om vi säger som det är nu: Jag har 25st inarbetade semesterdagar alltså varje dag är värd 1037.50 = 25000kr som finns på min lönespec....alltså de 25 dagarna som jag är berättigad..nu kanske kfm ” tar” dessa så jag inte får/kan ha semester utan får jobba år ut o år in...detta var frågan alltså....Om jag får ha min semester och få ut dessa dagar när semestern är slut?

Jag förstår inte varför du inte skulle kunna ha semester bara för att KFM får ta av din semesterersättning. Du har väl ett förbehållsbelopp som du får ha kvar varje månad, och detta är ju lika stort oavsett om du jobbar eller ej.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 949
Mottagna reaktioner
6 138
Poäng
3 907
Jag förstår inte varför du inte skulle kunna ha semester bara för att KFM får ta av din semesterersättning. Du har väl ett förbehållsbelopp som du får ha kvar varje månad, och detta är ju lika stort oavsett om du jobbar eller ej.

Vad jag tror Hope777 menar är OM Kronofogden kan tvinga arbetsgivaren att betala ut värdet på hennes 25 inarbetade semester till dom, vilket då omöjliggör semester för henne...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 667
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
Jag förstår inte varför du inte skulle kunna ha semester bara för att KFM får ta av din semesterersättning. Du har väl ett förbehållsbelopp som du får ha kvar varje månad, och detta är ju lika stort oavsett om du jobbar eller ej.
Precis! Och det är kfm som får mindre pengar för man har sitt förbehållsbelopp :)
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Man måste skilja på semesterlön = den lön man får när man tar ut semesterdagar (ledig) och semesterersättning = utbetalning utan ledighet, vid exempelvis avslutande av anställning, de 5 dagar man sparat i fem år (man får max spara 25 dagar på fem år) som spiller över. Semesterersättning kan utmätas, men inte semesterlön, utom extraersättningen om 0,8% av månadslönen (för de flesta privatanställda tjänstemän) som utbetalas som "extra" per semesterdag. Att betala ut semesterlön utan ledighet strider mot semesterlagen.
 

Omen

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
9 Oktober 2020
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hejsan. Ny här! Min fråga kanske är dum?! Jag har utmättning på min lön. (Har 28.300kr i månaden ungefär)Får behålla 13.600kr efter kronofogden har dragit. jag har ett säsongbetonat jobb! Jobbar från Feb-Mar till ungefär December om vädret tillåter. Vi tar ju därför inte semester på sommaren utan får utbetalt vår intjänade semester när vi blir permitterade! kommer kronofogden ta min semesterersättning då? Säg att jag kanske har 20.000kr i intjänad semesterersättning när jag får min slutlön! Och har förbehåll efter avdrag på 13.600kr får jag bara få se dom och inget av semesterersättningen utbetald?! Har jag fatta rätt då eller är jag ute och cyklar /-)
 
Senast ändrad:

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 491
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Hejsan. Ny här! Min fråga kanske är dum?! Jag har utmättning på min lön. (Har 28.300kr i månaden ungefär)Får behålla 13.600kr efter kronofogden har dragit. jag har ett säsongbetonat jobb! Jobbar från Feb-Mar till ungefär December om vädret tillåter. Vi tar ju därför inte semester på sommaren utan får utbetalt vår intjänade semester när vi blir permitterade! kommer kronofogden ta min semesterersättning då? Säg att jag kanske har 20.000kr i intjänad semesterersättning när jag får min slutlön! Och har förbehåll efter avdrag på 13.600kr får jag bara få se dom och inget av semesterersättningen utbetald?! Har jag fatta rätt då eller är jag ute och cyklar /-)

Har du ett fast beslut eller rörligt? Drar dom exakt samma summa av lönen varje månad? Isf kommer du ju få behålla pengarna, annars förmodligen inte om du har ett rörligt beslut från kronofogden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp