Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Semesterersättning vid löneutmätning – får jag behålla extra utbetalning?

Hej, jag har löneutmätning och får behålla 12.390kr varje månad. Resterande 10.786kr skickas till kronofogden. Denna månad så står det på min lönespec att jag kommer få ut
16.854kr till mitt bankkonto och 10.786kr som vanligt till kronofogden.
Hur kommer kronofogden att agera? Hinner de ta dessa pengar och göra en utmätning på mitt bankkonto eller kommer jag få behålla dem? Vad händer om jag använder upp pengarna innan de gör utmätning? Det handlar om ungefär 4.500kr extra än vad jag brukar få.

Jag tror det beror på om du har maxbeslut eller inte. Har du inte maxbeslut får du behålla det som du tjänar mer medan ett maxbeslut får du behålla ditt förbehåll och allt annat går till KFM.

Hur vet man ifall man har det? Och det är ju min arbetsgivare som skickar ut lönen. Kronofogden måste väll gå in på min bank först då eller?

Låter som att du inte har maxbeslut och att du kommer få behålla extra pengarna.

Vad står exakt i ditt beslut?
Att din arbetsgivare ska dra 10.786 kr varje månad och du får behålla 12.390kr?
Så om du är sjuk så ”kostar det dig typ 1.000kr, då betalar din arbetsgivare 1.000kr mindre till KFM och du får behålla 12.390kr trots en karensdag. Då har du inte maxbeslut.

Står det att du får behålla 12.390kr och allt överskjutande belopp betalas till KFM är det ett maxbeslut. (Kanske inte står exakt så).

Jag insåg att jag fick behålla lika mycket pengar på min lön trots att jag hade en karensdag, min arbetsgivare betalade mindre till KFM den månaden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp