• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Sitter i skiten. höga blanco-baka in i huslån?

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Hade lika situation.
Ringde upp sbab och berättade allt ärligt (spel problem) och fick låna mer. De löste alla lån som jag har. Runt 700k. Kanske beror på personen som man pratar med... Hade ingen amortering på bolån förrut. Nu betalar jag 2%. Spel problem? Ingen spel sedan nov 2017 :))

Okej, det låter ju jätte bra! Fantastiskt skönt måste det kännas!
Vi amorterar 1% i dag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Hade lika situation.
Ringde upp sbab och berättade allt ärligt (spel problem) och fick låna mer. De löste alla lån som jag har. Runt 700k. Kanske beror på personen som man pratar med... Hade ingen amortering på bolån förrut. Nu betalar jag 2%. Spel problem? Ingen spel sedan nov 2017 :))


Vad sa banken mer? Hade de något annat krav?

Usch jag är verkligen under isen över detta. Mår skit just nu och känner att livet inte har någon mening. Är förbannad på mig själv över att jag satt mig i denna situation.

Hur ska jag kunna ta mig mod att ringa banken. Kommer skämmas ihjäl över att jag som vuxen har hanterat pengar så illa. Jag är egentligen en person som tycker om att spara.
 

Mitch

Viktig medlem
Poäng: 277
Blev medlem
16 Februari 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
111
Poäng
277
Vad sa banken mer? Hade de något annat krav?

Usch jag är verkligen under isen över detta. Mår skit just nu och känner att livet inte har någon mening. Är förbannad på mig själv över att jag satt mig i denna situation.

Hur ska jag kunna ta mig mod att ringa banken. Kommer skämmas ihjäl över att jag som vuxen har hanterat pengar så illa. Jag är egentligen en person som tycker om att spara.

Av egen erfarenhet så kan jag säga att det är otroligt skönt att bara släppa på garden och tala om för någon hur illa man satt sig i skiten. Jag tycker också att jag alltid fått ett positivt bemötande när jag har varit ärlig, de flesta människor vill hjälpa när man är stor nog att vara ärlig med dem. Om belåningsgraden på huset är så pass låg som du säger så är det ett bra sätt att få ner räntorna och på så sätt faktiskt förbättra kalkylen - men de har högre krav på att det går runt för er än andra kreditgivare. Hursomhelst så är det absolut värt ett försök, och ett bra första steg mot en riktig och hållbar lösning.

Lycka till!
 

lusa

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
9 April 2018
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
20
Poäng
92
Vad sa banken mer? Hade de något annat krav?

Usch jag är verkligen under isen över detta. Mår skit just nu och känner att livet inte har någon mening. Är förbannad på mig själv över att jag satt mig i denna situation.

Hur ska jag kunna ta mig mod att ringa banken. Kommer skämmas ihjäl över att jag som vuxen har hanterat pengar så illa. Jag är egentligen en person som tycker om att spara.

De sa först att det inte möjlig att få låna mer när man har så mycket blancolån. Jag sa att jag skulle lösa alla andra lån och amortera bolån istället. Då tänkte han kolla mer. Han vilja kolla UC också medan vi pratar.
problem för mig var att värdering av huset. Han sa mycket mindre än var jag tänkte. Jag sa att de måste vara mer. Då vilja han värdering från mäklaren. Fick mindre än vad jag tänkte men mera än sbab. Värdering var godkänt också. Om jag fick min värdering belopp jag skulle betala 1% amortering men det blev %2.
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
De sa först att det inte möjlig att få låna mer när man har så mycket blancolån. Jag sa att jag skulle lösa alla andra lån och amortera bolån istället. Då tänkte han kolla mer. Han vilja kolla UC också medan vi pratar.
problem för mig var att värdering av huset. Han sa mycket mindre än var jag tänkte. Jag sa att de måste vara mer. Då vilja han värdering från mäklaren. Fick mindre än vad jag tänkte men mera än sbab. Värdering var godkänt också. Om jag fick min värdering belopp jag skulle betala 1% amortering men det blev %2.

Ok tack för utförligt svar! Vore en dröm om det kunde gå att lösa för mih också.

Hur mycket lånade du och hur såg din situation ut i övrigt?
Bolån, lön etc?
 

lusa

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
9 April 2018
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
20
Poäng
92
Ok tack för utförligt svar! Vore en dröm om det kunde gå att lösa för mih också.

Hur mycket lånade du och hur såg din situation ut i övrigt?
Bolån, lön etc?

Jag hade blanco 850 - 900 k.
(350 k medsökande)
bara 150 k kvar nu.
Runt 700 k fick jag.
Uc risk var 4- 4.5
Hade 21 ff
Bolån var 2.7 m.. nu 3.4 m
Men innan det betalade jag bara 3000 (ränta) för bolån. Nu det är 9500 (amortering + ränta).
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Ok. Hade du hög belåningsgrad på hus/lägenhet?

Tyckte du att det gick smidigt att få hjälp från SBAB? Var det din nuvarande bolånebank?

Vad har du för årsinkomst? Och din medsökande?
 

lusa

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
9 April 2018
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
20
Poäng
92
Ok. Hade du hög belåningsgrad på hus/lägenhet?

Tyckte du att det gick smidigt att få hjälp från SBAB? Var det din nuvarande bolånebank?

Vad har du för årsinkomst? Och din medsökande?

Hade inte hög belåningsgrad men när hag köpte fanns det inte amortring krav upp till 75%. Därför betalade jag bara ränta. Och hade råd att låna mer. Total 70 k mån. lön innan skatt
Det var väldigt simidigt för mig. Har sbab fortfarende. Byter inte det tills de vill inte ha mig :)
 

Nomerosa

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
3 Mars 2019
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Av egen erfarenhet så kan jag säga att det är otroligt skönt att bara släppa på garden och tala om för någon hur illa man satt sig i skiten. Jag tycker också att jag alltid fått ett positivt bemötande när jag har varit ärlig, de flesta människor vill hjälpa när man är stor nog att vara ärlig med dem. Om belåningsgraden på huset är så pass låg som du säger så är det ett bra sätt att få ner räntorna och på så sätt faktiskt förbättra kalkylen - men de har högre krav på att det går runt för er än andra kreditgivare. Hursomhelst så är det absolut värt ett försök, och ett bra första steg mot en riktig och hållbar lösning.

Lycka till!


Tack Mitch för din pepp!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp