• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sitter i skiten totalt. Snälla hjälp mig komma på en lösning!

Desperatmamma

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
26 Januari 2023
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej!

Jag sitter här och har inte råd med hyran denna månaden. Jag är hos kronofogden och kan inte ta lån. Jag har ingen familj att låna av. Jag har två små barn.

Innan någon kommer med pekpinnar så får jag väl förklara lite. Tidigare bodde jag med en man som grundlurade mig. Det är väl det enda jag kan säga. Efter samtal med budget - skuldrådgivningen så var deras råd att bara släppa alla lån och smslån till kronofogden i förhoppning att jag ska få en skuldsanering.

Detaljer vill jag inte gå in på mer än så. Handlar alltså inte om spelproblem eller slarv som vissa automatiskt antar.

Jag har lånat av vänner som jag MÅSTE betala tillbaka denna månaden. Har skjutit på det längre nog. Problemet är att det är ungefär 12 000 kr som jag måste betala. Det är hela min hyra. Förra månaden fick jag sälja min telefon osv. Har en gammal huawei nu. Min ekonomi är kass. Jag har inga surfplattor, ingen värdefull telefon och en tv jag kan få max 500 kr för.

Nu behöver jag lite råd. Inga pekpinnar, inga förutfattade meningar. Och att jag försöker med allt för att få tillgång till pengar är ENDAST för att mina barn och mitt boende står på spel. Annars brukar jag aldrig hålla på såhär. Ni som varit i en desperat situation vet vad jag menar.

Har bönat och bett om hjälp från kommunen men jag får hela tiden nej.
Det jag försökt göra är ta smslån. Går ej på grund av KF. Försökt köpa telefon på avbetalning för att sälja, går ej. Skaffat abonnemangskort på vimla och hallon gör att köpa vouchers och ta ut pengar. Det har jag ej fått ännu så det vet jag inte om det funkar. Jag har försökt köpa saker på månadsfaktura på amazon.se och amazon.de för att sälja. Det går inte. Försökt svartjobba, går inte. Jag har bara min kropp kvar nu och den vill jag bara behålla själv.

Jag har inga mer förslag och idéer och jag vet inte vad jag ska göra. Det är en ond cirkel hela tiden som jag aldrig kommer ur.

Snälla, vad som helst! Något kreditbolag som beviljar viljar typ alla? Kreditkort jag inte tänkt på som beviljar alla? Något annat? Detta måste lösa sig
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Nej det är ingen som beviljar i ditt läge utan säkerhet.
Dina vänner får skicka in sin fordran till kronofogden och dela på löneutmätning?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Har du pratat med hyresvärden ifall du kan vara sen med hyran? Hyran är rätt högt. Stor lägenhet? Inneboende? Studerande tjej som t.o.m. kan hjälpa med barnen?
Loppis, gamla barnkläder? Leksaker. Bokstavligen går igenom garderoben och rensa det man inte använd på ett år.
Förrådet: finns alltid något av värde hur lite det än är. Rensade själv garderoben av vanliga icke märkeskläder (Lindex Kappahl etc) 5000kr. Skor även bra begagnade sådana. Allt via tradera. Baka bullar och sälj.
Har du sökt skuldsanering?
 

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Inga råd om lån men betala alltid boende först. Om det står mellan hyra och privata skulder måste du ta hyran först. Ditt och barnens tak över huvudet är det allra viktigaste.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Vad bor du i för lägenhet? Om du har ett rum över så hyr ut det på blocket/facebook boende sidor till inneboende med 2 deposition som ska motsvara totala hyran. Hjälper också med billigare lägenhet i framtiden
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 013
Mottagna reaktioner
543
Poäng
597
Jag är ledsen att höra över din situation. Vi är många här som vet hur det känns. Jag förstår att du vill och måste betala dina privata skulder. Men du måste prioritera barn och hyra. Det finns ingen annan utväg. Du kommer nog inte få några lån alls med ett aktivt skuldsaldo och utmätning tyvärr.

Har du möjlighet att ta ett extra jobb? Arbetar du i dagens läge? Det kommer inte hjälpa dig just denna månad, men ett par månader framåt kan du få in lite extra tills kf luskat reda på ditt extra knäck.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Jag tänker att du kan använda dig av snöbollsmetoden på dina skulder, nyttja betalningsfria månader. Ring företagen om att få betala mindre / betalningsfri månad. Ta inte alla på samma månad, utan kan du få betalningsfritt från 2-3 ställen, så söker du på 2-3 nya ställen månaden efter.(Om inte alla skulder redan ligger hos kfm) Visst ökar det din totala skuldbörda, men de förbättrar din situation just nu och det är här och nu du får tänka. Sök dig även till kyrkan m.m. för ev hjälp med matkassar. Ladda ner appen Bower och scanna din återvinning / förpackningar för poäng som kan utbytas mot pengar (inga massor, men många bäckar små).
Har barnen växt ut kläder? Sälj i klädpaket på tradera / facebook. Det kan alltid generera pengar, sök på floppis barnkläder på facebook. Superbra grupp, där man kan sälja!
Ta en promenad varje dag, ta med en påse och plocka upp ev pant du hittar. Hittar du även skräp, varför inte scanna de med bower appen så får du några gratis poäng.

Prata även med din hyresvärd samt dina vänner omgående än att dra ut på lidandet. Lycka till! <3
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Om du har något lån hos Ikano kan man få amorteringsfritt i 6 månader om du ringer de. De skickar ett formulär som du fyller i och skickar tillbaka. Ikano har rak amortering dvs man betalar mer amortering än ränta dvs du skulle kunna få en rejäl kostnadsminskning. Lycka till!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp