• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sitter illa till.

chili

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej. Jag är helt ny på det här men har läst mycket på forumet men inte hittat riktigt det jag undrar över.
Nu börjar knipan. Funderat i nån månad nu ifall man släpper allt, jag har samma medlåntagare på 2 lån av 7 på uc, vad händer om jag fortsätter betala de 2 med större belopp varje månad och skippar de andra och sedan söker skuldsanering.?.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Hej. Jag är helt ny på det här men har läst mycket på forumet men inte hittat riktigt det jag undrar över.
Nu börjar knipan. Funderat i nån månad nu ifall man släpper allt, jag har samma medlåntagare på 2 lån av 7 på uc, vad händer om jag fortsätter betala de 2 med större belopp varje månad och skippar de andra och sedan söker skuldsanering.?.
Betalar du inte på alla dina lån, kommer de lån du inte betalar på, inom ca 4-5 månader hamna hos KFM och sen blir det att de kollar upp dina tillgångar, om du äger din bostad, har bil, pengar, båt osv som de kan ta och sälja. Har du inga tillgångar de kan ta, får du löneutmätning istället och du kommer inte ha råd att betala på 2 större lån med ca 6000 kr att leva för I månaden. Skuldsanering kan du söka, men det gäller ju att få den beviljad också och att du uppfyller kraven. Med en skuldsanering beviljad, så lever du på så kallat existensminimum i 5 år och jag gissar att du även då inte kommer kunna betala av på 2 stora lån.
 

chili

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
:)

Betalar du inte på alla dina lån, kommer de lån du inte betalar på, inom ca 4-5 månader hamna hos KFM och sen blir det att de kollar upp dina tillgångar, om du äger din bostad, har bil, pengar, båt osv som de kan ta och sälja. Har du inga tillgångar de kan ta, får du löneutmätning istället och du kommer inte ha råd att betala på 2 större lån med ca 6000 kr att leva för I månaden. Skuldsanering kan du söka, men det gäller ju att få den beviljad också och att du uppfyller kraven. Med en skuldsanering beviljad, så lever du på så kallat existensminimum i 5 år och jag gissar att du även då inte kommer kunna betala av på 2 stora lån.
hej. Bor i hyresrätt och äger bara en halvskruttig ca 20 år gammal bil. De 2 lånen kostar sammanlagt 5000 som exakt. Min månadslön ligger runt 27k efter skatt.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
hej. Bor i hyresrätt och äger bara en halvskruttig ca 20 år gammal bil. De 2 lånen kostar sammanlagt 5000 som exakt. Min månadslön ligger runt 27k efter skatt.
Fast med löneutmätning, om du får maxbeslut, får du behålla 6091 kr att leva för i månaden. Det ska alltså räcka till allt utom hyra praktiskt taget, som du också får behålla pengar till utöver dessa 6091 kr. Du behöver ju även betala tex el, telefon, a-kassa, hemförsäkring och mat för dessa 6091 kr. Har du dessutom kvar bilen är det skatt, försäkring och bensin mm. Hur ska du kunna betala 5000 kr i månaden på lånen också?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Precis som andra skriver. Släpper du så lär det landa i löneutmätning och då tas bara hänsyn till boendekostnad, samt ett schablonbelopp som ska räcka till allt annat. Vi är många som försöka betala av på något eller några lån med läneutmätming men också många som fått ge upp och inse att det inte går. Jag har 7000:- utöver hyran och det ska då räcka till mat, hyra, mediciner, busskort, el, mobil, a-kassa, fackavgift, linser, hudvård mm. Det är tight.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
hej. Bor i hyresrätt och äger bara en halvskruttig ca 20 år gammal bil. De 2 lånen kostar sammanlagt 5000 som exakt. Min månadslön ligger runt 27k efter skatt.
Hur mycket har du kvar av lönen efter att ha betalt alla kostnader för hyra, lån e t c?
 

chili

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Ingenting typ, har bollat med räkningar sen räntorna gick upp, alla låne kostnader ökade med runt 7k. Ska flytta nästa månad till en lägenhet som är hälften så dyr som nu. Allt är bara kaos. Fick tid hos skuldrådgivare om 2 veckor så får se vad de säger.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
174
Mottagna reaktioner
99
Poäng
257
Ingenting typ, har bollat med räkningar sen räntorna gick upp, alla låne kostnader ökade med runt 7k. Ska flytta nästa månad till en lägenhet som är hälften så dyr som nu. Allt är bara kaos. Fick tid hos skuldrådgivare om 2 veckor så får se vad de säger.
Ett tips är att jämka så kanske du kan få det att gå runt varje månad.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 406
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
231
Poäng
406
Ingenting typ, har bollat med räkningar sen räntorna gick upp, alla låne kostnader ökade med runt 7k. Ska flytta nästa månad till en lägenhet som är hälften så dyr som nu. Allt är bara kaos. Fick tid hos skuldrådgivare om 2 veckor så får se vad de säger.
Jättebra att du fått tid. Det är mycket att sätta sig in i och där kan du få svar på alla dina frågor om hur det fungerar med att släppa allt, löneutmätning, skuldsanering osv. De kan även hjälpa dig med ansökan till skuldsanering om man inte riktigt förstår hur man ska göra en ansökan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp