• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sjukersättning låg inkomst löneutmätning

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Hej frågan, denna frågan gäller inte mig utan min närstående.

Hur funkar det om man hamnar i kronofogden med låg inkomst?

Om inkomsten är ca 6000 kr ( sjukersättning + bostadstillägg) och 25 000 kr går till kronofogden. Vad händer då? Kommer de dra allt man har eller hur funkar det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Hej frågan, denna frågan gäller inte mig utan min närstående.

Hur funkar det om man hamnar i kronofogden med låg inkomst?

Om inkomsten är ca 6000 kr ( sjukersättning + bostadstillägg) och 25 000 kr går till kronofogden. Vad händer då? Kommer de dra allt man har eller hur funkar det?

 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Du får alltid behålla ett belopp som du ska klara dig på. Går att räkna ut på kronofogdens hemsida.
Finns det utrymme så tar dem så mkt som det går över beloppet att leva på annars får skulden ligga kvar hos kronofogden och växa med räntan tills läget med ekonomin är annorlunda
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Du får alltid behålla ett belopp som du ska klara dig på. Går att räkna ut på kronofogdens hemsida.
Finns det utrymme så tar dem så mkt som det går över beloppet att leva på annars får skulden ligga kvar hos kronofogden och växa med räntan tills läget med ekonomin är annorlunda
Tack för svar. Så om jag förstår rätt kommer de inte kunna dra något av de 6000 kr som personen har som inkomst då han är sjuk?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Tack för svar. Så om jag förstår rätt kommer de inte kunna dra något av de 6000 kr som personen har som inkomst då han är sjuk?
Nej inte om det finns en hyra att betala iallafall då känns det ologiskt att det skulle finnas ngt utrymme kvar
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Hej, en fråga till någon.

Efter 3 obetalda fakturor hos Ferratum, får man först uppsägningstid (3-4v) på sig att betala de 3 fakturor som man ligger efter med eller går det direkt till inkasso?
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Hej, en fråga till någon.

Efter 3 obetalda fakturor hos Ferratum, får man först uppsägningstid (3-4v) på sig att betala de 3 fakturor som man ligger efter med eller går det direkt till inkasso?

Jag fick faktura på alla obetalda fakturor och sedan ett uppsägningsbrev en månad senare där det stod att de ej mottagit min betalning och således kommer skickas vidare till inkasso.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Jag fick faktura på alla obetalda fakturor och sedan ett uppsägningsbrev en månad senare där det stod att de ej mottagit min betalning och således kommer skickas vidare till inkasso.
Tack för svar. Efter hur många obetalda fakturor fick du det? Är det 3? Så om jag förstår rätt har man då ca 4 månader att komma ikapp med betalningar?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Om en person har sjukersättning och bostadstillägg finns det som regel utrymme för löneutmätning
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp