• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sjukskriven och lön

losern

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
3 April 2012
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
93
Poäng
257
Hej!

Jag har gått in i väggen och är sjukskriven t o m 28e februari. Är det 80 % av lönen man får då?

Finns det nån chans att man kan få ersättning från sin privata sjuk eller olycksfallsförsäkring?

Mvh

Losern
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Det finns flera olika ersättningar du kan få beroende på orsak till varför skadan eller sjukdomen uppstått, inkomst, typ av arbete, försäkringsavtal och dylikt.
En bra början kan vara att kolla på Ersättningskollen som kan ge dig en ungefärlig uträkning på ersättning från Försäkringskassan och arbetsgivaren. Ytterligare försäkringar du tecknat kan utgöra tillägg ovanpå denna ersättning.
 

RudeBoy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
9 November 2022
Meddelanden
169
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
Hej!

Jag har gått in i väggen och är sjukskriven t o m 28e februari. Är det 80 % av lönen man får då?

Finns det nån chans att man kan få ersättning från sin privata sjuk eller olycksfallsförsäkring?

Mvh

Losern
Ersättning från sin privata sjuk eller olycksfallsförsäkring gäller endast efter 60 eller om det var 90 dagars sjukskrivning tror jag.

Precis, 80% av lönen är det som gäller.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 643
Mottagna reaktioner
1 677
Poäng
1 177

Här kan du se vad du får ut.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
För dag 15 och framåt får du sjukpenning från Försäkringskassan. Den motsvarar knappt 80 procent av lönen maximerat till en årslön på 10 prisbasbelopp.

Om din arbetsgivare har kollektivavtal kan du dessutom få sjuklön från din arbetsgivare. Den sjuklönen är tio procent av din lön dag 15-90. Det betyder att du får sammanlagt nästan 90 procent av din lön om man lägger ihop från FK och fackets försäkring.
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
128
Poäng
317
Kolla med AFA om du har rätt till ersättning därifrån.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 086
Mottagna reaktioner
6 674
Poäng
4 477
Beklagar att du blivit sjuk :'( Hoppas du får rätt hjälp. Det tar tid att komma tillbaka när man gått in i väggen.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
553
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Om jag inte missminner mig så måste det gå 90 dagar innan AFA kommer med i bilden och längst till 360 dagar.

Du ska ha varit anställd 90dagar. Du behöver inte vänta 90.

"Om du är privat eller kooperativt anställd kan du få ersättning under dagarna 15-360 i sjukperioden. Om arbetsgivaren betalar sjuklön längre än 14 dagar får du ersättning från oss dagen efter sista sjuklönedagen."

Saxat från afas hemsida.

Jag är i liknande situation och lånar tråden litegrann. Efter dag 14 när försäkringskassan ska börja betala. Är det räknat 14 arbetsdagar eller inkl helgdagar?
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
128
Poäng
317
Om jag inte missminner mig så måste det gå 90 dagar innan AFA kommer med i bilden och längst till 360 dagar.
Nädå det behövs inte

Är själv hemma, till beräknat augusti. Får från AFA för samma dagar som jag får från FK.

Både arbetsgivaren och FK skickar in till AFA.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp