Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ska jag sälja huset eller kämpa vidare? Råd om ekonomi och boende

Aktiv medlem
Poäng: 27
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Har följt detta forum en längre tid nu, och har förstått att jag inte är ensam. Min fråga till er där ute med extremt goda kunskaper kring detta ämne är om jag ska släppa allt eller kämpa.
Jag bor tillsammans med min sambo och våra tre barn. Vi hyr en lägenhet men jag äger ett hus som jag hyr ut. Anledningen till att vi inte bor kvar där är för att vi ville komma närmare staden då våra behov har ändrats. Uthyrningen ger oss inget extra i plånboken då vi betalar in samma summa för vårt bolån, som vi får in i hyra. Vi har precis som alla andra här inne massiva skulder.

Jag är så rädd för att släppa allt då kf hade utmätt huset, och hyresgästerna hade behövt flytta. samtidigt som detta pusslade får mig att må extremt dåligt. Dessa utgifter har uppkommit dels genom stora hus renoveringar, spontana storköp. Har aldrig ens köpt en trisslott, så det är inte där problemet ligger.

Inkomster för båda efter skatt
Min 27000kr
extra jobb 8000kr
sambo 25500kr
barnbidrag 4500kr
omvårdnadsbidrag 2000kr

ca 67000kr i inkomster

Lånebild
Nystart 47000kr 1300/mån
Nordax 580000kr 10000/mån
Collector 280000kr 5000kr/mån
Svea 250000kr 4300kr/mån
Lån och sparbank 46000kr 2200/mån
Thorn 120000 4500kr/mån
remember kreditkort 98000kr maxat
remember kreditkort 80000kr maxat
bank norweigen 120000kr maxat
bank norweigen 70000kr maxat
Loanstep 35000kr 2000kr/mån
Northill 50000kr 1300kr/mån
Ferratum 45000kr 2000kr/mån
Brixo 35000kr 3200kr/mån
klarna 78000kr ska betala en månadsfaktura i juli på 23000kr
Binly 16000kr har 36000kr i kredit att uttnyttja om jag skulle behöva.
Lumify 21300kr har 33000kr i kedit att utnyttja om jag skulle behöva
Som ni ser så är det extremt mycket. vi går runt varje månad på att ta ut på våra befintliga krediter. Har levt på klarna hur länge som helst till mat och annat nödvändigt. Sen har vi ju också vanliga utgifter som hyra, el, försäkring, csn, telia, mobil mm

vad ska jag göra?

Om inte släppa är något alternativ och ni inte kan baka in i huslånet/sälja huset så är det inte mycket annat till alternativ än att köra snöbollsmetoden. Amortera är ett måste - att betala minimumbelopp på allt på dessa belopp och antal dyra långivare är det absolut värsta man kan göra ekonomiskt.

Här är lånen i storleksordning:

Nordax 580000kr
Collector 280000kr
Svea 250000kr
Bank Norweigen 120000kr
Thorn 120000
Remember Kreditkort 98000kr
Remember Kreditkort 80000kr
Klarna 78000kr
Bank Norweigen 70000kr
Northill 50000kr
Nystart 47000kr
Lån och sparbank 46000kr
Ferratum 45000kr
Brixo 35000kr
Loanstep 35000kr
Lumify 21300kr
Binly 16000kr

Snöbollsmetoden går ut på att amortera allt som någonsin går på det minsta lånet. Inga inköp, inga resor, ingen shopping, inge klarna, äta billigt och mycket samma mat för att minimera ingredienser som behöver köpas, sänk er livsstandard ordentlig, sälj saker, jobba övertid, sluta ät lunch. Ni kommer få utstå tunga år framöver för att amortera.

Så börja med att betala allt som ni någonsin går på Binly och betala så lite som möjligt på allt annat. När Binly är borta så betalar ni allt ni någonsin kan på Lumify tills det är borta och så lite som möjligt på allt annat. Kan ni ta ex betalfri månad på Collector som är värt 5000 så lägger ni 5000 på Lumify och inte en krona mindre.
Sen när Lumify är borta dödar ni Loanstep, sen Brixo, Ferratum, Lån och sparbank.

Hela tiden aggressivt göra allt för att döda minsta lånet. Kan ni betala in på Remember kreditkort och northmill för att ta ut pengar och amortera dom extra på det minsta så gör det. För varje lån som försvinner ger det mer över i budgeten och mer att amortera för på nästa minsta lån. Men första 2 åren så kommer det krävas en rejäl insats och ändra alla vanor och vända upp och ner på livet för att alltid amortera bort minsta lånet.

Den bästa starten är egentligen att sälja saker. Har ni en bil för 60000 ni kan sälja och köpa en för 20.000 så har ni Lumify och Binly borta direkt. Har ni datorer, tv, mobiler och annat att sälja för att få bort så mycket som möjligt från Loanstep så gör det. Kan ni sälja en mobil för 7000kr så köp en på blocket för 1000kr och amortera 6000kr på minsta lånet. Beloppet för att bli av med dom 8 minsta lånen är ca 300.000 + räntan under 2 år. Det skulle innebära i snitt 12500kr i amortering varje månad dom 2 första åren. Klarar ni det utan att ta fler lån så skulle lånebilden då se ut såhär år 3 (minus det minsta att betala på dessa lån):

Nordax 580000kr
Collector 280000kr
Svea 250000kr
Bank Norweigen 120000kr
Thorn 120000
Remember Kreditkort 98000kr
Remember Kreditkort 80000kr
Klarna 78000kr
Bank Norweigen 70000kr

Senast ändrad:
Vet inte vad som är bra för dig men vill bara säga att när jag släppte allt och sökte sanering efter ett år var det bästa alternativet jag gjort i mitt liv, ångrar mig så mycket att jag inte gjorde det tidigare och slapp all stress och sjukdomar jag fått av skulderna.

Tack så jättemycket för riktigt bra svar! Frågan är bara nu vad jag ska göra med månadsfakturan till klarna på 23000kr som ska betalas i Juli. Har redan flyttat fram förfallodatum en månad! Kan jag skriva till dem och be dem pausa fakturan?

Tack så jättemycket för riktigt bra svar! Frågan är bara nu vad jag ska göra med månadsfakturan till klarna på 23000kr som ska betalas i Juli. Har redan flyttat fram förfallodatum en månad! Kan jag skriva till dem och be dem pausa fakturan?
Ja det kan du göra. Man kan pausa i 30 dagar och detta går att göra 3 gånger. Men då kommer du inte kunna använda klarna något mer. Vilket i sig är bra :)

Tack!! Ja, tanken är ju att klarna kortet ska få vila nu ett tag ☺️. Är det bara att skriva i chatten eller?

Men hur blir det med fakturorna efter dessa 3 pausade månader? Kommer allt som en jätte faktura då? Men man kan väl använda klarna som vanligt sen igen efter dessa 3 månader?

Ja du kan skriva i chatten.
De flyttas ju bara fram egentligen. Så ja de kan bli en monster faktura längre fram att betala. Jag vet inte om man kan använda som vanligt efter det, tror inte det.

Vet inte vad som är bra för dig men vill bara säga att när jag släppte allt och sökte sanering efter ett år var det bästa alternativet jag gjort i mitt liv, ångrar mig så mycket att jag inte gjorde det tidigare och slapp all stress och sjukdomar jag fått av skulderna.
Håller med om! Synd att vi inte släppt skulderna tidigare så jag slipper stress och ångest dygnet runt.

Rent spontant, kan ni inte höja hyran ni tar ut för husuthyrningen? Ni borde ju ha ett visst överskott om något händer med huset ni hyr ut. Om inte annat så blir det ju ett viktigt tillskott i kassan. Bara en tanke.

Rent spontant, kan ni inte höja hyran ni tar ut för husuthyrningen? Ni borde ju ha ett visst överskott om något händer med huset ni hyr ut. Om inte annat så blir det ju ett viktigt tillskott i kassan. Bara en tanke.
Tack för din fina tanke! Kommer att höja hyran från november månad, då den är alldeles för låg .

Jag tycker att du ska ringa Klarna. När jag började med snöbollsmetoden så var det nog det första jag gjorde. Jag ringde dem och bad om att få pausa mina betalningar. Jag hade tre månaders paus och efter dessa tre månader så betalade jag in hela beloppet. Då hade jag fått tillbaka på skatten och tog betalningsfria månader på alla lån jag kunde. Jag tror inte att jag kommer att kunna använda Klaranas avbetalning framöver men det gör inget. Jag tror att du får mycket bättre information och respons om du ringer deras kundtjänst. Det kan eventuellt också finnas något som heter individuell avbetalningsplan men jag är inte helt säker på om de erbjuder detta. Tror också att olika personer får olika svar från dem så ring och kolla vad de säger.

Ser att någon skrev om snöbollsmetoden och vill ni inte släppa allt och sälja huset så är det nog det ni kan göra. Jag själv är nu uppe i ett år med snöbollsmetoden och det var en tuff start men nu är det mycket bättre. Sålde massa saker och fick nytt jobb under tiden, jobbar extra när jag kan och planerar mat och andra inköp.

Lycka till!

Jag tycker att du ska ringa Klarna. När jag började med snöbollsmetoden så var det nog det första jag gjorde. Jag ringde dem och bad om att få pausa mina betalningar. Jag hade tre månaders paus och efter dessa tre månader så betalade jag in hela beloppet. Då hade jag fått tillbaka på skatten och tog betalningsfria månader på alla lån jag kunde. Jag tror inte att jag kommer att kunna använda Klaranas avbetalning framöver men det gör inget. Jag tror att du får mycket bättre information och respons om du ringer deras kundtjänst. Det kan eventuellt också finnas något som heter individuell avbetalningsplan men jag är inte helt säker på om de erbjuder detta. Tror också att olika personer får olika svar från dem så ring och kolla vad de säger.

Ser att någon skrev om snöbollsmetoden och vill ni inte släppa allt och sälja huset så är det nog det ni kan göra. Jag själv är nu uppe i ett år med snöbollsmetoden och det var en tuff start men nu är det mycket bättre. Sålde massa saker och fick nytt jobb under tiden, jobbar extra när jag kan och planerar mat och andra inköp.

Lycka till!
Ringde du bara in till kundtjänsten och fråga om du kunde pausa 3 månader? Kanske också ska göra det, men var det ett krav då att du skulle betala tillbaka hela summan inom den perioden?

Ringde du bara in till kundtjänsten och fråga om du kunde pausa 3 månader? Kanske också ska göra det, men var det ett krav då att du skulle betala tillbaka hela summan inom den perioden?
Jag frågade om jag kunde få en längre paus och sa att jag kommer att kunna betala hela beloppet om tre månader. Och de sa ok. Jag ringde sen in och sa att jag ville betala allt och gjorde det. Det verkar dock vara olika för olika personer samt hur stora skulde de har. Jag hade ca 35000kr och då jag visste att jag garanterat skulle betala in hela beloppet då så erbjöd jag detta. Fram tills dess hade jag skött varje inbetalning och aldrig varit en enda dag sen. Vet att en bekant fick en avetalning på hela beloppet men jag är inte insatt i detaljerna. Det är helt klart värt att ringa och se vad de har för lösningar. De vill ha betalt och jag tror alltid att det är lättare att prata än att chatta.

Jag frågade om jag kunde få en längre paus och sa att jag kommer att kunna betala hela beloppet om tre månader. Och de sa ok. Jag ringde sen in och sa att jag ville betala allt och gjorde det. Det verkar dock vara olika för olika personer samt hur stora skulde de har. Jag hade ca 35000kr och då jag visste att jag garanterat skulle betala in hela beloppet då så erbjöd jag detta. Fram tills dess hade jag skött varje inbetalning och aldrig varit en enda dag sen. Vet att en bekant fick en avetalning på hela beloppet men jag är inte insatt i detaljerna. Det är helt klart värt att ringa och se vad de har för lösningar. De vill ha betalt och jag tror alltid att det är lättare att prata än att chatta.
Det som skulle kunna bli ett problem för mig efter 3 månaders pausande, är att mina månadsfakturor är ganska saftiga. Denna som ska betalas in nu i Juli är på 23000kr, sen den i augusti är på 31000kr. Då har jag ändå flyttat fram förfallodatum. Så jag kan inte göra mer där. Det blir ju nästan 60000kr att betala efter 3 månader om dem nu måsta ha allt i en klumpsumma.

Varit i liknande sits precis. Flera bra tips tidigare men ett par saker att fundera på. Har ni skattejämkat? Med så stora räntor kan man ju skicka in jämkningsbeslut till arbetsgivare så att man inte väntar till nästa år att få tillbaka. Om huset ligger bra till tjänar man betydligt mer om man hyr ut via Airbnb. Givetvis extra jobb men man kan dra in 30k i månaden istället för en statisk hyra på kanske 8000. Visst får man sparka ut stackarna som bor där nu, men hellre dem än er själva kan jag tänka och de kan alltid hitta något annat. Hur stor belåning har ni på huset? Kan man omvärdera huset, utöka bolånet och baka in skräpkrediterna? Be om amorteringsfritt i ett halvår? Med lite tur så går föreslagna lagändringar i kraft 1 April 2026 där man kan låna till 90%, samt minskade amorteringskrav. Så 5% till av värdet på huset går att casha ut om banken är snäll.

Varit i liknande sits precis. Flera bra tips tidigare men ett par saker att fundera på. Har ni skattejämkat? Med så stora räntor kan man ju skicka in jämkningsbeslut till arbetsgivare så att man inte väntar till nästa år att få tillbaka. Om huset ligger bra till tjänar man betydligt mer om man hyr ut via Airbnb. Givetvis extra jobb men man kan dra in 30k i månaden istället för en statisk hyra på kanske 8000. Visst får man sparka ut stackarna som bor där nu, men hellre dem än er själva kan jag tänka och de kan alltid hitta något annat. Hur stor belåning har ni på huset? Kan man omvärdera huset, utöka bolånet och baka in skräpkrediterna? Be om amorteringsfritt i ett halvår? Med lite tur så går föreslagna lagändringar i kraft 1 April 2026 där man kan låna till 90%, samt minskade amorteringskrav. Så 5% till av värdet på huset går att casha ut om banken är snäll.
Tack för väldigt bra tips! Huset har ett övervärde på ca 800 000kr. Vi har Bluestep bank idag och tror tyvärr inte att dem vill utöka vårt lån på grund av att vi har så mycket skulder. Har inte vågat gå vidare med det då dem skulle ta en kreditupplysning! När det kommer till jämkning så är det något jag har funderat på, men tycker det verkar så komplicerat att ansöka om det. Hur mycket hade det genererat i plånboken per månad? Är det värt det?

Jämkning är busenkelt. Gå in på skatteverket, logga in och hitta jämkning. Fyll i årsinkomst, hur mycket du betalar i räntor ungefär för var och en av er. Skicka in och vänta 1-2 dagar på en blankett som du sedan skickar till löneavdelningen på era jobb. De brukar vara snabba och vips skattas man mycket mindre. Gör nog en rejäl skillnad för er, kanske 8-10k i månaden? Jag hade respektabelt huslån hos Landshypotek med 3% med ca 65% belåning. Via Zensums förmedlare (som sitter vägg i vägg med bluestep) räknade på det och de gav mig 85% belåning på huset efter en omvärdering. De bakade in allt. Jag trodde nog lite som er att man var tokbelånad så att inte ens smslån ville ha med en att göra, men det gick vägen och är så gott som skuldfri idag förutom bolånet. Även om jag gick upp dryga procenten i ränta så blev det extremt bra. Några år till med amortering så kanske jag kan förhandla ner räntan igen och få ännu mer i marginal.

Jämkning är busenkelt. Gå in på skatteverket, logga in och hitta jämkning. Fyll i årsinkomst, hur mycket du betalar i räntor ungefär för var och en av er. Skicka in och vänta 1-2 dagar på en blankett som du sedan skickar till löneavdelningen på era jobb. De brukar vara snabba och vips skattas man mycket mindre. Gör nog en rejäl skillnad för er, kanske 8-10k i månaden? Jag hade respektabelt huslån hos Landshypotek med 3% med ca 65% belåning. Via Zensums förmedlare (som sitter vägg i vägg med bluestep) räknade på det och de gav mig 85% belåning på huset efter en omvärdering. De bakade in allt. Jag trodde nog lite som er att man var tokbelånad så att inte ens smslån ville ha med en att göra, men det gick vägen och är så gott som skuldfri idag förutom bolånet. Även om jag gick upp dryga procenten i ränta så blev det extremt bra. Några år till med amortering så kanske jag kan förhandla ner räntan igen och få ännu mer i marginal.
Så härligt för dig, att det har gått så bra! Ibland funkar det bara!!
tack för dina råd. Ska titta på jämkning

Tack för din fina tanke! Kommer att höja hyran från november månad, då den är alldeles för låg .
Du måste också vara redo på att det kan resultera i att hyresgästen kanske inte kan betala den nya hyran och väljer att flytta. Då kanske du står där utan hyresgäst och måste även betala lån osv för huset också. Om du ska höja hyran så bör du ha en dialog med hyresgästen för din egen säkerhet.

Det som skulle kunna bli ett problem för mig efter 3 månaders pausande, är att mina månadsfakturor är ganska saftiga. Denna som ska betalas in nu i Juli är på 23000kr, sen den i augusti är på 31000kr. Då har jag ändå flyttat fram förfallodatum. Så jag kan inte göra mer där. Det blir ju nästan 60000kr att betala efter 3 månader om dem nu måsta ha allt i en klumpsumma.
Jag förstår... tycker dock att du ska ringa. Om inget för att fråga vilka alternativ du har. Du behöver inte gå med på något eller göra något alls bara fråga vad de har för lösningar om du inte har möjlighet att betala samt om det har en avbetalningsplan för samtliga köp eller om du kan betala in mindre belopp osv osv. Det är inte meningen att du ska behöva betala 60000kr på en gång utan mer att se över vad de kan erbjuda. Om du tycker att det är jobbigt med samtal så skriv.

Ser att du har fått tips om jämkning och att baka ihop lånen.

Personligen hade jag satsat på att ringa Klarna och samtidigt se över vilka lån som har amorteringsfria månader men som inte gör att dina utgifter blir jättehöga månaden därpå. Och sälj saker!
Lycka till!

Sälj huset….
Det hade löst alla era problem som jag tolkar det.
Om ni nu inte kan öka hyran förstås.
Hyran ska räcka mycket mer än bara lånekostnaden. Vad gör ni om värmesystemet rasar liksom?

Tönk på att man endast för göra avdrag för hälften av ränteavdraget detta år om man jämkar och det avser privatlån utan säkerhet annars är det som vanligt. Vill bara upplysa om det så man inte får restskatt.

Tack!
Tänkte kolla om någon här inne har erfarenhet av om man skulle låta klarna fakturorna gå vidare till deras inkasso? Har man möjlighet att få till en avbetalningsplan, eller hur ser det ut?

Tack!
Tänkte kolla om någon här inne har erfarenhet av om man skulle låta klarna fakturorna gå vidare till deras inkasso? Har man möjlighet att få till en avbetalningsplan, eller hur ser det ut?
Hur många fakturor är det och på vilken summa?

Hej! Varje gång jag ser min budget som jag har full koll på varje månad, så tappar jag hoppet. Jag lekte med tanken och tog bort alla lån och krediter från budget. Det enda jag lät stå kvar var hyra, mat, el mm. vi skulle då få plus 65000kr bara denna månaden. Det är så sjukt. Ligger back så mycket varje månad. Ska jag släppa, eller fortsätta pussla? Vi har ju ett hus också som vi hyr ut. Vet ju om att om vi släpper detta så måste vi sälja huset och kasta ut våra stackars hyresgäster väldigt kvickt innan kf säljer det.

Har du frågat om dina hyresgäster vill köpa huset?

Hej! Varje gång jag ser min budget som jag har full koll på varje månad, så tappar jag hoppet. Jag lekte med tanken och tog bort alla lån och krediter från budget. Det enda jag lät stå kvar var hyra, mat, el mm. vi skulle då få plus 65000kr bara denna månaden. Det är så sjukt. Ligger back så mycket varje månad. Ska jag släppa, eller fortsätta pussla? Vi har ju ett hus också som vi hyr ut. Vet ju om att om vi släpper detta så måste vi sälja huset och kasta ut våra stackars hyresgäster väldigt kvickt innan kf säljer det.
Sälj huset. Förekom kfm o sälj det. Är inte era hyresgäster intresserade att köpa så säljer ni.
Förstå det är jobbigt säga upp sina hyresgäster men du har inte råd att tänka på dom utan du måste tänka på det som är bäst för dej o din familj.
Sök skuldsanering. Det tar ändå 7-8 månader innan er ansökan behandlas.
Vi sålde vårt hus i samband med att vi sökte sanering, Det bästa vi gjort o plus i kanten hos skusan att vi fortsatte göra allt vi kan för att minska våra skulder.
Tänk om nått går sönder i huset som nu måste lagas..Har ni pengar till det?

Är detta rätt ordningsföljd. Sälja huset först, sen släppa alla lån?

Det är lugnast så (att sälja först och släppa allt sen), det ger er dessutom mer tid och kontroll att planera hur ni ska hantera pengarna efter försäljning. Rekommenderar att huset är sålt så tidigt som möjligt om ni bestämt er, men senast 100% klart 6 månader efter att du släppt skulderna - Är inte huset sålt tills dess och skulderna legat hos KFM ett tag och ni inte har ett rimligt bud så kommer ni börja svettas över en kamp mot klockan att få sälja huset först eller om huset blir utmätt först.

Japp, och hitta ett annat stabilt boende som ni kan tänka er att bo i innan anmärkningar osv trillar in.

Släpper man allt så är det en stor risk att huset utmäts och säljs på exekutiv auktion vilket resulterar i mindre betalt mest troligen.

Höj hyran så ni går med vinst på uthyrningen. Den vinsten kan du använda till att börja beta alla lån enligt snöbollsmetoden.
Om ni tror att ni kan ta er igenom det så har ni huset kvar när ni har fått mer normal belåningsgrad.
Men snöbollsmetoden och disciplin så kommer skulderna minska och försvinna en efter en.
Du skriver att ni går runt varje månad med hjälp av befintliga krediter. Det är inget ovanligt i början när man börjar sanera sin ekonomi.
Ni ska sträva efter att använda krediterna så lite som möjligt. Absolut inga nya lån. Stryp att handla mat på Klarna! Ät hellre billigt och anpassa era matinköp efter butikernas veckoerbjudanden (man sparar tusentals lappar på det!)

Hur mkt kan du få för huset om du säljer det?

Har ni ringt ALLA era långivare och försökt förhandla om lägre belopp att betala per månad?
Vem av er är mindre belånad?

Om ni ändå i slutändan ska släppa alla era skulder och söka sanering så är det till er fördel om ni gjort allt ni kunnat för att minska eran skuldbörda.

Japp, och hitta ett annat stabilt boende som ni kan tänka er att bo i innan anmärkningar osv trillar in.

Släpper man allt så är det en stor risk att huset utmäts och säljs på exekutiv auktion vilket resulterar i mindre betalt mest troligen.
Vi har skrivit på ett kontrakt på en lägenhet och flyttar dit om 3 månader. Så det är redan fixat
Höj hyran så ni går med vinst på uthyrningen. Den vinsten kan du använda till att börja beta alla lån enligt snöbollsmetoden.
Om ni tror att ni kan ta er igenom det så har ni huset kvar när ni har fått mer normal belåningsgrad.
Men snöbollsmetoden och disciplin så kommer skulderna minska och försvinna en efter en.
Du skriver att ni går runt varje månad med hjälp av befintliga krediter. Det är inget ovanligt i början när man börjar sanera sin ekonomi.
Ni ska sträva efter att använda krediterna så lite som möjligt. Absolut inga nya lån. Stryp att handla mat på Klarna! Ät hellre billigt och anpassa era matinköp efter butikernas veckoerbjudanden (man sparar tusentals lappar på det!)

Hur mkt kan du få för huset om du säljer det?

Har ni ringt ALLA era långivare och försökt förhandla om lägre belopp att betala per månad?
Vem av er är mindre belånad?

Om ni ändå i slutändan ska släppa alla era skulder och söka sanering så är det till er fördel om ni gjort allt ni kunnat för att minska eran skuldbörda.
säljer vi huset har vi nog en vinst på ca 700-800 tusen. Vi har inte ringt någon långivare än. Osäker på vad jag ska säga. Vi har ungefär samma belåningsgrad. Tack så mycket för bra information.

Vi har skrivit på ett kontrakt på en lägenhet och flyttar dit om 3 månader. Så det är redan fixat

säljer vi huset har vi nog en vinst på ca 700-800 tusen. Vi har inte ringt någon långivare än. Osäker på vad jag ska säga. Vi har ungefär samma belåningsgrad. Tack så mycket för bra information.
Försök med att ni vill betala 70% av kapitalbeloppet. Kanske gör det att ni kommer hålla er flytande?
Glöm inte vinstskatten också.

du säger att ni har extremt mkt lån och inte går runt varje månad och frågar om vilken hjälp de kan erbjuda? Om det går att lägga om lånen på längre avbetalningstid så sjunker månadskostnaden. Mellanskillnaden kan gå till att inte behöva ta ut från krediterna och till snöbollen.

ni är 2 personer.
ni har ca 1.000.000 i lån per person.

Säljer ni huset så får ni ner det till ~700.000 per person.
Vad är anledningen till belåningen? (kanske står i tråden, har inte läst hela).
Kan ni kanske klara er med den billigare bostaden och minskad lånebörda?

Hur jobbigt får det bli mentalt. Går hade jag bestämt mig för att släppa allt. Idag vill jag fortsätta kämpa. Så här har det varit senaste månaden. Skitjobbigt. Vad ska jag göra?

ni är 2 personer.
ni har ca 1.000.000 i lån per person.

Säljer ni huset så får ni ner det till ~700.000 per person.
Vad är anledningen till belåningen? (kanske står i tråden, har inte läst hela).
Kan ni kanske klara er med den billigare bostaden och minskad lånebörda?
Problemet är räntan: Med Nystart, Nordax, Svea, Thorn, Maxade krediter hos remember och bank norweigan, Loanstep, Ferratum, Brixo, Binly, Lumify etc utöver dom stora vanliga lånen så får du nog räkna med 2-2.5 miljon per person om allt ska jobbas bort med tiden. Du har räknat med 0 i ränta men jag skulle vilja hävda att räntan över tid kommer bli lika stora eller större kostnader än lånen. Speciellt med tanke på att ränteavdraget för lån utan säkerhet försvinner om 4 månader.

Men det är sant att sälja huset gör lite skillnad. Men då måste det budgeteras ordentligt och ärligt för hur situationen ser ut efteråt. Så att man inte säljer huset och fortfarande har mindre än existensminimum eller går minus. Då gav den där husförsäljningen ingen glädje annat än till bankerna (om det inte är vad som krävs för ex skuldsanering).

Men räntorna ser jag som största problemet här

Senast ändrad:
Så, nu har jag kommit hit. Har sagt upp mina hyresgäsu. Dem flyttar 30/11. Jag vill försöka förhala allt för att låta tiden gå så att jag hinner sälja huset själv innan kf gör det. Det enda jag inte kan betala denna månaden är klarna på 28000kr. Hur snabbt hamnar de hos kf? Eller ska jag släppa allt redan nu, och hoppas att kf inte hinner utmäta huset innan jag har sålt det? Tacksam för svar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp