• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skatteåterbäring och Delgivningskvitto

virrpanna

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
29 September 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!
Har en liten fråga angående skatteåterbäringen och delgivningskvitto.
Släppte min skulder i Oktober och har nu fått mitt första delgivningskvitto och föreläggande om skuld.
Skatten kommer ju innan påsk.
Ska jag skriva på om jag vill ha min skattepengar eller finns risken att dom kan knycka dom?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Finns ingen risk att de hinner ta skattepengarna. Vänta en vecka med att skriva på, sen har du 2 veckor att överklaga och det tar ytterligare tid tills du får utslag och sen snack om utmätning. Den processen tar över 1 månad. är lite svårare för min del som fick utslag förra veckan.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Finns ingen risk att de hinner ta skattepengarna. Vänta en vecka med att skriva på, sen har du 2 veckor att överklaga och det tar ytterligare tid tills du får utslag och sen snack om utmätning. Den processen tar över 1 månad. är lite svårare för min del som fick utslag förra veckan.
Har du fått utslag så räcker det att dom begär verkställande och det tar max en vecka och då har du skuldsaldo hos kronofogden..och då åker återbäringen ..har fått in 5 skulder nu på totalt 195 000 kr
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Ser inget skuldsaldo på mitt konto hos kronofogdens hemsida än. Men det tar väl längre tid än en vecka? De måste först fråga om mina inkomster o utgifter och sen bli ett beslut, innan de kan ta några pengar? Eller har jag helt fel?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Ser inget skuldsaldo på mitt konto hos kronofogdens hemsida än. Men det tar väl längre tid än en vecka? De måste först fråga om mina inkomster o utgifter och sen bli ett beslut, innan de kan ta några pengar? Eller har jag helt fel?
Skatteåterbäringen ryker så fort du har skuldsaldo. Löneutmätning påbörjas när du fått papper att fylla i.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
Men jag hörde någonstans att kronofogden måste begära skattepengarna två veckor innan utbetalningen, annars är det för sent
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
211
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Har du fått utslag så räcker det att dom begär verkställande och det tar max en vecka och då har du skuldsaldo hos kronofogden..och då åker återbäringen ..har fått in 5 skulder nu på totalt 195 000 kr

För att en borgenär ska vara med och utmäta skatteåterbäringen i april behöver de ha inkommit med sin ansökan om verkställighet senast 2020-03-06 så ev utslag och domar som kommer efter detta datum kommer inte kunna användas för att utmäta skatteåterbäringen.

Utmätning av överskjutande skatt 2020
https://www.kronofogden.se/81647.html

Detta kan vara bra att ha koll på för de som får skatteåterbäring i Juni (alla som gör ändringar får sin skatteåterbäring då).
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Ser inget skuldsaldo på mitt konto hos kronofogdens hemsida än. Men det tar väl längre tid än en vecka? De måste först fråga om mina inkomster o utgifter och sen bli ett beslut, innan de kan ta några pengar? Eller har jag helt fel?
efter jag fått utslag så skickade dom in verkställande efter en vecka ungefär...och första skulden registrerades ungefär 14 dagar efter utslag...
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
efter jag fått utslag så skickade dom in verkställande efter en vecka ungefär...och första skulden registrerades ungefär 14 dagar efter utslag...

kanske det är så att mitt borgenär inte ansökt om verkställande än?
Utslags datum var den 28 feb, så det har gått två veckor
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
64
Poäng
197
För att en borgenär ska vara med och utmäta skatteåterbäringen i april behöver de ha inkommit med sin ansökan om verkställighet senast 2020-03-06 så ev utslag och domar som kommer efter detta datum kommer inte kunna användas för att utmäta skatteåterbäringen.

Utmätning av överskjutande skatt 2020
https://www.kronofogden.se/81647.html

Detta kan vara bra att ha koll på för de som får skatteåterbäring i Juni (alla som gör ändringar får sin skatteåterbäring då).
Nytt
Oh tack som fan för denna nyheten! Idag är det den tionde och jag har inte hört något om verkställande. Pratade dessutom med min långivare igår om att de kunde erbjuda en återbetalningsplan, men de sa nej och att jag måste betala hela summan. Men de sa inget om verkställande, har inte fått något brev från kfogden och det står att jag har 0 skulder när jag loggar in. Betyder det att jag klarar mig med båda skattepengarna och ett lön till?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp