• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Skatteåterbäring skuldsanering fastställd

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Hej,

Om man har skuldsanering fastställd (inte inledande) och ska få en stor summa tillbaka på skatten, 30.000 får man behålla dessa pengar eller? Står något om att man ska kontakta kronofogden?

Tack på förhand
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Fastställd? Antar du menar beslutad.

Det här glömmer man varje år, men minns jag rätt så får du behålla skatteåterbäring från och med beslutet, tror inte det behöver få laga kraft.

Du kunde under inledande bli av med den men bara mot skulder till staten
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Hej,

Om man har skuldsanering fastställd (inte inledande) och ska få en stor summa tillbaka på skatten, 30.000 får man behålla dessa pengar eller? Står något om att man ska kontakta kronofogden?

Tack på förhand
De är dina och det är upp till dig om du vill ompröva eller berätta för din handläggare.
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Jag var tvungen att betala in min återbäring när jag hade inledande. Var kort tid kvar till beslut och jag fick betala in allt. Var liknande din summa. Skulle inte äventyra en chans till skuldsanering och ”mörka” en sån summa. Kan äventyra hela beslutet. Har två betalningar kvar, sen är jag fri!!! Har varit väldigt noga att ansöka om omprövning så fort min inkomst höjts för att inte äventyra något. Har aldrig behövt öka betalningen varje månad pga detta.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Jag var tvungen att betala in min återbäring när jag hade inledande. Var kort tid kvar till beslut och jag fick betala in allt. Var liknande din summa. Skulle inte äventyra en chans till skuldsanering och ”mörka” en sån summa. Kan äventyra hela beslutet. Har två betalningar kvar, sen är jag fri!!! Har varit väldigt noga att ansöka om omprövning så fort min inkomst höjts för att inte äventyra något. Har aldrig behövt öka betalningen varje månad pga detta.
Jag håller med.
Jag fick betala in min skatteåterbäring första året. Fick mitt beslut om skuldsanering i april och fick betala in återbäringen i juli.
Summan var 18500 kr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
De är dina och det är upp till dig om du vill ompröva eller berätta för din handläggare.

Berätta för sin handläggare saknar verkan om beslutet är taget. Handläggaren har inget mer med det ärendet att göra då
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Jag kunde rådgöra med min handläggare även efter beslutet.
Ja den kan säkert ge råd men kan inte göra ett dugg åt beslutet, och kan inte fatta några beslut som påverkar något.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
så man borde begära en omprövning när återbäringen är på kontot?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp