Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skatteåterbäring vid inledande

Kunnig medlem
Poäng: 137
Meddelanden
142
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Hej!
Har inledande skuldsanering och förslag på betalplan är skickad till alla fordringsägare.
Jag ska i dagarna deklarera.
Om jag får tillbaka något på skatten, får jag behålla det då?
Jag hade ingen löneutmätning innan och heller inga statliga skulder.
Min handläggare har inte tagit upp detta. Bör jag göra det, eller är det helt enkelt så att jag faktiskt får behålla då det ej finns någon statlig skuld?
( jag tolkar det så efter att ha läst om det på kronofogdens sida.)

Då får du behålla om det inte tas upp i betalningsplanen

Om du tar upp det kommer det ingå i din betalplan om det är en större summa. Mindre spelar ingen roll. Jag hann få beslut om skuldsanering innan skatteåterbäringen och de tog nästan allt utom någon tusenlapp (fick tillbaka över 20 000) och det gick in i min betalplan. Jag tyckte att det var rätt naturligt att alla mina pengar ska gå till att betala skulder när jag haft sådan enorm tur att beviljas saneringen men självklart hade det varit oerhört lyxigt att få dem. Hål finns det allt även om skulderna är samlade. Dyker alltid upp något oförutsett....

Ja visst är det så. Men eftersom de inte tar i beaktning att vi har över 10000kr mindre/månad nu hade det varit en liten hjälp till överlevnad.

Om du tar upp det kommer det ingå i din betalplan om det är en större summa. Mindre spelar ingen roll. Jag hann få beslut om skuldsanering innan skatteåterbäringen och de tog nästan allt utom någon tusenlapp (fick tillbaka över 20 000) och det gick in i min betalplan. Jag tyckte att det var rätt naturligt att alla mina pengar ska gå till att betala skulder när jag haft sådan enorm tur att beviljas saneringen men självklart hade det varit oerhört lyxigt att få dem. Hål finns det allt även om skulderna är samlade. Dyker alltid upp något oförutsett....
Du skriver att de TOG nästan allt. Gick pengarna direkt till kfm? Eller fick du betala in dom?

Låter konstigt i mina öron att frågar man om den så går den in i betalplanen å frågar man inte så får man behålla den.

Jag fick inledande maj -16 och fick då ett samtal från kfm om vad jag skulle få tillbaka. Skulle få ca 30 000kr. Kfm la till 10 000 kr på första betalningen. Behövde köpa nya glasögon, nya däck till bilen o tandläkaren. Det var inga problem med det.

Finns det ingen lagtext om detta?
Hur kan det vara möjligt att en del får behålla hela, vissa en del och andra inget alls? Vem bestämmer det?

Och om det inte är med i förslag om betalplan och man sedan får beslut om skuldsanering, blir det då omprövning direkt eftersom betalplanen då ändras? För då ska väl fordringsägarna ytterligare en gång titta på beslutet?

Finns det ingen lagtext om detta?
Hur kan det vara möjligt att en del får behålla hela, vissa en del och andra inget alls? Vem bestämmer det?

Adresseras väl inte särskilt i skuldsaneringslagen så det är väl en bedömning från fall till fall

Jag fick inte behålla mina pengar. Dom fick jag betala på första inbetalningen efter beslut om skuldsanering. Exakt ett år sen jag blev beviljad. Dom sa redan vid inledande att jag skulle spara eventuell återbäring och fick inte besked om att dom skulle betalas in förens beslutet kom. Fick tillbaka lite över 40000.

Jag fick inte behålla mina pengar. Dom fick jag betala på första inbetalningen efter beslut om skuldsanering. Exakt ett år sen jag blev beviljad. Dom sa redan vid inledande att jag skulle spara eventuell återbäring och fick inte besked om att dom skulle betalas in förens beslutet kom. Fick tillbaka lite över 40000.
Stod det på beslutet då att de skulle betalas in?

När i tid var detta? Alltså när fick du inledande och när skickades förslag på betalplan ut? Stod det med redan i förslaget?

Jag fick inte heller behålla mina skattepengar (ca 11000 kr) då jag fick inledande i maj-17. Dessa skulle jag spara och sen betala in som en klumpsumma då jag fått skuldsaneringen beviljad. Så i sep-17 fick jag saneringen beviljad o fick därmed betala in dessa 11000 kr + ord inbetalning. Det stod oxå med på slutliga betalplanen att den summan skulle in.

Så skatteåterbäringen betalas ut som vanligt till sitt konto man angett på skatteverket?
Men man ska senare alltså betala in den som en del av skuldsaneringen? Om man får det vill säga.
Korrekt?

Så skatteåterbäringen betalas ut som vanligt till sitt konto man angett på skatteverket?
Men man ska senare alltså betala in den som en del av skuldsaneringen? Om man får det vill säga.
Korrekt?
Korrekt.

Tack!
Om man nu får skuldsanering, får man då senare år behålla skatteåterbäringen under är tiden man har skuldsanering?

Tack!
Om man nu får skuldsanering, får man då senare år behålla skatteåterbäringen under är tiden man har skuldsanering?

Om inget annat beslutas så men jag har aldrig hört att någon har det i betalplanen

Jag fick beslutad skuldsanering 28/2 i år och fick behålla min, nästan 40000:- totalt.

Man får väl inte så mycket återbäring när man har skuldsanering om man inte har huslån vill säg som man betalar ränta på

Fast skuldsaneringen kan väl inte påverka skatten på något vis?

Man får väl inte så mycket återbäring när man har skuldsanering om man inte har huslån vill säg som man betalar ränta på
Det stämmer för man betalar ju inga räntor under skuldsaneringen (undantaget ev huslån som du skriver) Nästa år kommer jag bara att få tillbaka för avdrag för resor till o från jobbet.

Jag har inledande och i bland mina skulder ingår 2 st som bara består av ränta (200.000 samt 109.000), Då måste det ju bli avdragbar ränta eftersom ingen kapitalskuld finns kvar!?

Jag har inledande och i bland mina skulder ingår 2 st som bara består av ränta (200.000 samt 109.000), Då måste det ju bli avdragbar ränta eftersom ingen kapitalskuld finns kvar!?

Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att Du enbart har ränta att betala på ovanstående och det var ju oerhört mycket?
Har Du haft löneutmätning och på det sättet betalt bort kapital beloppet eller?

Mycket gamla skulder där kapitalet är betalt, men en oerhört hög ränta har tickat på.
Tillhör skulder från den tid jag hade företag och hade gått i borgen för företaget.
Löneutmätning för 10 år sedan, jag lyckades betala kapitalet eftersom jag kunde förhandla ner lånebeloppen, men räntan var kvar. Den tiden vill jag inte ha tillbaka, en fruktansvärt
Jobbig tid!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp