- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Kan det vara så att han betalt för lite skatt?
Låter märkligt eftersom han bad sin arbetsgivare att dra 500 kr extra under hela förra året. Tidigare har han fått bakskatt.
- Meddelanden
- 48
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 92
Nu fick jag min deklaration!
25k får jag tillbaka i sommar, åker raka vägen in som en extra amortering på ena lånet
25k får jag tillbaka i sommar, åker raka vägen in som en extra amortering på ena lånet

- Meddelanden
- 46
- Mottagna reaktioner
- 21
- Poäng
- 92
Kanske fel tråd men,
Jag har sålt saker på tradera för 143 tusen som är med på deklarationen. Men vinsten på dessa försäljningar är under 50 tusen, måste jag göra något då? Eller kan jag bara skicka in som vanligt?
Jag har sålt saker på tradera för 143 tusen som är med på deklarationen. Men vinsten på dessa försäljningar är under 50 tusen, måste jag göra något då? Eller kan jag bara skicka in som vanligt?
- Meddelanden
- 2 274
- Mottagna reaktioner
- 752
- Poäng
- 737
Fick från Skatteverket nu på morgonen.
Får alltid tillbaka, preliminärt får jag tillbaka 10 035 kronor. Så det är ju skönt. Har fått tillbaka 15 700 som mest. Detta är det näst största beloppet.
Får alltid tillbaka, preliminärt får jag tillbaka 10 035 kronor. Så det är ju skönt. Har fått tillbaka 15 700 som mest. Detta är det näst största beloppet.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Underbart!32 700 kr tillbaka![]()
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vad är det du sålt och har du kvitto på det ?Kanske fel tråd men,
- Meddelanden
- 1 746
- Mottagna reaktioner
- 503
- Poäng
- 627
Jag har inte fått minNågon som fortfarande inte fått deklarationen än ? likt mig..
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
tack! Funderar på vad jag ska göra med pengarna. Hittills har de gått till semester.Underbart!
Hjärnan säger att jag borde betala av på lån med hög ränta eftersom avdragen försvinner nästa år. Men hjärtat säger att jag vill spara de till buffert.
- Meddelanden
- 46
- Mottagna reaktioner
- 21
- Poäng
- 92
Bildelar, men jag har kvitto på inköpVad är det du sålt och har du kvitto på det ?
- Meddelanden
- 48
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 92
förstår att man gärna vill använda det till buffert eller semester, men rekommenderar starkt att använda det till att betala av lån med, eftersom precis som du säger så försvinner 50% av avdraget nästa år, plus att det gör ju så snöbollen får extremfart av den där extra pushentack! Funderar på vad jag ska göra med pengarna. Hittills har de gått till semester.
Hjärnan säger att jag borde betala av på lån med hög ränta eftersom avdragen försvinner nästa år. Men hjärtat säger att jag vill spara de till buffert.
för mig var det iallafall en nobrainer
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ja jag vet! Men de gågner jag använt återbäringen till skulder har det varit när det finns bränder att släcka. Betalar mer i skatt per månad just för att få tillbaka en större summa som kan gå till semester eftersom det aldrig har funnits semesterkassa pga alla lån.förstår att man gärna vill använda det till buffert eller semester, men rekommenderar starkt att använda det till att betala av lån med, eftersom precis som du säger så försvinner 50% av avdraget nästa år, plus att det gör ju så snöbollen får extremfart av den där extra pushenför mig var det iallafall en nobrainer
![]()
Just nu brinner det inte och därför är jag sugen att spara pengarna. Snöbollen rullar på.
Men det är just det här med ränteavdragen som får mig att tänka till hur pengarna ska användas... jag får se vad jag landar i! Kanske att jag avsätter en tredje del till lån!
- Meddelanden
- 48
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 92
gör en kompensation då och använder hälften som semesterkassa och hälften för att extraamortera medJa jag vet! Men de gågner jag använt återbäringen till skulder har det varit när det finns bränder att släcka. Betalar mer i skatt per månad just för att få tillbaka en större summa som kan gå till semester eftersom det aldrig har funnits semesterkassa pga alla lån.
Just nu brinner det inte och därför är jag sugen att spara pengarna. Snöbollen rullar på.
Men det är just det här med ränteavdragen som får mig att tänka till hur pengarna ska användas... jag får se vad jag landar i! Kanske att jag avsätter en tredje del till lån!

du har ju ett tag på dig att landa i hur du ska göra, så ingen stress lixom

- Meddelanden
- 728
- Mottagna reaktioner
- 102
- Poäng
- 317
Undra varför en del aktörer drar mot ränta trots sanering? kanske för dom själv ska kunna ta ut kapitalskulden som någon slags förlust hahah, bara lekte med tankenVar betydligt fler som rapporterade ränta för mig i år med skuldsanering än förra året![]()
- Meddelanden
- 271
- Mottagna reaktioner
- 112
- Poäng
- 307
Om man jämkade 2024 och angav avdrag för resor till/från arbetet, är denna uppgift medräknad redan i skattebeskedet? Dvs kommer beloppet korrigeras när man anger denna ändring nu vid deklarationen?
- Meddelanden
- 4 564
- Mottagna reaktioner
- 4 557
- Poäng
- 2 947
Både och?tack! Funderar på vad jag ska göra med pengarna. Hittills har de gått till semester.
Snöbollsmetoden med 21.800 (2/3) och spara 10.900? (1/3)
Eller hitta en annan balans om du vill spara mer. Kanske 50/50. 16350 till spar och 16350 till snöbollen
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Nja, så mkt kommer jag inte lägga på skulden, hellre buffert! Max 5 k till skulder, ca 5 k sommarpeng, resten buffert.Både och?
Snöbollsmetoden med 21.800 (2/3) och spara 10.900? (1/3)
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Nej, du behöver lägga in detta själv när du deklarerar. Ingen skillnad alls på att du har jämkat eller ej när det kommer till att fylla i information i din deklaration.Om man jämkade 2024 och angav avdrag för resor till/från arbetet, är denna uppgift medräknad redan i skattebeskedet? Dvs kommer beloppet korrigeras när man anger denna ändring nu vid deklarationen?
- Meddelanden
- 271
- Mottagna reaktioner
- 112
- Poäng
- 307
Så nu när jag har 1000kr kvarskatt men jämkade MED resor 2024, lär det vända till plus alltså? Ledsen om man är lite segNej, du behöver lägga in detta själv när du deklarerar. Ingen skillnad alls på att du har jämkat eller ej när det kommer till att fylla i information i din deklaration.

- Meddelanden
- 484
- Mottagna reaktioner
- 128
- Poäng
- 327
Har skuldsanering. Om man får tillbaka vi säger 12000kr räknas det då som man tjänat 1000kr per månad mer? Precis fått löneförhöjning 3000kr mån och enligt kf egna dokument så står det ju att det inte är skäligt för omprövning om beloppet inte ligger på 4000-5000kr per månad i ökning. Så tänker om skatteåterbäringen kan riskera en omprövning. Detta tillskottet på lönen gör verkligen enorm skillnad i denna dyra värld.
La in detta tidigare, fick från skatteverket nu 5200kr tillbaka men inte många som rapporterat in alls. Tänker då om det är lönt att lägga in dem med tanke på ovan text.
La in detta tidigare, fick från skatteverket nu 5200kr tillbaka men inte många som rapporterat in alls. Tänker då om det är lönt att lägga in dem med tanke på ovan text.
- Meddelanden
- 11
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 2
Betala 2400kr har skusan. Dock bara 3st rapporterade av 8 långivare.. Får ringa runt be om årsbesked av resterande 5 imorgon och hoppas de betalat ränta och att det täcker kostnaden så är jag nöjd ✌️
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag är övertygad om att du tar ett bra och genomtänkt beslut.tack! Funderar på vad jag ska göra med pengarna. Hittills har de gått till semester.
- Meddelanden
- 294
- Mottagna reaktioner
- 35
- Poäng
- 157
På min deklaration saknas flera ränteutgifter från låne/inkasso företag b.la intrum som jag har en större summa hos . Läggs de till senare i fall alla inte angett sina ränteutgifter ännu ? Har inledande skuldsanering sen slutet på förra året kan tilläggas .
- Meddelanden
- 46
- Mottagna reaktioner
- 14
- Poäng
- 42
Såg att Cashbuddy inte hade rapporterat in ränta. Har fått årsbesked på 2440 men den summan finns inte med i deklarationen. Såg även att Cashbuddy inte tar emot nya låne ansökningar.
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
Det är Intrum invest.någon som vet vem FAR RED INVESTMENT NO22 DAC är, hade rapporterat 3190 till mig ränta..
- Meddelanden
- 46
- Mottagna reaktioner
- 21
- Poäng
- 92
.Kanske fel tråd men,
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Du kan skicka in som vanligt eftersom vinsten är under 50.000kr.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Nu är jag inte skattejurist men kanske lite hjälp på traven
Om din totala vinst från försäljningarna är under 50 000 kronor, behöver du inte redovisa detta som en särskild näringsverksamhet eller bifoga några extra bilagor, så länge det handlar om försäljning av privata saker och inte en regelbunden verksamhet.
Däremot ska vinsten ändå beskattas som en kapitalvinst och anges i deklarationen. Om du har avdrag att göra (t.ex. inköpspris och försäljningskostnader), bör du kontrollera att de är korrekt redovisade för att minska den beskattningsbara vinsten.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.