Om det är så liten summa är det väl bara strunta i den? Inte lägga massa tid på att kontakta skv osv...Ja det har andra också fått. Jag tror andra fått det precis som dig.
Det är dessutom en löjligt låg summa, vi pratar inte ens om 6500 totalt så märkligt som fan.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Om det är så liten summa är det väl bara strunta i den? Inte lägga massa tid på att kontakta skv osv...
Om det så hade varit 120 kronor varför skulle jag låta skatteverket ta mina pengar - som är mina?
Det är ju ändå 6K jag hellre lägger på systembolaget än låter staten sno dom.
Dom tar redan 300 000 per år. Kan spontant tycka att det är tillräckligt.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Ja, konstigt.Pratade med skatteverket,
Enligt henne så är pengarna på mitt skattekonto men då jag har skuldsanering kan inte dessa pengar betalas ut automatiskt utan tydligen måste Skatteverket ringa kronofogden först för att se om jag har rätt att behålla pengarna.
Tycker det lät märkligt för ni andra med skuldsanering får ju skatten automatiskt.
Men det är kanske för att jag tidigare har haft en skatteskuld?
Tror dock att det har med skatteskulden att göra, annars så sker det alltid automatiskt.
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Du behöver mer ränteavdrag om du betalar 300k om året i skatt på den lönen du berättade om tidigare.Om det så hade varit 120 kronor varför skulle jag låta skatteverket ta mina pengar - som är mina?
om du inte räknar med moms o dylikt iofs.
- Meddelanden
- 124
- Mottagna reaktioner
- 93
- Poäng
- 257
Välförvaltad skulle dina 6000 kronor kunna bli 9000 kronor lagom till sista dagen på din skuldsanering.Om det så hade varit 120 kronor varför skulle jag låta skatteverket ta mina pengar - som är mina?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Välförvaltad skulle dina 6000 kronor kunna bli 9000 kronor lagom till sista dagen på din skuldsanering.
Det är det jag menar, varför skulle man liksom vaska dessa pengar...
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Jag har en skatteskuld i min sanering på 16k och förra året fick jag ut dom direkt ! Var inga problem!Pratade med skatteverket,
Enligt henne så är pengarna på mitt skattekonto men då jag har skuldsanering kan inte dessa pengar betalas ut automatiskt utan tydligen måste Skatteverket ringa kronofogden först för att se om jag har rätt att behålla pengarna.
Tycker det lät märkligt för ni andra med skuldsanering får ju skatten automatiskt.
Men det är kanske för att jag tidigare har haft en skatteskuld?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Hade inte du problem med utbetalningen nån gång innan med ? För mig även med skatteskuld i saneringen har jag alltid fått pengarna direktOm det så hade varit 120 kronor varför skulle jag låta skatteverket ta mina pengar - som är mina?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Samma för migMärkligt. Jag har också skatteskuld som ingår i min sanering. Har alltid fått pengarna utbetalda från skatteverket automatiskt.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Behöver inte få ränteavdrag på dom 300k eftersom han har sanering . Beror helt på vad bolagen väljer att sätta det som. Kapital eller räntaDu behöver mer ränteavdrag om du betalar 300k om året i skatt på den lönen du berättade om tidigare.
om du inte räknar med moms o dylikt iofs.
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Nu börjar det dra ihop sig för att deklarera för mig. Den 2a maj är sista dagen och jag är så kass på sånt här
Jag funderar på att försöka göra lite avdrag i år. Jag brukar vara dålig på det (underdrift) och här finns ju så många kunniga så jag har också några korta frågor.
Förutsättningen är att jag har en enskild firma registrerad med ungefär 40 K i inkomst inkl moms från en återkommande kund. Det rör sig om trappstädning. Det jag funderat på är:
1. Mobiltelefon. Jag köpte en ny under 2024 för 8400 kr. Jag använder den mest privat, men något samtal kring städet blir det ju och även ett mail någon gång då och då. Kan jag ändå våga dra av hela köpesumman tro?
2. Mobilabonnemanget. 399 kr i månaden. Lite samma förutsättningar som i punkt 1.
3. Lokal. Jag hyr en liten lokal. Den används nästan helt uteslutande som förråd för privata saker. Men jag har också lite städgrejer där. Går det att dra av det som "förrådskostnad". Det rör sig om 1172 kr i månaden inkl moms.
4. Jag har ett abbonemang på Microsofts Office/365-paket. Och fakturorna gör jag ju i Excel. Kan jag dra av abbonemanget då? Ungefär 80 kr i månaden (höjs strax till 120)

Jag funderar på att försöka göra lite avdrag i år. Jag brukar vara dålig på det (underdrift) och här finns ju så många kunniga så jag har också några korta frågor.
Förutsättningen är att jag har en enskild firma registrerad med ungefär 40 K i inkomst inkl moms från en återkommande kund. Det rör sig om trappstädning. Det jag funderat på är:
1. Mobiltelefon. Jag köpte en ny under 2024 för 8400 kr. Jag använder den mest privat, men något samtal kring städet blir det ju och även ett mail någon gång då och då. Kan jag ändå våga dra av hela köpesumman tro?
2. Mobilabonnemanget. 399 kr i månaden. Lite samma förutsättningar som i punkt 1.
3. Lokal. Jag hyr en liten lokal. Den används nästan helt uteslutande som förråd för privata saker. Men jag har också lite städgrejer där. Går det att dra av det som "förrådskostnad". Det rör sig om 1172 kr i månaden inkl moms.
4. Jag har ett abbonemang på Microsofts Office/365-paket. Och fakturorna gör jag ju i Excel. Kan jag dra av abbonemanget då? Ungefär 80 kr i månaden (höjs strax till 120)
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Inget alls. Så jag tänkte jag skulle testa en gång till innan fredag då det är den 2:a. Kanske någon annan kunnig (som missade mitt förra försök) läser denna gång 😎Vad fick du för svar förra gången du ställde samma fråga?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 106
- Mottagna reaktioner
- 62
- Poäng
- 197
Är väl bara att prova. Blir det nej så blir det (vilket jag är ganska övertygad om att det blir om det granskas).Nu börjar det dra ihop sig för att deklarera för mig. Den 2a maj är sista dagen och jag är så kass på sånt här
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
#3 går helt bort och du kommer inte få göra avdrag. Lokalen ska vara enbart pga behov i firman för att det ska gå igenom.Nu börjar det dra ihop sig för att deklarera för mig. Den 2a maj är sista dagen och jag är så kass på sånt här
Även #1 och #2 kommer du förmodligen få nej på. Dem är köpta för privat bruk.
Eventuellt så kan du få rätt till avdrag för #4. Men jag hade nog hittat en gratis produkt istället. Känns inte värt att betala 1500:- om året för att kunna skicka en faktura.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Är det någon mer än jag som får tillbaka pengar kommande vecka?
Jag loggade in nyss på skatteverket och tittade skattekontot, det uppdaterade natten 31 maj kl.03.03 och ingen utbetalning är på gång.
Förra året gjorde dom utbetalning lördag 1 juni och jag hade pengarna på kontot tisdag 4 juni.
Jag loggade in nyss på skatteverket och tittade skattekontot, det uppdaterade natten 31 maj kl.03.03 och ingen utbetalning är på gång.
Förra året gjorde dom utbetalning lördag 1 juni och jag hade pengarna på kontot tisdag 4 juni.
- Meddelanden
- 16
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 7
Det är 1:a juni idag, så dom har ej uppdaterat ännu skattekontot.Är det någon mer än jag som får tillbaka pengar kommande vecka?
- Meddelanden
- 99
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 137
Jag hoppas att få tillbaka nästa vecka.Är det någon mer än jag som får tillbaka pengar kommande vecka?
Kan inte heller se någon utbetalning ännu.
- Meddelanden
- 2 274
- Mottagna reaktioner
- 752
- Poäng
- 737
Är väl från och med i natt som pengar eventuellt börjar betalas ut (dvs 2:a juni) och dom som får tillbaka återbäringen denna period får det mellan 3:e och 5:e juni.
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Ska man redan ha fått ett slutgiltigt skattebesked för att våga hoppas på utbetalning nu i veckan eller kan man räkna med att man blivit uttagen för granskning om man inte fått det ännu?
- Meddelanden
- 124
- Mottagna reaktioner
- 93
- Poäng
- 257
Slutskattebesked och eventuell utbetalning får man mellan tisdag och fredag kommande vecka.
Står klart och tydligt på skatteverket.se.
Står klart och tydligt på skatteverket.se.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Tänker att man bör ha blivit kontaktad om man blivit uttagen för granskning.Ska man redan ha fått ett slutgiltigt skattebesked för att våga hoppas på utbetalning nu i veckan eller kan man räkna med att man blivit uttagen för granskning om man inte fått det ännu?
Men jag har dock aldrig själv blivit granskad så är dock inte helt säker...
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Första året med återbäring?Är det någon mer än jag som får tillbaka pengar kommande vecka?
Du kommer förmodligen få pengarna innan du ser att utbetalningen är gjord på skv.
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Hoppas du har rätt. Jag skulle verkligen behöva pengarna nu till veckan så skulle vara surt att tvingas vänta ytterligare några månader.Tänker att man bör ha blivit kontaktad om man blivit uttagen för granskning.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Första året med återbäring?
Du kommer förmodligen få pengarna innan du ser att utbetalningen är gjord på skv.
Nej, det är inte första med återbäring men jag gör avdrag för arbetsresor och därför får jag återbäringen i juni varje år.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Spännande, inte första året och ändå förväntar du dig att det ska finnas info den 1/6 även om det aldrig funnits?Nej, det är inte första med återbäring men jag gör avdrag för arbetsresor och därför får jag återbäringen i juni varje år.

V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Jag kunde se mina beslutade skatteuppgifter på
Skatteverket
sso.skatteverket.se
- Meddelanden
- 16
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 7
Det kunde jag med faktisktJag kunde se mina beslutade skatteuppgifter på
Skatteverket
sso.skatteverket.se

- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Jag får också fram dem nu. Om man istället för att klicka på skattekontot går på Beslutade Skatter som sagt. Det torde ju i alla fall indikera att det inte gått vidare till granskningJag kunde se mina beslutade skatteuppgifter på
Skatteverket
sso.skatteverket.se
. Det står ju inte där hur mycket man får tillbaka, men det är väl bara dra av beslutad skatt från inbetald skatt och vänta in en utbetalning på mellanskillnaden eller gör jag det alltför enkelt då?V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Har du ett slutskattebesked så är det mest troligen godkänt utan några konstigheter och den uträkning som gjordes när man deklarerade stämmer ofta ganska bra.Jag får också fram dem nu. Om man istället för att klicka på skattekontot går på Beslutade Skatter som sagt. Det torde ju i alla fall indikera att det inte gått vidare till granskning. Det står ju inte där hur mycket man får tillbaka, men det är väl bara dra av beslutad skatt från inbetald skatt och vänta in en utbetalning på mellanskillnaden eller gör jag det alltför enkelt då?
- Meddelanden
- 136
- Mottagna reaktioner
- 57
- Poäng
- 177
Har blivit granskad flera gånger men först fått veta detta i juliTänker att man bör ha blivit kontaktad om man blivit uttagen för granskning.
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Jag kunde se mina beslutade skatteuppgifter på
Skatteverket
sso.skatteverket.se
Jag kan se mina också, jag trodde det skulle vara nästa helg..
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Alltså efter att du har fått återbäringen utbetald?Har blivit granskad flera gånger men först fått veta detta i juli
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Det som gör mig lite extra osäker/nervös är att jag i år (alltså efter att jag fick den första deklerationen har testat några olika avdrag på enskilda firman som inte känns helt vattentätaHar du ett slutskattebesked så är det mest troligen godkänt utan några konstigheter och den uträkning som gjordes när man deklarerade stämmer ofta ganska bra.
. Inga stora pengar, men lite förrådshyra, abbonemang och mobiltelefonköp. Vi får väl se när slutbeskedet kommer, men det verkar ju ha gått igenom eftersom slutgiltig beslutad skatt ju går att se nu från idag.- Blev medlem
- 24 maj 2021
- Meddelanden
- 136
- Mottagna reaktioner
- 57
- Poäng
- 177
Nej.. har alltid deklarerat 2 maj men brukar inte få slutskattebesked i juni. Utan enbart granskning i juli… alltså de brukar inte ställa frågor innan juniAlltså efter att du har fått återbäringen utbetald?
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Jag fick från KFM om att dem lagt vantarna på dem till fördel för CSNNu fick jag digitalt brev från skatteverket om att en utbetalning är gjort från skattekontot![]()

- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Spännande, inte första året och ändå förväntar du dig att det ska finnas info den 1/6 även om det aldrig funnits?![]()
Jag har inga sådana förväntningar. Jag är faktiskt osäker på var du fått det ifrån – det kan ha varit en missuppfattning eller en tolkning av det jag skrev. Jag trodde helt enkelt bara att det kanske stod igår att utbetalningen hade påbörjats.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Lock är bara dryg. Han säger först att det inte ska gå att se, i nästa mening att han kan se sin beslutade skatt. Det är Lock som inte har koll på läget. Precis som du beskriver kaffesump så brukar man kunna se det helgen före, jag kunde också se det på lördagen veckan före, förra året.Jag har inga sådana förväntningar. Jag är faktiskt osäker på var du fått det ifrån – det kan ha varit en missuppfattning eller en tolkning av det jag skrev. Jag trodde helt enkelt bara att det kanske stod igår att utbetalningen hade påbörjats.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Har du sanering idag ? Eller du har utmätning därför dom tar mot CSN ?Jag fick från KFM om att dem lagt vantarna på dem till fördel för CSN![]()
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.