Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skattejämkning kan det bli restskatt

Lämnade in skattejämkning och fick följande siffror.

Slutlig skatt 58.396
Ny slutlig skatt efter jämkning 54.061
Innebär detta att jag kommer få restskatt nästa år eftersom jag kommer betala 4000kr mindre i slutlig skatt efter jämkningen? Blir förvirrad och orolig om jag verkligen ska lämna in jämkningen till arbetsgivaren och åka på en skattesmäll nästa år.

SKV beräknar en ny slutlig skatt, som är den du landar på i och med jämkningen. Utifrån att den är lägre, får du också en lägre skattesats (%) som dras från din lön varje månad.
Du kommer inte få restskatt, om uppgifterna du angett i jämkningen blir korrekta för 2023.

Det står så här på deklarationen:
Din slutliga skatt 58.396
Summa av skattereduktioner som minskar din skatt 88.841
Din slutliga skatt: 58.396

jag angav 90.000 i räntekostnader då jag skickade in jämkningen då undrar om det kommer bli restskatt? Jag fick ett beslut om att det ska dras 13% skatt resten av 2023.

Om jag kommer tjäna mer under året blir det då restskatt eftersom jag kommer skatta 13% på högre inkomst?

Detta är förvirrande

Stämmer alla uppgifterna du angett i jämkningen blir det inte restskatt.

Om någon siffra blir högre/lägre slår det naturligtvis på hur mkt skatt du ska betala under 2023.

Tjänar du mer än du uppgett i jämkningen blir det restskatt 2024. I ett sånt läge är det bäst att du justerar jämkningen (ett nytt beslut) i höst, när du bättre vet hur utfallet kommer bli 2023. Det innebär att du kommer betala mer skatt de sista månaderna. Alternativet är såklart att du spar pengarna själv och betalar restskatten under 2024.

Ja jag kommer givetvis tjäna mer för jag räknade inte med semesterersättningen då jag angav lönen utan tog bara månadslön ggr 12 månader. Jag måste alltså begära in en ny skattejämkning nu då innan jag lämnar in denna för att det ska bli rätt?

Ja jag kommer givetvis tjäna mer för jag räknade inte med semesterersättningen då jag angav lönen utan tog bara månadslön ggr 12 månader. Jag måste alltså begära in en ny skattejämkning nu då innan jag lämnar in denna för att det ska bli rätt?

Japp gör en ny jämkning med rätt uppgifter. Om du vill att det ska bli rätt och undvika restskatt nästa år.

@Terry_ Har väl erfarenhet av jämkning som inneburit kvarskatt?

Kan man justera sin skattejämkning när man vill? Dvs skicka in nya siffror till Skatteverket för en ny beräkning när som helst och ändra hur många ggr som helst?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp