• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skattejämkning?

lalaluck

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
12 April 2016
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
12
Poäng
42
Hej,

Jag har suttit och läst lite på google och skatteverket om jämkning men förstår inte ett dyst tyvärr.
Kan någon förklara hehe.

Kan jag välja hur mycket jag vill jämkna? (D.v.s. hur mycket mindre i skatt jag vill betala i månaden?)
Dock läste jag ett inlägg här: http://www.privataaffarer.se/nyheter/ytterst-fa-skattejamkar-518910

Citerar:
Räkna ut hur mycket pengar du kommer att betala i ränta under det kommande året och anmäl till Skatteverket. Det går att göra direkt på Skatteverkets hemsida om du har e-legitimation.
Då behöver du inte vänta på skatteåterbäringen utan får pengarna direkt

Vad menas det med? Jämkning innebär väl att du betalar mindre skatt och inte får dina räntekostnader tillbaka tidigare eller är jag helt ute och cyklar.

Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nisse

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
30 Juni 2011
Meddelanden
316
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Med skattejämkning får du ut mer pengar varje månad på din nettolön istället för att få dem i en klumpsumma när återbäringen kommer. Säg att du som exempel anger 30 000 i ränteutgifter, istället för att få 10 000 i återbäring får du nu dessa utportionerat varje månadslön.
 

Kolja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Det många inte förstår är att skatteåterbäringen är ens egna pengar som man betalt för mycket i skatt och som man låtit staten hantera åt en utan att man fått ränta.
Målet med skattejämkning är att man inte ska få någon återbäring, eller kvarskatt för den delen. Genom att ange ens förväntade inkomst och ränteutgifter för året som kommer får man en lägre skattesats. Dvs man betalar någon % mindre i skatt under hela året istället för att få en klumpsumma i juni året efter.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
360
Mottagna reaktioner
281
Poäng
437
Det många inte förstår är att skatteåterbäringen är ens egna pengar som man betalt för mycket i skatt och som man låtit staten hantera åt en utan att man fått ränta.
Målet med skattejämkning är att man inte ska få någon återbäring, eller kvarskatt för den delen. Genom att ange ens förväntade inkomst och ränteutgifter för året som kommer får man en lägre skattesats. Dvs man betalar någon % mindre i skatt under hela året istället för att få en klumpsumma i juni året efter.
Om man jämkar, kommer det fortfarande stå som deklarerat underskott då deklarationen är godkänd? Alltså ; drabbas man fortfarande av underskottet och riskerar att ha svårt att få framtida lån om underskottet är för högt i jämförelse med årsinkomsten ? Vet ju att detta händer om man under året har betalat mycket räntor och sen inte justerar detta i deklarationen. Hoppas ni fattar frågan. Lite virrigt så här på nyårsnatten :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Ja det blir samma. Enda skillnaden är att få skatteåterbäringen varje månad i stället för i en klump
 

lalaluck

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
12 April 2016
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
12
Poäng
42
Tack alla,
Men kan jag jämka nu i start på januari sen vid deklarationen göra knepet med att reducera sitt underskott sen efter UC uppdaterat begära omprövning och addera det jag reducera? Och sedan fortsätta med mindre skatt.
Kan jag uppge ett högre räntebelopp än förväntat med enda nackdelen att jag kan få restskatt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Det du jämkar nu påverkar deklarationen du gör 2019.

En annan konsekvens skulle vara att bli anmäld för skattebrott men då måste man nog missat med avsevärda belopp
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp