De räknar från november, dvs du måste säga upp medlemsskap innan dess annars är du med hela året efter. Surt!Vafan jag gick ur svenska kyrkan våren 2018. och dom har dragit 3000kr iaf, så jag får restskatt på 1900:-. Vettefan om jag har kvar lappen som jag fick från mitt utträde ur kyrkan. Irriterande minst sagt.... Inga stora pengar men jag ska fan inte betala för nåt som jag inte är medlem i![]()
Men jag gick ut maj 2018. Trodde det var innan november 2018 som gällde? Har jag misstolkat?De räknar från november, dvs du måste säga upp medlemsskap innan dess annars är du med hela året efter. Surt!
Är det inte bättre att dega av allt du kan och skita i underskottet?Får tillbaka 45.000 och ska slänga på milersättning på ca 22.000. Ska använda dessa för att betala ner båda mins kreditkort. Mer orolig för underskottet dock...
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Men jag gick ut maj 2018. Trodde det var innan november 2018 som gällde? Har jag misstolkat?
Verkar vara så att om du gått ur innan november 2017 så hade du inte betalat under 2018: https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan
- Meddelanden
- 20
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
11700kr tillbaka - någon som kan förklara för mig hur det ligger till med KF? Jag valde att släppa allting för cirka en månad sen och har precis fått mitt första delgivningskvitto. Är det om man har en skuld till KF när pengarna betalas ut som det går dit istället för betalas ut? Kan man fördröja på något vis så att man får ut pengarna i handen istället? Planerar en skuldsanering framåt så vill gärna lägga undan för min kommande utmätning.
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
11700kr tillbaka - någon som kan förklara för mig hur det ligger till med KF? Jag valde att släppa allting för cirka en månad sen och har precis fått mitt första delgivningskvitto. Är det om man har en skuld till KF när pengarna betalas ut som det går dit istället för betalas ut? Kan man fördröja på något vis så att man får ut pengarna i handen istället? Planerar en skuldsanering framåt så vill gärna lägga undan för min kommande utmätning.
Om skulderna hinner hamna hos kronofogden så verkar det som att återbäringen går dit direkt: https://www.kronofogden.se/Skatteaterbaring.html
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Nu fick jag också...
cirka 800 k deklarerad inkomst
70k underskott
26 000 kr att få tillbaka
Getdivide har inte rapporterat in men det orkar jag inte bry mig om... Hoppas kunna söka nytt samlingslån så fort min inkomst på UC uppdateras så får vi se vad som händer. 1,1 mkr i synliga blanco
cirka 800 k deklarerad inkomst
70k underskott
26 000 kr att få tillbaka
Getdivide har inte rapporterat in men det orkar jag inte bry mig om... Hoppas kunna söka nytt samlingslån så fort min inkomst på UC uppdateras så får vi se vad som händer. 1,1 mkr i synliga blanco
Okej men då ska jag göra avdrag för ,skruvdragare,slaggborr,tigersåg,mm . Så kanske man kommer undan restskatten. Vet någon hur mycket man får tillbaka på verktyg man köpt för ca 15k?Verkar vara så att om du gått ur innan november 2017 så hade du inte betalat under 2018: https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan
- Meddelanden
- 185
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 297
Nu kom min, Inkomsten ökar från 172k till 246k..
Underskottet hamnar på 6k, får tillbaka 2300 Så ingen räddning direkt..
Avdrag för ränteutgifter är 5566kr, Är det någonting som läggs på summan man får tillbaka?
Eller är det den summan som det står att man ska få tillbaka som gäller?
Alltså de 2300?
Avdrag för ränteutgifter är 5566kr, Är det någonting som läggs på summan man får tillbaka?
Alltså de 2300?
japp 2300:-Nu kom min, Inkomsten ökar från 172k till 246k..
Alltså de 2300?
- Meddelanden
- 185
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 297
Aa, Antar att det är bättre än noll.japp 2300:-
Får försöka amortera mer på skulderna bara
- Meddelanden
- 204
- Mottagna reaktioner
- 182
- Poäng
- 357
Varför skulle du få göra avdrag för att du köpt verktyg? Har du firma?Okej men då ska jag göra avdrag för ,skruvdragare,slaggborr,tigersåg,mm . Så kanske man kommer undan restskatten. Vet någon hur mycket man får tillbaka på verktyg man köpt för ca 15k?
- Meddelanden
- 981
- Mottagna reaktioner
- 405
- Poäng
- 497
Är det inte bättre att dega av allt du kan och skita i underskottet?
Ja det var det jag tänkte. Det borde nog vara det bästa
- Meddelanden
- 590
- Mottagna reaktioner
- 623
- Poäng
- 607
Tycker ni att man ska fortsätta betala kyrkoskatt eller gå ur?
Jag betalade 4500kr i kyrkoskatt. Känns väldigt mycket ?
Vilka fördelar har jag om jag stannar kvar?
Enligt mig, och det kan så klart variera från person till person, finns det ingen anledning att vara med om man inte är religiös eller aktiv inom kyrkans verksamheter. Gravplats har alla rätt till. Vill man däremot stödja kyrkans verksamhet kan man så klart vara kvar, själv gick jag ur runt 2003-2004 då jag själv inte ser någon vits med att vara med i ett samfund när jag inte är aktiv eller troende. Ja sen om jag inte minns fel får man inte gifta sig i kyrkan eller ha kyrklig begravning om man inte är medlem, men går att ordna minst lika "fint" borgerligt

- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag har aldrig förstått syftet med att vara med i svenska kyrkan om man inte är religiös. Man får ju absolut ingenting tillbaka.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.