• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Skatten på reavinsten?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Fast vänta nu, så här står det på Skatteverket angående Bostadsförsäljning "

När du har sålt en bostad ska du skicka in en bilaga tillsammans med din inkomstdeklaration. Här kan du fylla i uppgifter som motsvarar innehållet i den bilagan. Sedan får du reda på din vinst eller förlust, och hur mycket skatt du ska betala på en eventuell vinst.

Så här fungerar det:

  1. Fyll i och skicka in uppgifterna när du vill efter försäljningen.
  2. Skatteverket fyller i uppgifterna åt dig i inkomstdeklarationen.
  3. Godkänn uppgifterna när du deklarerar året efter försäljningen."
Så, jag tolkar det som att jag måste vänta till i vår då deklarationen kommer att inkludera info om en bostadsförsäljning, så inte kan dom räkna med att få in pengar redan i feb. långt innan deklarationen skall vara inne. Man åker väl på en fet restskatt...då bostadsförsäljningen äter upp mitt enorma underskott som samtidigt lindrar den stora summa jag skall betala i reavinstskatt.

Du säljer ju i år, men ja, det är så att skatten ska in innan du ens deklarerat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Skatteverket säger jag "kan skicka in uppgifterna när jag vill efter en försäljning". Såå, ja gissar Skatteverket gör då ett räntepåslag beroende på när jag skickar in uppgifterna i förhållande till kontraktsdatumet. Men ett bostadsuppskov har lägre ränta, och har mejlat frågor om det till Skatteverket precis.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Skatteverket säger så här:
"
Hej,
Under förutsättning att din sålda bostad har varit en permanentbostad (du måste ha bott i bostaden minst ett år innan försäljningen eller minst tre år av de senaste fem) så har du möjlighet att ansöka om uppskovsavdrag med kapitalvinsten för den sålda bostaden. Om ersättningsbostaden är minst lika dyr i inköpspris som nettoförsäljningspriset för ursprungsbostaden så kan du ansöka om uppskov med hela kapitalvinsten. I annat fall har du endast möjlighet att kunna få uppskov med del av vinsten enligt följande beräkningsformel:

Inköpspriset för ersättningsbostaden / Försäljningspriset för ursprungsbostaden x Vinsten

Om du både sålt ursprungsbostaden och köpt ersättningsbostaden under år 2019 och bosättning sker senast 2 maj 2020, så har du möjlighet att ansöka om slutligt uppskovsavdrag i din kommande inkomstdeklaration. Tillsammans med din inkomstdeklaration ska du bifoga bilaga K6 "Försäljning bostadsrätt" eller . På framsidan av blanketten redovisar du försäljningsresultatet för den sålda bostaden och på baksidan redogör du för vilken ersättningsbostad som du förvärvat och vad den kostat i inköpspris.

Om du sålt ursprungsbostaden under år 2019 och ännu inte anskaffat (skrivit under köpekontrakt) någon ersättningsbostad under 2019 så har du istället möjlighet att ansöka om preliminärt uppskovsavdrag. Preliminärt uppskov medges då med hela kapitalvinsten och förutsättningarna för att kunna få ett slutligt uppskov prövas först i samband när du lämnar din inkomstdeklaration år 2021.

Observera att du måste alltså förvärva din ersättningsbostad senast under kalenderåret efter det år som ursprungsbostaden såldes och bosätta dig i ersättningsbostaden senast den 2 maj andra året efter försäljningsåret för att bostadsuppskov ska kunna medges.

Med vänliga hälsningar"

Har ställt följd frågor..
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Fick detta till svar nu så tolkar det som att man kan låta skulden till Skatteverket vara kvar till ganska billig penning per år.
"
Hej,
Om du ansöker om uppskov med kapitalvinsten så kommer du årligen att få betala skatt på en schablonintäkt beräknat efter 1,67 % av uppskovsbeloppet (den obeskattade vinsten). Schablonintäkten kommer att förtryckas i ruta 7.1 under inkomst av kapital i inkomstdeklarationerna året efter försäljningsåret av ursprungsbostaden. Skatten att betala på schablonintäkten blir därmed ca 0,5 % (0,0167 x 0,3). Skatten på schablonintäkten kommer för övrigt att ingå i den preliminära skatteberäkning som bifogas tillsammans med inkomstdeklarationen.

Om du vill undvika att betala kostnadsränta (f.n 1,25 % beräknat på helår) så ska inbetalningen på belopp överstigande 30 000 kr vara bokfört på skattekontot senast 2020-02-12 och på belopp upp till 30 000 kr senast 2020-05-05. Från den 1 januari 2017 är intäktsräntan noll på grund av en lagändring.

Information om hur du gör en inbetalning till ditt skattekonto via internet bifogas via länk nedan:

https://skatteverket.se/privat/sjal...rakning.4.18e1b10334ebe8bc80005111.html?q=ocr

En löntagare/pensionär som har skatt att betala tillbaka får i normalfallet sitt slutskattebesked i augusti månad året efter beskattningsåret. Förfallodagen för att betala skatten blir då 2020-11-12.

Med vänliga hälsningar"
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp