- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Det verkar som skatteverket gör en avstämning den första helgen varje månad. Om det då finns ett underskott får du en uppmaning att betala.Ska betala 3500 kr senast den 12/9 ! När går skulden över till kronofogden om man inte betalar innan dess ? Är det typ direkt den 13/9 eller är det senare ?
"Om du har fått en betalningsuppmaning behöver du sätta in det belopp som anges så att det är bokfört på skattekontot senast den 26 samma månad som du får uppmaningen. Tänk på att det tar 2–3 bankdagar innan pengarna är bokförda på ditt skattekonto. "
Om det saknas vid nästa avstämning går det till KFM direkt.
Underskott på skattekontot
Vad händer om du som är privatperson, du som betalar SA-skatt (särskild A-skatt) eller du som är delägare i ett handelsbolag får underskott på skattekontot?
- Meddelanden
- 289
- Mottagna reaktioner
- 120
- Poäng
- 307
Då borde sista vara runt 26 oktober
Viktiga är att betala så pass mycket att underskottet är under 2000 vid avstämningen.
Du får ett betalningskrav om underskottet är 2000 kronor eller mer. Om du har fått ett betalningskrav och fortfarande har ett underskott på 2000 kronor eller mer vid nästa avstämning, överlämnas skulden till Kronofogden för indrivning.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Står sista betaldag 13 september ! Är det verkligen till sista december då ?Betalar du innan sista december så går det inte vidare och belopp under 2000 går inte vidare som sagt![]()
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Nej, sista september!Står sista betaldag 13 september ! Är det verkligen till sista december då ?
- Meddelanden
- 22 865
- Mottagna reaktioner
- 16 207
- Poäng
- 10 747
Nej, sista september!
Jag har väntat 5 år i rad och varenda gång har jag betalat med min lön 22-23 december utan att det genererat någonting hos KFM.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Men när har du fått slutskattebeskedet ?Jag har väntat 5 år i rad och varenda gång har jag betalat med min lön 22-23 december utan att det genererat någonting hos KFM.
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
För privatpersoner kan man ha skatteskuld upp till 2 000 utan att det skickas till KFM.Jag har väntat 5 år i rad och varenda gång har jag betalat med min lön 22-23 december utan att det genererat någonting hos KFM.
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 542
- Poäng
- 627
Står sista betaldag 13 september ! Är det verkligen till sista december då ?
När fick du ditt slutskattebesked?
Min man har fått antingen i juni eller augusti och har haft förfallodatum i november då. Då har vi kunnat betala i december utan att det hänt nåt mer.
Kan du betala ner skulden till under 2000 kr så lämnas det inte vidare.
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Jag har uppfattat att dom ändrat rutinerna från i år.Jag har väntat 5 år i rad och varenda gång har jag betalat med min lön 22-23 december utan att det genererat någonting hos KFM.
- Meddelanden
- 22 865
- Mottagna reaktioner
- 16 207
- Poäng
- 10 747
Jag har uppfattat att dom ändrat rutinerna från i år.
Det visste jag inte!
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Tidigare har de som ska få kvarskatt fått sina besked i augusti, betalning 3 månader efter eller så, och en månad till innan kfm, då hamnar det hos kfm vid årsskiftet
I år kom slutskattebesked i juni även på kvarskatt för många.
I år kom slutskattebesked i juni även på kvarskatt för många.
- Meddelanden
- 1 783
- Mottagna reaktioner
- 416
- Poäng
- 587
Jag har en skatteskuld på ca 7000 kr som ska betalas senast mitten av September (ungefär)
När lämnas det till kronofogden om jag inte betalar?
Kan jag betala in så att det blir mindre än 2000 kr kvar och att dem inte lämnar det till kronofogden?
Jag vill betala det men försöker komma ikapp viktiga räkningar i första hand.
Jag har inte fått någon betalningsuppmaning. fick slutskattebeskedet i Juni.
Kan jag betala in så att det blir mindre än 2000 kr kvar och att dem inte lämnar det till kronofogden?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 796
- Mottagna reaktioner
- 16 710
- Poäng
- 11 977
Typ första helgen i oktober, uppmaningen kommer nog första helgen i septemberJag har en skatteskuld på ca 7000 kr som ska betalas senast mitten av September (ungefär)
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Kommer uppmaningen innan sista dagen att betala gått ut ?Typ första helgen i oktober, uppmaningen kommer nog första helgen i september
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.