Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skatteverket - Kalender & viktiga datum 2026

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 2 947
Årets mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
4 564
Mottagna reaktioner
4 557
Poäng
2 947
Skatteverkets kalender 2026: https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/viktigadatum.4.5d699354142b230302034e.html

Några viktiga datum:

1 Mars:
För den som vill ha deklarationen i digital brevlåda är första mars sista dagen att skaffa exempelvis Kivra.

2-6 Mars: Deklarationen skickas till digitala postlådan.

6 Mars: Deklarationen är synlig i PDF på ”Mina Sidor” hos Skatteverket.

16 Mars - 15 April: Om du inte har en digital brevlåda så får du pappersdeklarationen mellan dessa datum.

31 Mars: Är sista dagen att godkänna deklarationen utan att ändra eller lägga till uppgifter för att få ”tidig utbetalning” av skatteåterbäring.

7-10 April: Pengarna kommer för dom som får tidig utbetalning av skatteåterbäring.

4 Maj: Sista dagen att deklarera om du inte har anstånd med att lämna in deklarationen senare.

9-11 Juni: Skatteåterbäring för de flesta som inte fått tidig skatteåterbäring.

4-7 Augusti & 8-10 December: Skatteåterbäring för dom som inte fått första två vändorna. Exempelvis vid granskning & anstånd

*Sista dagen att betala kvarskatt/restskatt är i de flesta fall ca 90 dagar från att man får slutskattebesked om att man har restskatt.

*Slutskattebeskeden kommer ungefär samma dag som skatteåterbäringarna betalas ut.

Senast ändrad:
Första gången på evigheter man ska få tillbaka pengar man har lånat ut till staten. Ska bli intressant att se vad det landar på.

Allt över 10.000 hade känts fantastiskt.

Men rimligt är väl 5.000 plus minus några tusenlappar.

Första gången på evigheter man ska få tillbaka pengar man har lånat ut till staten. Ska bli intressant att se vad det landar på.

Allt över 10.000 hade känts fantastiskt.

Men rimligt är väl 5.000 plus minus några tusenlappar.
Härligt! Jag hoppas jag ligger på öret, tror inte jag får tillbaka så mycket om ens det. Men allt är bättre att betala.
Har fått retroaktiv utbetalning från Försäkringskassan som säkert ställt till det.

Jag blir förvånad om jag inte får pengar tillbaka.

Jag har strax över 20,000 kryptotransaktioner 2025 (mardröm att deklarera...) och sen ränteavdraget på alla mina lån också.

Jag blir förvånad om jag inte får pengar tillbaka.

Jag har strax över 20,000 kryptotransaktioner 2025 (mardröm att deklarera...) och sen ränteavdraget på alla mina lån också.

Hur lång tid tar det att deklarera 20 000 krypotransaktioner?

Får man göra avdrag för kryptoförluster?

Hur lång tid tar det att deklarera 20 000 krypotransaktioner?

Får man göra avdrag för kryptoförluster?
Man får göra avdrag för kryptoförluster. Det går rätt snabbt om du använder externa tjänster (finns lite mer automatiserad hjälp idag). Finns lite olika därute men förra året körde jag Koinly och tyckte det fungerade bra (@LånaUtanPapper kände också till dom), hade betydligt färre transaktioner 2024 så kostade 99 EUR och så importerade jag in CSV filer i deras grej. Support var långsam/dålig på att hjälpa men jag fick lite stöd ändå så jag kom i mål.

Men med 20,000 transaktioner behöver jag dyraste paketet och är mer komplicerat än så för jag har fört över krypto och sen lirat poker, vunnit belopp och fört tillbaka till krypto och förlorat. Vet ej hur mycket stöd jag får av t.ex. Koinly, jag behöver någon som kan hjälpa... Har skrivit till dom och frågat idag.

Om man vet med sig att kvarskatt väntar i september. Finns det något sätt att skjuta upp det, få anstånd eller liknande i drygt 90 dagar till?

Riktigt trevligt om man får tillbaka pengar, för min del blir det mycket kvarskatt att betala så är inte lika taggad på inkomstdeklarationen. Däremot är jag taggad över att ha en jämn årsinkomst på över 800k de senaste 3 åren, huruvida det nu kommer påverka UC. 2025 betalade jag 78k tillbaka, i år blir det väl ~50k.

Kommer få tillbaka på skatten men har löneutmätning så den pengarna kommer jag inte se tyvärr. Hade varit ett härligt semestertillskott. Har fått semesterersättning utbetald då jag slutat arbete och det skattades högre. Väntar samtal i maj/juni angående skusa men gissar att jag oavsett får betala in så det är första gången någonsin jag inte är taggad på deklarationen…

Om man vet med sig att kvarskatt väntar i september. Finns det något sätt att skjuta upp det, få anstånd eller liknande i drygt 90 dagar till?
I praktiken nej. Du får börja sätta in på skattekontot redan nu

Tror jag har förlorat runt 400 tkr i kryptorelaterat och sedan med ränteavdrag så borde jag få typ 70-100tkr tillbaka på återbäringen om jag inte uppskattar helt galet. Kommer dock bli i Juni då jag ej kommer kunna skicka in allt precis som det är.

Tror jag har förlorat runt 400 tkr i kryptorelaterat och sedan med ränteavdrag så borde jag få typ 70-100tkr tillbaka på återbäringen om jag inte uppskattar helt galet. Kommer dock bli i Juni då jag ej kommer kunna skicka in allt precis som det är.

Hur många % får man tillbaka på kryptoförluster?

Hur många % får man tillbaka på kryptoförluster?
Frågade chatgpt och får det förklarat såhär:

"Du får tillbaka 21 % av din kryptoförlust i minskad skatt.
  1. Bara 70 % av kryptoförlusten är avdragsgill
  2. Skatten på kapital är 30 %
👉 70 % × 30 % = 21 %

KryptoförlustSkatteavdrag
100 000 krca 21 000 kr
200 000 krca 42 000 kr
300 000 krca 63 000 kr
400 000 krca 84 000 kr

➡️ Har du förlorat 400 000 kr i krypto får du alltså tillbaka ca 84 000 kr i lägre skatt."

Börjar dra ihop sig nu! Ska bli spännande att se årets skatt.

Frågade chatgpt och får det förklarat såhär:

"Du får tillbaka 21 % av din kryptoförlust i minskad skatt.
  1. Bara 70 % av kryptoförlusten är avdragsgill
  2. Skatten på kapital är 30 %
👉 70 % × 30 % = 21 %

KryptoförlustSkatteavdrag
100 000 krca 21 000 kr
200 000 krca 42 000 kr
300 000 krca 63 000 kr
400 000 krca 84 000 kr

➡️ Har du förlorat 400 000 kr i krypto får du alltså tillbaka ca 84 000 kr i lägre skatt."
Innebär inte att det är avdragsgillt att du kan kvittera bort det mot andra kapitalvinster? T ex om sålt värdepapper på en vanlig värdedepå och realiserat en kapitalvinst?

Innebär inte att det är avdragsgillt att du kan kvittera bort det mot andra kapitalvinster? T ex om sålt värdepapper på en vanlig värdedepå och realiserat en kapitalvinst?
Ja exakt om man haft några vinster. Annars om jag förstår det rätt så blir det skattereduktion enligt förklaringen.

Skatteverkets kalender 2026: https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/viktigadatum.4.5d699354142b230302034e.html

Några viktiga datum:

1 Mars:
För den som vill ha deklarationen i digital brevlåda är första mars sista dagen att skaffa exempelvis Kivra.

2-6 Mars: Deklarationen skickas till digitala postlådan.

6 Mars: Deklarationen är synlig i PDF på ”Mina Sidor” hos Skatteverket.

16 Mars - 15 April: Om du inte har en digital brevlåda så får du pappersdeklarationen mellan dessa datum.

31 Mars: Är sista dagen att godkänna deklarationen utan att ändra eller lägga till uppgifter för att få ”tidig utbetalning” av skatteåterbäring.

7-10 April: Pengarna kommer för dom som får tidig utbetalning av skatteåterbäring.

4 Maj: Sista dagen att deklarera om du inte har anstånd med att lämna in deklarationen senare.

9-11 Juni: Skatteåterbäring för de flesta som inte fått tidig skatteåterbäring.

4-7 Augusti & 8-10 December: Skatteåterbäring för dom som inte fått första två vändorna. Exempelvis vid granskning & anstånd

*Sista dagen att betala kvarskatt/restskatt är i de flesta fall ca 90 dagar från att man får slutskattebesked om att man har restskatt.

*Slutskattebeskeden kommer ungefär samma dag som skatteåterbäringarna betalas ut.

Nästa vecka smäller det!

Såg att Skatteverket tagit bort sin app. Förr kunde man ju se sin deklaration och deklarera i appen, men inte nu längre.

Kan nån lite halvt räkna lite mellan tummen och pekfingret hur de blir för mig med skatten

350k inkomst
Jämkar 10%
35k skattat
Ränteutgifter 2025: 250k

Kan nån lite halvt räkna lite mellan tummen och pekfingret hur de blir för mig med skatten

350k inkomst
Jämkar 10%
35k skattat
Du har jämkat bort ca 30000-33000 beroende på skattetabell. på 250000 ränta får du tillbaka 15%. Så 37500 kr. Gissar att du får tillbaka ca 5000 kr på skatten.
Vet inte hur lånebilden ser ut i övrigt. Men 250.000 är bara lite under vad jag betalade i ränta per år för ca 2 miljoner i skuld och hade högre inkomst. Rekommenderar att kolla om skuldsanering är ett alternativ. Din nettoinkomst och ränta är nästan samma sak då brukar man gå back kraftigt när man räknar in amortering, hyra, el, räkningar, mat etc

Jag började 2025 med 400k hos kronofogden, slutade de med 0kr. Så därför 2025 va så extremt.
Men kan räkna med runt 5k tbx eller?

Är det någon som fått utskick på betald ränta från banker och dyl. än?

350k inkomst
Jämkar 10%
35k skattat
Att jämka på en sån årsinkomst är anorlunda. Med tanke på den lägre årsinkomsten.

Att du skattat 35k med är ju bara 10% så du betalar 10 % för lite minst.

Ränte avdrag är 30% upp till 100 k
Resterande är 21%
100 k = 30 k
150 k = 31 k
Baserat på detta så skulle jag säga att du kommer få kvarskatt och inte något tillbaka.

Du har betalt alldeles för lite skatt

Att jämka på en sån årsinkomst är anorlunda. Med tanke på den lägre årsinkomsten.

Att du skattat 35k med är ju bara 10% så du betalar 10 % för lite minst.

Ränte avdrag är 30% upp till 100 k
Resterande är 21%
100 k = 30 k
150 k = 31 k
Baserat på detta så skulle jag säga att du kommer få kvarskatt och inte något tillbaka.

Du har betalt alldeles för lite skatt
I år är det väl bara 15 % ränteavdrag som gäller ?

50 % ? På bolån med säkerhet är det 30 % ! Utan säkerhet tex blancolån bara 15 %
50% på tidigare års ränteavdragsnivå. Inte 50% på inbetald ränta.
100k i ränta gav med 30%, 30k i avdrag.
inkomstår 2025 ger endast hälften på tidigare bestämmelser. Från och med inkomståret 2026 som syns 2027 kommer avdraget att försvinna helt på blancolån/lån utan säkerhet.

Misstänker att jag lär betala tillbaka en större summa iår.

Blir knepigt när man får lån från olika ställen. Borde ha skattat mer helt enkelt.

Kollade om det verkar finnas något mönster för när man får sin deklaration. Det verkar det inte finnas vad jag kan se.

6 senaste åren för min del i Kivra "Din inkomstdeklaration 202x"
  • 2020: 5 Mars (Torsdag)
  • 2021: 4 Mars (Torsdag)
  • 2022: 4 Mars (Fredag)
  • 2023: 7 Mars (Tisdag)
  • 2024: 7 Mars (Torsdag)
  • 2025: 3 Mars (Måndag)

1 Måndag
1 Tisdag
3 Torsdagar
1 Fredag

Verkar vara ganska slumpmässigt vilken dag man får sin deklaration.

Förlåt för en kanske korkad fråga, men har aldrig brytt mig förut, men ungefär när i år kommer deklarationen synas för borgenärer?

Förlåt för en kanske korkad fråga, men har aldrig brytt mig förut, men ungefär när i år kommer deklarationen synas för borgenärer?

Jag har för mig att om du godkänner den utan ändringar - så mellan 10:e juni.och 15:e juni, när du får ditt slutskattebesked.

Någon får rätta mig om jag har fel.

De flesta får slutskattebeskedet 7-10 April eller 9-11 Juni beroende på om man deklarerat utan ändringar och tidigt eller inte.

I mitten på April och i mitten på Juni (+- någon dag) brukar UC/Bisnode/andra kreditupplysningsföretags ha uppdaterat uppgiftrena för de flesta. Då syns det vid upplysning

De flesta får slutskattebeskedet 7-10 April eller 9-11 Juni beroende på om man deklarerat utan ändringar och tidigt eller inte.

I mitten på April och i mitten på Juni (+- någon dag) brukar UC/Bisnode/andra kreditupplysningsföretags ha uppdaterat uppgiftrena för de flesta. Då syns det vid upplysning
Så de syns på upplysningar först i juni, även om man skulle godkänt utan ändringar och få pengarna till påsk? Eller det är enbart om man får tillbaka i juni?

Nu kom min deklaration i Kivra.
är det efter jag deklarerat som man får meddelande om att pengarna går till KFM om man har löneutmätning? Eller får man inget meddelande alls?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp