Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skriva av ränta och avgifter?

Hej på er!

Är förhoppningsvis påväg att lösa mina ekonomiska bekymmer tack före ett större lån med hjälp av en släkting.
Jag har varit i kontakt med Onea och de har gett mig en bra deal där det skriver av mycket ränta och avgifter. Tänkte nu ta kontakt med de andra långivarna och inkassobolagen och se om de kan göra samma sak. Någon som har erfarenhet av detta?

Hur ska jag lägga fram det hela? Ska jag säga att jag inte kan/har hela beloppet och endast kan betala ett mindre, eller vad tror ni?

Tänkte inte minst på ett lån hos avida, kapitalbelopp på 60 000 som nu är på 90 000, 35%(!) ränta..

Tar tacksamt emot idéer och förslag!

Jag har endast lyckas skriva av ränta och avgifter hos Onea och Vivus det var när jag fick avbetalningsplan hos dem båda. Avida blir svårt tror jag då beloppet är så stort. Har du redan avbetalningsplan hos Avida och övriga?

Senast ändrad:
Om inkassobolagen själva äger och alltså köpt loss skulderna så brukar det kunna diskuteras i många fall.

Hur du ska lägga fram det? Säg att du har en svår ekonomisk situation, men nu vill lösa dina skulder så gott det går. Du kan nu prioritera denna skuld om dom kan tänka sig skriva av räntor eller en viss procent av skulden. Annars går du vidare till andra skulder och dom får inga pengar denna gång.

hårda vägen kan funka "jag får bara låna XXX via min släkting, det innebär att ni kan få si och så mycket, vill ni inte skriva ner så kommer det inte bli någont lån alls och med min inkomst får ni helt enkelt inte betalt för allt, och söker jag skuldsanering så får ni betydligt mindre"

Tack för svaren hörni! Ser att ni är inne på samma spår som jag.. Skulderna är typ 1,5 år gamla och det har inte just betalats något på dessa under den tiden, så det känns som jag har lite "förhandlingsläge", nånting borde de kunna gå med på iaf.

Det du vill ha/ansöker om kallas för ackord, om du vill svänga dig med rätta uttrycken.

Jag har fått sådana uppgörelser med både Intrum Justitia och Svea Inkasso.

Svea Inkasso är bara att höra sig för med så får man svar eller ett motbud om det går med något. Intrum svarar att dom vill ha förslaget skriftligt via post. Varför vet jag inte, men så är det i alla fall.

Kryss har du haft någon uppgörelse med Avida som som snowman frågar efter kan de verkligen ge en sjysst deal för ett lån på 90.000 jag fick aldrig någon bra uppgörelse med dem när jag hade skuld hos dem. Förstår att du inte kan säga på rak arm men vad tror du?

Jag har fått sådana uppgörelser med både Intrum Justitia och Svea Inkasso.

Svea Inkasso är bara att höra sig för med så får man svar eller ett motbud om det går med något. Intrum svarar att dom vill ha förslaget skriftligt via post. Varför vet jag inte, men så är det i alla fall.

Tack för den infon, har ungefär 50 000 hos Svea också, så dem ska jag kontakta såklart. Förhoppningsvis går det att få till nånting iaf..

Kryss har du haft någon uppgörelse med Avida som som snowman frågar efter kan de verkligen ge en sjysst deal för ett lån på 90.000 jag fick aldrig någon bra uppgörelse med dem när jag hade skuld hos dem. Förstår att du inte kan säga på rak arm men vad tror du?

Jag har inte bearbetat mina skulder hos Avida ännu. Det är tre stycken relativt låga på runt 5000:- så det kommer nog under nästa år skulle jag gissa, när jag betalat bort annat jag måste prioritera före. Har inte haft så mycket kontakt med dom. Verkar rätt stela av sig och tvivlar på att dom går med på något gällande mig åtminstone. Kanske om det är en större skuld som i fallet du nämner, då är det värt att prova åtminstone :)

Mina skulder hos Avida är mina minsta problem, det handlar bara om att ha kapital att betala med så man blir av med dom 3 skulderna en gång för alla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp