• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skriva ner underskott mer än ens räntekostnader - Låna av staten

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
För att få detta klargjort.

Visst kan jag bara godkänna deklarationen som den är.
Sedan efter man fått utbetalt pengarna skriva ner underskottet.

Om jag skriver ner underskottet med 75.000 efter jag fått utbetalt i april så får jag betala igen 25.000kr i november istället.
Har jag förstått allt rätt då?

Kan detta granskas i på något vis/är straffbart?

Skulle gärna se att någon svarar mer utförligt och som gjort detta i praktiken.

Så länge det inte kan bli några problem för mig så är detta exakt vad jag tänker göra.

Ta emot pengarna, sen skriva ner underskottet och betala igen i november. Ska nämligen ta samlingslån i september och är ute efter en bra ränta på ett lån jag inte ska behöva röra på flera år. Har 140k i underskott men skulle gärna lägga ner den på 65k om det innebär ett bättre kreditbetyg.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
354
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
För att få detta klargjort.

Visst kan jag bara godkänna deklarationen som den är.
Sedan efter man fått utbetalt pengarna skriva ner underskottet.

Om jag skriver ner underskottet med 75.000 efter jag fått utbetalt i april så får jag betala igen 25.000kr i november istället.
Har jag förstått allt rätt då?

Kan detta granskas i på något vis/är straffbart?

Skulle gärna se att någon svarar mer utförligt och som gjort detta i praktiken.

Så länge det inte kan bli några problem för mig så är detta exakt vad jag tänker göra.

Ta emot pengarna, sen skriva ner underskottet och betala igen i november. Ska nämligen ta samlingslån i september och är ute efter en bra ränta på ett lån jag inte ska behöva röra på flera år. Har 140k i underskott men skulle gärna lägga ner den på 65k om det innebär ett bättre kreditbetyg.
Jag gjorde så förra året. Men du har bara 30 dagar på dig att betala det du fått för mkt tillbaka efter att ditt friserade underskott har registrerats.
Jag gör så att jag räknar ut hur mkt jag ska få tillbaka med mitt ändrade underskott via skatteverkets skatteuträkning och räknar ut skillnaden mot det jag fått utbetalt i april. Eftersom jag ska söka samlingslån i september så väntar jag till juli med att gå in och ändra underskottet i min deklaration. Så då får jag betala det jag blir skyldig i augusti.
Jag får tillbaka ca 14 000 för ett underskott på 50 000 kr. Jag ändrar i min deklaration till ett underskott på ca 24 000. Då får jag betala tillbaka ca 7 400.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Jag gjorde så förra året. Men du har bara 30 dagar på dig att betala det du fått för mkt tillbaka efter att ditt friserade underskott har registrerats.
Jag gör så att jag räknar ut hur mkt jag ska få tillbaka med mitt ändrade underskott vi skatteverkets skatteuträkning och räknar ut skillnaden mot det jag fått utbetalt i april. Eftersom jag ska söka samlingslån i september så väntar jag till juli med att gå in och ändra underskottet i min deklaration. Så då får jag betala det jag blir skyldig i augusti.

Okej stort tack för svar. så man kan vänta med att ändra underskottet till Juli? det är inte försent då?

@Terry_ ovan svar kan va intressant för dig att veta med om du ska skriva ner det att man bara har 30 dagar på sig.
 

Ankki55

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
2 Februari 2019
Meddelanden
354
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Kopierat från skatteverkets hemsida:

Om du vill ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2019 (deklarationen 2020) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills den stänger i december 2020.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp