Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skulder hos Kfm- aktiv på sociala medier.

Kunnig medlem
Poäng: 197
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
Hej!

Har skulder hos Kfm. Är väldigt aktiv på sociala medier, tiktok, instaagram mm
Dock så lägger jag inte upp några flashig bilder, utan det är mest om träning, bilder från hemmet mm. Äger INGET utav värde förutom min bostad. Som max är värderad till 100k. Mitt namn är väldigt ovanligt och jag är den enda i Sverige som heter så. Är så nojig att folk söker upp mitt namn och börjar göra kreditupplysningar mm. bara för att! Och ja jag skämms över min ekonomi!!
Helst av allt vill jag spärra mitt personnummer.
Kan jag göra det när jag har skulder hos Kfm? För/nackdelar? Fungerar Bankid med spärrat personnr?

Vill endast ha svar på mina frågor tack!

Hej!

Dock så lägger jag inte upp några flashig bilder, utan det är mest om träning, bilder från hemmet mm. Äger INGET utav värde förutom min bostad. Som max är värderad till 100k. Mitt namn är väldigt ovanligt och jag är den enda i Sverige som heter så. Är så nojig att folk söker upp mitt namn och börjar göra kreditupplysningar mm. bara för att! Och ja jag skämms över min ekonomi!!
Kan jag göra det när jag har skulder hos Kfm? För/nackdelar? Fungerar Bankid med spärrat personnr?

Det är kanske bättre att ligga lite lågt på sociala medier ett tag.

Hej!

Jag förstår inte… varför skulle man helt plötsligt börja ta kreditupplysningar på dig, vilka skulle göra det och i vilket syfte?

Om Du menar dina borgenärer, oftast inkassobolag och kanske även KF, borde väl inte ha tid med att kolla runt på sociala medier…men man vet ju aldrig i och för sig…

Men man kan ju lägga sig i privat läge på Sociala medier…
Lika så på Linked In.

Hej!

Vad menar du med spärrat personnummer? Som i skyddade personuppgifter? Det är faktiskt bara personer med uttalat skyddsbehov som får just det. Man ansöker hos skatteverket som gör en utredning och bedömmer ditt behov av skydd där dom inhämtar information från socialtjänst, polis etc.
Tänker att du borde ordna till din ekonomi istället.

Just den delen med typ skyddad identitet är jag inte riktigt med på.
Däremot att inte finnas/synas på sociala medier kan eventuellt vara en bra sak, KAN vara….

Jag har inte hört om så många där folk börjar ta upplysningar hej vilt..

Tror ni inte att hon menar via Ratsit och mrkoll? Folk är oändligt nyfikna och blir man tillräckligt stor influencer så är även Aftonbladet & Expressen igång.

Nej, man kan inte spärra ditt personnummer eller namn för att folk inte ska kunna söka upp sådan information. Det är allmänna handlingar som vem som helst kan begära ut från Skatteverket, gällande vem som helst. Det är bara folk med skyddad identitet som har skyddade uppgifter -och såvida du inte lever under stort hot så finns det inte möjlighet att få det.

Jag har inte hört om så många där folk börjar ta upplysningar hej vilt..
Dock så finns det folk te allt, och att göra kreditupplysning är inte olagligt. Vill endast spärra mitt personnummer så man inte kan göra någon upplysning, men är osäker ifall man kan göra det då jag har skulder hos Kfm.

Nej, man kan inte spärra ditt personnummer eller namn för att folk inte ska kunna söka upp sådan information. Det är allmänna handlingar som vem som helst kan begära ut från Skatteverket, gällande vem som helst. Det är bara folk med skyddad identitet som har skyddade uppgifter -och såvida du inte lever under stort hot så finns det inte möjlighet att få det.
Ok, så man kan inte spärra personnr från att kunna ta upplysning? Nu menar jag INTE att jag vill ha skyddat identitet. Vet att det finns personer som spärrar sitt personnr för att man inte ska kunna ta lån osv.

Tror ni inte att hon menar via Ratsit och mrkoll? Folk är oändligt nyfikna och blir man tillräckligt stor influencer så är även Aftonbladet & Expressen igång.
Menar att jag vill endast spärra mitt personnummer, så att man inte kan ta upplysning. Vill inte ha någon skyddad namn. Får man spärra när man har skulder hos Kfm?

Ok vet att folk har spärrat sitt personr för att dem inte ska kunna ta lån osv. Det är ju samma sak. Får man spärra när man har skulder hos Kfm?

Ok vet att folk har spärrat sitt personr för att dem inte ska kunna ta lån osv. Det är ju samma sak. Får man spärra när man har skulder hos Kfm?
Då ringer du nog till respektive låneförmedlare och spärrar dig där? Tror jag läst om någon på forumet som gjort det.

Tror det är fritt fram att spärra dig för framtida lån. Lån som ligger som skulder hos KFM drivs ju in, så det påverkar inte.

Då ringer du nog till respektive låneförmedlare och spärrar dig där? Tror jag läst om någon på forumet som gjort det.

Tror det är fritt fram att spärra dig för framtida lån. Lån som ligger som skulder hos KFM drivs ju in, så det påverkar inte.
Tack snälla för svar!

Det kan också hända att du får fler följare om du pratar öppet om skulder och visar att du inte skäms utan istället försöka få rätt sida på ekonomin. Att ha skulder är mer vanligt än vad man tror och inget att skämmas för, det är inte kriminellt att ha skulder.

Du verkar ju mena att du är stor på sociala medier med ett unikt namn så du är rädd för att folk ska börja kolla upp dig och se din inkomst samt betalningsanmärkningar?
Man missuppfattar ju dig när du skriver att du inte vill folk ska ta UC på dig osv.
Allt sånt där är offentliga uppgifter, spelar ingen roll om du spärrar ditt personnummer hos låneförmedlare(det har absolut ingen betydelse i ditt fall?). Man kollar enkelt upp andras inkomster och anmärkningar via Ratsit och Skatteverket bla.

Det kan också hända att du får fler följare om du pratar öppet om skulder och visar att du inte skäms utan istället försöka få rätt sida på ekonomin. Att ha skulder är mer vanligt än vad man tror och inget att skämmas för, det är inte kriminellt att ha skulder.
Ville endast ha svar på mina frågor, men tack ändå.

Hm, nä det är inte alls samma sak? Du kan absolut spärra dig hos enskilda långivare mot att ta framtida lån, men du kan inte spärra ditt personnummer från att folk ska kunna ta ut/se allmänna handlingar om dig. Vilket låneuppgifter är, via Skatteverket och deklarationen och ditt skuldsaldo på Kronofogden.

Hm, nä det är inte alls samma sak? Du kan absolut spärra dig hos enskilda långivare mot att ta framtida lån, men du kan inte spärra ditt personnummer från att folk ska kunna ta ut/se allmänna handlingar om dig. Vilket låneuppgifter är, via Skatteverket och deklarationen och ditt skuldsaldo på Kronofogden.
Ok tack för svar!

Eller så kan man lägga ner sociala medier. Det är bara för tattare, white trash och folk som vill hävda sig och / eller skryta samt söka bekräftelse.
Sen igen så är ju hela generationen som kommer nu helt efterblivna och hjärntvättade av alla influenzzzers. Betalar tusentals kronor för fula ankläppar och riskerar döden för att få en större onlyfans röööv. Ta mig tillbaka till 80 talet tack. Allt var bättre.

Eller så kan man lägga ner sociala medier. Det är bara för tattare, white trash och folk som vill hävda sig och / eller skryta samt söka bekräftelse.
Sen igen så är ju hela generationen som kommer nu helt efterblivna och hjärntvättade av alla influenzzzers. Betalar tusentals kronor för fula ankläppar och riskerar döden för att få en större onlyfans röööv. Ta mig tillbaka till 80 talet tack. Allt var bättre.
Haha fick mig ett gott skratt. Jag håller med i grunden men det är väl för ett annat forum.

Eller så kan sociala medier va ett helt fantastiskt och enkelt sätt att hålla kontakt med kära vänner och gamla kollegor från när & fjärran.
Själv bodde jag i USA och därefter arbetade jag många år på en lyxkryssare, så för mig är sociala medier AMAZING !!

Haha fick mig ett gott skratt. Jag håller med i grunden men det är väl för ett annat forum.

Det är ju så. Mediabranschen eldar på allt också när de lyfter fram positiva artiklar att man kan bli miljonääääär på onlyfans, youtoooube och massa artiklar om att Bianca Ingrosso fakturerar 400 tusen för ett instagraminlägg. Allt är ond cirkel. Jag tycker synd om barn och ungdomar som växer upp idag. Fyfan så värdelöst gentemot ens egen barndom med usla förebilder. Även ointresserade föräldrar som kastar en padda i ansiktet på ungarna istället för att engagera barnen och göra vettiga saker. Inte undra på att vartannat jävla barn är totalt TikTok skadat. Hjärntvätten är brutal.

Skitsamma. Man kan inte påverka skiten ändå. Vill folk leva ett fasadliv så kör på.

Eller så kan sociala medier va ett helt fantastiskt och enkelt sätt att hålla kontakt med kära vänner och gamla kollegor från när & fjärran.
Själv bodde jag i USA och därefter arbetade jag många år på en lyxkryssare, så för mig är sociala medier AMAZING !!
Kan man hålla det till messenger så är det väl kanon. Problemet är att mängder med ungdomar slänger bort sin tid med att kolla på trams, samt göra idiotiska grejer för att synas. I många fall har det lett till dödsfall. I och för sig gör vuxna det också genom att kolla på lekprogram i tv, typ bäst i test och annat trams och tidsslöseri.

Det värsta är hjärntvätten. Ser det på anhörigas barn. Någon skulle ha en kräm i julklapp och det skulle tvunget vara den som Bianca Ingrosso hade rekommenderat. Att det fanns en annan sort som rekommenderades bättre för unga personer spelade ingen roll för den anhöriga. Det Bianca säger är ju lag i deras öron. Helt hjärndöda är majoriteten av barn idag.

Kan man hålla det till messenger så är det väl kanon. Problemet är att mängder med ungdomar slänger bort sin tid med att kolla på trams, samt göra idiotiska grejer för att synas. I många fall har det lett till dödsfall. I och för sig gör vuxna det också genom att kolla på lekprogram i tv, typ bäst i test och annat trams och tidsslöseri.

Det värsta är hjärntvätten. Ser det på anhörigas barn. Någon skulle ha en kräm i julklapp och det skulle tvunget vara den som Bianca Ingrosso hade rekommenderat. Att det fanns en annan sort som rekommenderades för unga personer spelade ingen roll för den anhöriga. Det Bianca säger är ju lag i deras öron. Helt hjärndöda är majoriteten av barn idag.
Det var väl vi oxå när vi var unga...kanske utbudet inte var i närheten, men likväl... här skulle alla gå i samma kläder, allt ifrån gul & blå jeans, till moonboots och allt mitt emellan... Man blev ju tokbesviken om man inte fick det "alla" andra hade på sig...

Men då har du också sociala medier? Eftersom du vet allt det här?

Det var väl vi oxå när vi var unga...kanske utbudet inte var i närheten, men likväl... här skulle alla gå i samma kläder, allt ifrån gul & blå jeans, till moonboots och allt mitt emellan... Man blev ju tokbesviken om man inte fick det "alla" andra hade på sig...
Absolut. Så kan man se det. Att man blev påverkad av vad någon annan i klassen hade.
Problemet idag är att de största influencers har miljontals följare. Det är skrämmande utveckling då man inte vet vilken agenda de kanske har.
Skulle Taylor Swift gå ut med att hon röstar på en viss president så kan du skriva upp att mängder av röstberättigade fans till henne hade röstat på samma sak UTAN ATT VETA NÅGOT OM VAD MAN ENS RÖSTAR PÅ. Förstår du riskerna med det?

Absolut. Så kan man se det. Att man blev påverkad av vad någon annan i klassen hade.
Problemet idag är att de största influencers har miljontals följare. Det är skrämmande utveckling då man inte vet vilken agenda de kanske har.
Skulle Taylor Swift gå ut med att hon röstar på en viss president så kan du skriva upp att mängder av röstberättigade fans till henne hade röstat på samma sak UTAN ATT VETA NÅGOT OM VAD MAN ENS RÖSTAR PÅ. Förstår du riskerna med det?
Du underskattar ungdomar! De är mer pålästa än så, tro mig. De skulle inte blint rösta på samma som Taylor Swift (eller ngn annan) om de inte kände att det var rätt.

Nej? Du tror inte man hänger med i nyheterna och svängarna ändå? 🙄
Nej det tror jag inte. Det är ungefär som att avgöra hur en paj smakar utifrån vad de som ätit den tycker.

Man kan fortfarande ha sociala medier utan att ”använda” det eller försöka lägga ut eget content.
Och ha det bara för att reta upp sig på vad ens "vänner" och granar lägger ut? Ja, jag vet.

Man kan fortfarande ha sociala medier utan att ”använda” det eller försöka lägga ut eget content.
Det är det nog många som har. Att bara ha ett konto för att kanske följa något företag på facebook eller liknande för att ta del av erbjudanden.

Det jag pratar är typ sånna där fall som den där svenska tjejen i thailand som det startades en gofundme för, som skadades i en olycka.
I svensk media målade man ut henne som en öm hästtjej. Verkligheten? Grovt skuldsatt med flera hundratusen, tillsammans med en kriminell från Norge, utflyttad från Sverige men i media framställdes det som att hon var där och backpackade, hahah.
Saknade dessutom försäkring, aktiv på onlyfans och extrement utmananade bilder på instagram-kontot för att söka uppmärksamhet och följare.
Fillers och söndertatuerad såklart.

90% av svenskarna vet nog inte ens vad man donerade till.
Svenska folket är lätta att lura iaf. Bara hitta på en falsk story för att skapa sympati så kan man få in närmare millen. Perfekt om man är skuldsatt.
Nu kanske hon faktiskt var skadad men så otroligt falsk framställning i media för att skapa sympati för någon som lämnat landet, förmodligen pga skulder.

Sociala medier är så jävla mycket skit. Till 90% är det skit.
Utvecklingen har fan gått åt helvete sen all sociala medier tog över.

Knappt några barn/ungdomar är ute och leker i skogen längre, ser ni barn som är ute och kastar frisbee, åker inlines?
Nej, paddan och TikTok är viktigast.

Senast ändrad:
Du underskattar ungdomar! De är mer pålästa än så, tro mig. De skulle inte blint rösta på samma som Taylor Swift (eller ngn annan) om de inte kände att det var rätt.

Hahaha, du lever i en bubbla om du verkligen tror på det du skrev här.
Det är deras gud. Många ungdomar saknar HELT tankeförmåga. Tog bara ett exempel.
Jag tycker utvecklingen är skrämmande. Man borde höja åldersnivån för att rösta till 25 eller tom 30 år. Då kanske man blivit lite mer självtänkande.

Senast ändrad:
Ja, dom nyfikna har det så... dom som vill veta allt om alla andra... ;)

Eller så är de medlemmar för att följa sitt fotbollslag? Företagserbjudanden med mera?
Den klubben jag hejar på t.ex lägger nästan upp all viktig info på facebook istället för hemsidan av någon anledning men det går att se det jag behöver som oinloggad.

TS är någon som skäms över sin ekonomi och vill dölja det. Det är omöjligt med sidor som ratsit. Du kan inte spärra något.
Nu har jag svarat på frågeställningen personen hade.
Blir du stor på sociala medier så kommer du granskas i alla hörn.

Hur kul var det för mig och många andra att synas på Mrkoll i 10 år som brottsling? Nu är det gallrat men folk som åkte fast för skitgrejer hängdes ut på mrkoll.
Det är väl värre än att du har skulder på 100k? Räcker med att du försvarat dig efter krogen, blir dömd för misshandel och sen är du uthängd som brottsling.

Sluta skämmas över din situation och var stolt över dig själv istället. Att leva med en fasad gör dig inget gott.

De flesta som faktiskt är grovt kriminella på riktigt åker aldrig fast. Därför är det helt sjukt att företag sållar bort folk som gjort ett misstag för kanske 7 år sen men är öppen med det.
De skulle bara veta hur många grovt kriminella som finns på deras företag. Vet flera som är insyltade i gäng, säljer narkotika på fritiden men som har sin vita inkomst på lagerjobb. Samma lager som nekar folk som gjort något litet fel för länge sen. Galet är bara förnamnet.

Det är bara leva med att i Sverige så har vi ett äckligt öppet system som gynnar de som verkligen är kriminella. De som inte ens bor där de är skrivna.
Inte folk som gjort ett misstag utan folk som lever på kriminalitet kan kolla vilka adress det finns dyra saker, man kan kolla vem som äger en visst fordon, man kan se vad folk tjänar, man kan se var folk bor, man kan se nästan allt. Det är ett smörgåsbord för gangsters.

Jag tycker Sverige är ett bra land, men att vår öppenhet är väldigt dålig.
Tur att man inte är rik så slipper man ha bekymmer och tänka att man kan få inbrott mest varje dag.

Senast ändrad:
Jag har svårt att tro att särskilt många skulle följa just pga skuldsättningen.

Gunilla Persson följs säkert av massor, men kan inte tänka mig att så många gör det pga hennes skulder till kfm.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp