• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skulder på över miljonen

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Ja det är en flera års lång skuldspiral med nya samlingslån på nya osv, och ett spelberoende inblandat.
Jag räknar inte med en skuldsanering inom kort, måste ta tag i spelberoendet först och främst och få räkna med att ha utmätning ett tag framöver men jag känner en viss lättnad i kropp och själ när jag tänker på det, att slippa sitta varje månad och pussla. Har ju dock inte bestämt mig än om jag nu ska släppa allt. Men till min fråga jag hade här ovan, de finns pengar för mig att ta ut från en del krediter jag har, bör man göra det innan man släpper allt? det kommer gå som sagt till sambon så hon kan avsluta ett swedbanklån vilket gör att vi får mer pengar över i hushållet inför en utmätning på mig, är det en dålig idé att göra så för att sedan sluta betala på allt? Känns ju rätt vidrigt att plocka ut varenda krona jag kan för att sedan skita i att betala. Vad anser kronofogden om det inför en ansökan om skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 279
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Känns ju rätt vidrigt att plocka ut varenda krona jag kan för att sedan skita i att betala. Vad anser kronofogden om det inför en ansökan om skuldsanering?

Alla här som haft utmätning har plockat ut så mycket de kunnat innan för att betala nån enstaka skuld och sen stoppa resten under madrassen.

När jag sökte skuldsanering så var det i alla fall ingen som frågade vad jag gjort med mina pengar sen jag slutade betala skulder, men jag har förstått att vissa handläggare begär kontoutdrag m.m.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Alla här som haft utmätning har plockat ut så mycket de kunnat innan för att betala nån enstaka skuld och sen stoppa resten under madrassen.

När jag sökte skuldsanering så var det i alla fall ingen som frågade vad jag gjort med mina pengar sen jag slutade betala skulder, men jag har förstått att vissa handläggare begär kontoutdrag m.m.
Ja jag förstår att folk gör så och jag kommer väl förmodligen göra likadant även fast det känns vidrigt på nåt sätt.
På kontoutdragen kommer dom isåfall se att pengarna gick till skulder, fast till min sambos skulder. De kanske inte bryr sig om det när skuldsanering är på tavlan för mig vilket är en bra bit bort just nu (tror jag). Jag kommer inte direkt ta en resa för pengarna ..utan de går ju till just skulder fast som inte står i mitt namn fast var för mig.

Jag kommer nog lösa alla utgifter denna månad men förmodligen sluta betala alla lån till årsskiftet, när tror ni att en löneutmätning drar igång isåfall?
Sen kommer det väl ta olika lång tid för mina lån att slutligen hamna hos kronofogden. Misstänker lån som ferratum o dylikt hamnar där först ..?
Känns så jävla overkligt att det gick såhär långt även fast man haft det på känn i ett par år.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Det blir nog som så att jag släpper allt, har ett inbokat möte med en budget och skuldrådgivare den 2 dec så får se om dom tycker likadant.
Ett par andra frågor, jag tog ett lån förra månaden på 30k som jag inte betalat första fakturan på än och om jag nu släpper allt och sedan söker skuldsanering i framtiden vad tycker kronofogden om det att man tog ett lån utan att ens betala en faktura ? De gick till en del skulder och spel...

Sen har jag en del pengar kvar på pluskan, banknorwegian kreditkortet, collector kreditkort och betalkoll och kan trixa så jag kan plocka ut ca 35k tillsammans..borde man göra det innan man släpper allt eller är det en dålig idé inför en ansökan om skuldsanering senare? Dessa skulle betala sambons lån hon har kvar på swedbank och sitt klarnakonto för att inför en utmätning ha kvar mer pengar i hushållet. Dåligt tänkt? Kf kanske tycker jag borde använt dessa till mina lån .. eller inte använt alls.

Minns inte hur länge det tog för mig. Men i min tråd "Ännu en spelberoende" så har jag noterat datum hela min resa i detta.
Tog ut alla krediter jag kunde innan jag släppte hade ett barn som föddes precis i den stunden även så mesta pengarna gick till det.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Minns inte hur länge det tog för mig. Men i min tråd "Ännu en spelberoende" så har jag noterat datum hela min resa i detta.
Tog ut alla krediter jag kunde innan jag släppte hade ett barn som föddes precis i den stunden även så mesta pengarna gick till det.
Har nu läst igenom hela den tråden, tog rätt lång tid innan alla dina lån tillslut hamna hos kf vad jag förstått. Först gick dom mindre lånen dit? När alla mina lån tillslut kommer hamna hos kf kommer det uppgå till ungefär 1,2 miljoner .. Det är inget jag kommer kunna betala av inom en snar framtid så om jag blir spelfri och går på behandling för det och sedan söker skuldsanering borde jag väl ha en hyffsad chans att få det tillslut?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Har nu läst igenom hela den tråden, tog rätt lång tid innan alla dina lån tillslut hamna hos kf vad jag förstått. Först gick dom mindre lånen dit? När alla mina lån tillslut kommer hamna hos kf kommer det uppgå till ungefär 1,2 miljoner .. Det är inget jag kommer kunna betala av inom en snar framtid så om jag blir spelfri och går på behandling för det och sedan söker skuldsanering borde jag väl ha en hyffsad chans att få det tillslut?

Är sinnesjukt mycket brev i början. Alla är inte hos KF ännu, men alla är med i ansökan.
Ja, smålånen skickar direkt dit, Svea Inkasso är nog det snabbaste inkasso bolaget, allt där sker i vändande post märkte jag.

Ja så småningom så får du skuldsanering, men man vill ju helst få igång processen så snabbt som möjligt.
Ser dessa 5 år som en behandling av spelmissbruket också.

Får väl se hur det går för mig, bör väl få ett svar inom kort om jag får inledande.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Är sinnesjukt mycket brev i början. Alla är inte hos KF ännu, men alla är med i ansökan.
Ja, smålånen skickar direkt dit, Svea Inkasso är nog det snabbaste inkasso bolaget, allt där sker i vändande post märkte jag.

Ja så småningom så får du skuldsanering, men man vill ju helst få igång processen så snabbt som möjligt.
Ser dessa 5 år som en behandling av spelmissbruket också.

Får väl se hur det går för mig, bör väl få ett svar inom kort om jag får inledande.
Ja vad jag läst så borde ju du kunna få en sanering ..
När du släppte allt, sluta du betala alla lån samtidigt eller fortsatte du betala på dom små för att bli av med dom eller är det meningslöst då det ändå kommer ramla in flera hundratusen tillslut iaf? Sluta du betala i januari eller var det december? Fick du din skatteåterbäring? Varför jag undrar är för att jag borde få tillbaka en rejäl slant och kan jag förhala så jag hinner få den gör jag det men om det tog så lång tid för kf att börja utmäta dig när du släppte i dec/jan kanske jag hinner få min återbäring också om jag nu skulle sluta betala mina lån vid samma tidpunkt.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Ja vad jag läst så borde ju du kunna få en sanering ..
När du släppte allt, sluta du betala alla lån samtidigt eller fortsatte du betala på dom små för att bli av med dom eller är det meningslöst då det ändå kommer ramla in flera hundratusen tillslut iaf? Sluta du betala i januari eller var det december? Fick du din skatteåterbäring? Varför jag undrar är för att jag borde få tillbaka en rejäl slant och kan jag förhala så jag hinner få den gör jag det men om det tog så lång tid för kf att börja utmäta dig när du släppte i dec/jan kanske jag hinner få min återbäring också om jag nu skulle sluta betala mina lån vid samma tidpunkt.

Ja, jag fick min återbäring. Hade inget skuldsaldo just då.

Har man det ryker dem direkt. Utmätning behöver inte vara igång tror jag för att dom skall kunna ta skatteåterbäringen. Det räcker med att din skuld är fastställd.

Släppte något större lån, i december. Men släppte allt ifrån januari

Om du vill få återbäringen så kan du släppa stora lån från december i december små skitlån som t.ex viaconto mobillån om du har sms pengar osv. Betala dom i dec släpp sen..

Du behöver ju deklarera tidigt så du får pengarna i början av april. Ha elektronisk skattebesked.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Ja vad jag läst så borde ju du kunna få en sanering ..
När du släppte allt, sluta du betala alla lån samtidigt eller fortsatte du betala på dom små för att bli av med dom eller är det meningslöst då det ändå kommer ramla in flera hundratusen tillslut iaf? Sluta du betala i januari eller var det december? Fick du din skatteåterbäring? Varför jag undrar är för att jag borde få tillbaka en rejäl slant och kan jag förhala så jag hinner få den gör jag det men om det tog så lång tid för kf att börja utmäta dig när du släppte i dec/jan kanske jag hinner få min återbäring också om jag nu skulle sluta betala mina lån vid samma tidpunkt.

Kan vara värt att läsa villkoren på de lån du släpper i t.ex redan nu i November, dock läs gärna avtalet hur det ser ut när dom säger upp lån. På detta forum hittar du nog processen kring varje bank

Var vanligt att t.ex banken sa upp lånet efter 3 missade betalningar och man fick 30 dagar på att betala hela lånet, som dom sedan skickar till inkasso vanligtvis. Skitbolagen leker ofta eget inkasso bolag innan dom skickar det vidare till ett riktigt inkasso bolag.

Dom riktigt skitiga lånen skickar direkt.

Sen kommer processen hos KF.

Delgivelse - efter ca 10 dagar får du en påminnelse, den skickade jag in ett par dagar efteråt max en vecka.
Efter det kommer ett brev att skulden är fastställd eller dylikt( utslag kanske det heter), tror det är 5-10 dagar där med innan detta kommer.
Sedan kommer ett brev till " skuld att betala " där får du typ 10 dagar till ca
Efter detta kan dom begära utmätning, då går det ut till dig och din arbetsgivare som fyller i din lön.(fick brevet 8:e maj, skulle vara inne 20:e maj) 20:e maj var en fredag minns att jag väntade med att skicka in den till 23:e, ringde och sa att jag postat det på måndagen för att dom inte skulle göra något automatisk schablon och jag skulle vara säker på lönen i maj .

Hade säkert fått behålla Maj lönen om jag skickade in 20:e maj också men hade ingen lust att chansa.

När jag väl skickat in löneuppgifterna så kom beslutet tillbaka någon dag senare. Gick snabbt där, vändande post

Är det en bra summa du får tillbaka på skatten skulle jag väl dra ut på det tills dess. Pengarna kommer du behöva under denna långa period framför dig ändå. Om du gör avdrag så hoppa gärna det så du inte fastnar i någon slumpmässig kontroll kan jag väl även tycka.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 776
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
Kan vara värt att läsa villkoren på de lån du släpper i t.ex redan nu i November, dock läs gärna avtalet hur det ser ut när dom säger upp lån. På detta forum hittar du nog processen kring varje bank

Var vanligt att t.ex banken sa upp lånet efter 3 missade betalningar och man fick 30 dagar på att betala hela lånet, som dom sedan skickar till inkasso vanligtvis. Skitbolagen leker ofta eget inkasso bolag innan dom skickar det vidare till ett riktigt inkasso bolag.

Dom riktigt skitiga lånen skickar direkt.

Sen kommer processen hos KF.

Delgivelse - efter ca 10 dagar får du en påminnelse, den skickade jag in ett par dagar efteråt max en vecka.
Efter det kommer ett brev att skulden är fastställd eller dylikt( utslag kanske det heter), tror det är 5-10 dagar där med innan detta kommer.
Sedan kommer ett brev till " skuld att betala " där får du typ 10 dagar till ca
Efter detta kan dom begära utmätning, då går det ut till dig och din arbetsgivare som fyller i din lön.(fick brevet 8:e maj, skulle vara inne 20:e maj) 20:e maj var en fredag minns att jag väntade med att skicka in den till 23:e, ringde och sa att jag postat det på måndagen för att dom inte skulle göra något automatisk schablon och jag skulle vara säker på lönen i maj .

Hade säkert fått behålla Maj lönen om jag skickade in 20:e maj också men hade ingen lust att chansa.

När jag väl skickat in löneuppgifterna så kom beslutet tillbaka någon dag senare. Gick snabbt där, vändande post

Är det en bra summa du får tillbaka på skatten skulle jag väl dra ut på det tills dess. Pengarna kommer du behöva under denna långa period framför dig ändå. Om du gör avdrag så hoppa gärna det så du inte fastnar i någon slumpmässig kontroll kan jag väl även tycka.
Kom du ihåg från du fick första utslaget tills löneutmättning drog igång ungefär ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp