Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skulder som snart når KFM + utmätning

Hej!
Jag är i behov av lite hjälp av någon som kanske är- eller har varit i en liknande situation.

Jag är 33 år har skulder på drygt 1.3mkr och min situation har blivit ohållbar.
Jag har haft samtal med kommunens skuldrådgivare och de har avrådit mig att fortsätta betala då jag förr eller senare kommer hamna hos KFM i vilket fall så jag har beslutat för att låta allt hamna där.

Jag får ut drygt 28800kr efter skatt och har fast kostnader på ca 15800kr som går till hyra, försäkringar, bensin till jobbet, mobil.

Jag har idag en bil som jag fått värderat till 165.000kr och kommer troligen sälja den inom kort för att köpa en bil runt 40.000kr.
Jag kommer ta av dessa pengar som blir över för att betala ca 20.000kr som jag har i skuld till privata personer.
Vad rekommenderar ni att jag gör med resten? Bör jag betala in de pengar som blir över till mina skulder eller lägga undan en buffert tills de nu kommer bli kämpigt?

Jag bor i en hyresrätt och äger inget annat märkvärdigt förutom bilen som kommer säljas inom kort för att köpa en billigare.
Ja, bil behövs till och från jobbet.

Löneutmätning är bara en tidsfråga och jag är så orolig över att berätta detta till min arbetsgivare. Men det måste göras innan de får veta det via KFM. Jag har ingen tjänst som kräver säkerhetsprövning men jag jobbar nära något som kan ha en del känslig information.

Det första lånet togs för drygt 4 år sedan, och därefter gick de ganska fort, sista lånet togs för 1 år sen och de togs i stort sett för att betala andra lån.
Jag har spelat litegrann, haft ett konsumtionsberoende men jag skulle säga att det är under kontroll. Jag är pausad hos spelpaus sedan 3 månader och köper inte längre något jag inte behöver.
Har inget sug för något utav det utan nu är det full fokus på att ta mig ur detta elände.

Min plan är att så småningom ansöka om skuldsanering. När i tiden (tycker ni som orkat läsa igenom allting) borde jag ansöka? Och vad säger ni om de förutsättningar jag har?

Tror ni jag har en chans att klara mig ur detta?

Vänligen
J

Hej,

Finns flertal som har mer erfarenhet än vad jag har/går genom situationen själva men kanske kan flika in med några saker.

Hur ser dina skulder ut i helheten, vad är de för belopp hos diverse långivare..?
Bästa är att försöka betala av dom saker du kan och inte släppa allt. Har du mindre lån, betala av dessa så kanske bara några större lån hamnar hos kronofogden.

Första kronofogden kikar på, är pengar/tillgångar du har på banken. Så att lägga undan för att i hopp och tro att detta inte rörs är nog meningslöst.. Allt utöver förbehållsbelopp kan dom ta.
Bygga en buffert av pengar du får behålla av din lön, brukar vara det du kommer få ställa in siktet på..

Om du redan är i kontakt med kommunens skuld och budgetrådgivning, så kan dom alltid hjälpa dig med ansökan angående skuldsanering och hur du bör prioritera betalningar.. Så fortsätt möte med dom skulle jag säga, se vad som kan/kan inte lösas osv.

Självklart har du en chans att ta dig ur det hela, vill man något riktigt ordentligt här i livet så kommer man inte ge upp förrän det är uppnått!

Men i mitt fall så gissar jag att jag kommer ha 1-2 månader kvar innan löneutmätning börjar ske. Har fått mina två första krav hos KFM där de ombeder mig att godkänna delgivning.

Vet inte hur lång process det är för det att KFM börjar utmäta min lön?
Och när det väl sker så kommer jag inte ha råd att fortsätta betala av på något lån alls.

Mina lån är allt från 50k - 226k med helt vansinniga räntor. Kreditskulder + blancolån.
Kommunens rådgivare avrådde mig att fortsätta betala på lånen som enbart i stort sett är ränta. Om jag ville skicka in till något så skulle det vara ex. Nordea, ICA Banken, LF Finans men de ligger jag efter med 3 månaders betalning.

Jag vet med mig att KFM kommer utmäta mina bankkonton. Tänkte mer om det skulle vara smart att plocka ut en slant i kontanter eller avrådes jag från det?

Håller med ovan skrivare.

Bilen, bra beslut. Jag hade försökt sälja den snarast för att inte få den utmätt. Jag fick löneutmätning och i samma stund var dem intresserade av min bil. Så sälj den illa kvickt och köp en billigare.
För att ha en buffert behöver man stoppa pengarna i madrassen. Men att plocka ut typ 50’ cash kommer att väcka frågor. I så fall ta ut en mindre summa i veckan/månaden och spara.
Jag hade använt större delen av pengarna till att kanske köpa nya däck, betala för ett år på försäkringar/abbonemang/annat som annars dras månadsvis så blir det lite mindre att betala varje månad när löneutmätningen kickar igång. Och för all del, betala bort små krediter om du har sådana.
Läste i någon tråd där någon köpt presentkort på typ ICA för att ha som buffert, oetiskt eller ej. Upp till var och en. Köp presentkort på bio, eller någon annan butik/aktivitet för en liten slant så har du en liten guldkant att nyttja när det blir jävligt tufft framöver. Hade jag haft en möjlighet att skapa mig en liten liten liten buffert hade jag gjort det.

För att öka dina chanser till sanering tror jag på att betala bort krediter, visa att du gjort vad du kan, byt bil. Bor du för stort? Flytta innan du får anmärkningar.

Håller med @ANG i att du ska försöka betala av små krediter i första hand och även fortsatta bra tips med vad du kan betala på, det som ger dig en liten bättre vardag/mer pengar i plånboken under pågående löneutmätning känns mest rimligt att sträva efter.

Om du ska plocka ut kontanter/försöka spara undan på annat sätt är som sagt upp till var och en... Så som jag ser min nuvarande situation med skulder/avbetalningar och allt, så är ju faktiskt det vad verkligheten är... Jag har skulder därav finns det inte någon anledning att lägga pengar åt sidan i ett sådant fall, utan det är bara betala av. Skulderna ser jag som ett bevis att jag har haft mitt "roliga", om man nu kan kalla det roligt eller mer idioti från en själv. :facejoy:

Hehe nej! Jag menar inte att jag ska plocka ut 50k i cash, men en liten buffert åtminstone att ha till senare.

Jag bor i en tvåa på 67kvm med en kostnad på ca 10500kr för boende, parkering och el så flytt är inget alternativ.

Kommer KFM att se konstigt på inför en eventuell sanering om jag plockat ut kontanter? Om än jag kommer hävda att de gick till privata skulder.

Har läst lite om din situation @ANG och du hade lyckats få sanering va?
Vad tror du om mina chanser i detta fall och vad har du tips på vad som skulle öka mina chanser?

Att jag byter bil känns tråkigt men bra och nödvändigt. De kommer nog ske redan på måndag. Tror ni att KFM väljer att ta den bilen som är värd max 40k om den behövs till jobbet?

Hehe nej! Jag menar inte att jag ska plocka ut 50k i cash, men en liten buffert åtminstone att ha till senare.

Jag bor i en tvåa på 67kvm med en kostnad på ca 10500kr för boende, parkering och el så flytt är inget alternativ.

Kommer KFM att se konstigt på inför en eventuell sanering om jag plockat ut kontanter? Om än jag kommer hävda att de gick till privata skulder.

Har läst lite om din situation @ANG och du hade lyckats få sanering va?
Vad tror du om mina chanser i detta fall och vad har du tips på vad som skulle öka mina chanser?

Att jag byter bil känns tråkigt men bra och nödvändigt. De kommer nog ske redan på måndag. Tror ni att KFM väljer att ta den bilen som är värd max 40k om den behövs till jobbet?
Vad jag har läst så kan dem även se ”konstigt” på det om man betalar privata skulder innan med har jag ”hört”. Jag betalade dock av en privatskuld på 100’
och än så länge har jag inte fått smäll på fingrarna. Även läst att uttag av kontanter kan ställa till det.

Om det ändå vore så väl, jag har fått inledande skuldsanering. Varit näst intill hysterisk i väntan på besked. Trodde jag skulle bli tokig 😅. Nu har jag lugnat mig och hoppas så på att få beviljad sanering.
Var övertygad om att jag skulle få avslag direkt så jag är nog fel person att fråga 😬.

MEN jag har läst hundratals trådar här inne… Det finns massor med kunniga medlemmar som säkert kommer ge dig en bättre prognos än jag!
Det jag vet med säkerhet är att man ska ha gjort allt man kunnat för att bli beviljad. Jag ”sålde” mitt hus 2024. 100’ betalade jag på en privat skuld och typ resten använde jag för att löpande kunna betal mina skulder som kostade mig 15-20 i månaden. Betalade inte av någon skuld eller någon klumpsumma. Det vet min handläggare om. Men jag försökte betala tills det inte gick längre.
Gällande bilen, min handläggare sa att ”ha en bil för 40’ är inga konstigheter”, men har hört att en bil för 30-35 är ok. Skit tråkigt att byta bil men se det som ett steg till att bli beviljad sanering och slippa pinsamheter om du blir stoppad.
Som sagt, istället för att plocka ut cash, en liten buffert kan ju gå, så hitta bättre lösningar för att få en drägligare tillvaro.

Det jag tyckt varit kämpigast med löneutmätning är att du inte får någon buffert eller betalningsfria månader. Det känns även som att ständigt ha ett hot hängande över sig att dem ska komma och plocka varenda pinal man äger. (Så kände i alla fall jag). Varit orolig för min bil.

Oavsett. Med handläggningstiderna som nu ligger på ca 13 månader hade jag ansökt om sanering direkt. Göra vad du kan under tiden. Min löneutmätning drog i gång ganska snabbt, aldrig varit ”patient” hos KFM innan.
Mina skulder uppkom inte av spel. Överkonsumtion, skilsmässa, dåliga beslut för att ta mig ur det jävla äktenskapet ledde till att jag stod ensam med skulder vi varit två om. Dubbla boende i ett år. Räntor som bryter ryggen av en. Jag var inte så kaxig när jag även berättade om skammen att dessutom vara utbildad ekonom…

Med det sagt. Det verkar hänga på situation, handläggare och vad man själv gjort på vägen. Men sök för 17. Jag ansökte på egenhand innan budget- och skuldrådgivare. Första ”försöket” och har åtminstone fått inledande.

Blir spännande att följa din resa!

Jättebra tips!
Jag har bokat möte med skuldrådgivaren och tänker be om hjälp med att göra en ansökan.
Vad räknas även som "att göra allt man kan"? Liksom om man har löneutmätning så är det ju dit pengarna går. Jag äger ju som inget speciellt heller för att få skulderna att sjunka.

Hur länge har du varit skuldsatt och med löneutmätning innan du skickade in ansökan?

När fick du ditt inledande?
Grattis till det och jag hoppas det går vägen!

Senast ändrad:
Jättebra tips!
Jag har bokat möte med skuldrådgivaren och tänker be om hjälp med att göra en ansökan.
Vad räknas även som "att göra allt man kan"? Liksom om man har löneutmätning så är det ju dit pengarna går. Jag äger ju som inget speciellt heller för att få skulderna att sjunka.

Hur länge har du varit skuldsatt och med löneutmätning innan du skickade in ansökan?

När fick du ditt inledande?
Grattis till det och jag hoppas det går vägen!
Jag släppte mina skulder i typ maj, den sista släppte jag i augusti. Ansökte om sanering 7/9 och fick löneutmätning i november. Inledande i onsdags, 24/6!!!

Att göra allt du kan innan du får löneutmätning, betala det du kan, dra inte på dig nya skulder.

En medlem här inne fick avslag på sin ansökan då han sålt en bil för typ 20’ (minns jag rätt?) och inte betalade skulder med pengarna…

Egentligen började jag väl skuldsätta mig 2005 när jag köpte hus. Men de dåliga lånen/krediterna satte väl igång ordentligt runt 2012. Plötsligt gick det att dela upp betalningar. Så lånade jag pengar för att betala av krediter för att bara fortsätta på samma sätt. Men när vi var två vuxna så gick det ändå runt. Eller nu ljög jag. Det gjorde det inte för då lånade vi för att släcka krediter och smålån. Mitt ex kunde minsann inte stå på några lån då han hade eget företag och det skulle se fint ut på banken. Vi lånade även pengar för att flera gånger skjuta till i hans bolag. Till slut lånar man för att betala sina lån. Och så lånar man mer än man behöver och pengarna bara försvinner in ett svart hål. Nu strutsade min exman fullständigt och hur jag än försökte få stopp på han så körde han bara på med spenderandet i högre tempo. Han hade aldrig betalat en räkning i sitt liv och kunde inte ens kolla saldo på sitt konto… Allt låg på mig. Vi hade en osund relation till pengar. Efter världskrig i separationen lämnade jag med alla skulder i mitt namn. Jag var så dränerad och ville bara komma därifrån… Jättedumt! Men här står jag nu…
När vi separerade hade jag ändå några hundra tusen sparade. Men allt försvann för att klara av alla lån, avbetalningar mm. Gick back varenda månad…

Idag är min skuld på ca 1.250’. Skam. Oro. Stress. Ångest. Hopp.

Hur mycket var din skuld på innan du nu fick inledande om man får fråga?

Jag sitter också här inne och läser på som en tok!
Vissa trådar ger mig hopp medan andra ger mig en dålig känsla av att bli godkänd.

Det enda som står helt klart för mig är att jag kommer inte kunna bli av med dessa skulder inom överskådlig tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp