• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering över

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Tar emot allt som går! :)
Förstår exakt känslan. Jag är nojjig som attan att tex jag måste akut till tandläkaren osv. Så smart att lägga ut dessa på de betalningsfria månaderna.
Speciellt nu i början innan man hunnit bygga upp en bra buffert. Var sjuk nu 4 dagar, bara där känner jag lite ångest att man förlorat en hel del.

Gjorde du nå omprövningar under din tid? Har det gått smidigt i så fall? :)
Inga omprövningar.
Jag såg till direkt att styra vissa räkningar, försäkringar exvis till nån av de betalningsfria månaderna. Tandläkarbesöken är ju undersökningar så jag har inte behövt något akut där tack och lov.
För mig har detta ”system” eller strategi fungerat bra.
Jag har fått skatteåterbäring i april varje år på 7-8000 som har blivit som ytterligare en betalningsfri månad.
Jag är ensamstående utan barn så jag har bara behövt sköta mig själv och ta ansvar för mitt eget så att säga.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Den absolut viktigaste och största strategin har dock varit att ändra beteende avseende pengar. Mitt skuldsättning berodde på konsumtion och där har jag ändrat mig, naturligtvis för att jag inte haft pengar men beteendet skulle ju kunna ha fortsatt med de betalningsfria månaderna och skatteåterbäringen men där känner jag mig trygg nu. Jag har kollat upp sparande som sätts igång direkt i maj när jag får min första lön efter skusan tex.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
335
Poäng
477
Hej och Grattis!
Känslan kan vara överväldigande vid slutet av saneringen, för min del var den lite overklig.
Det första jag gjorde var att ta över ett internet abonnemang som min far hade stått på i 8 år.
Några dagar senare fick jag lånelöfte hos samma bank jag haft i många år och tre månader senare köpte jag en bostadsrättslägenhet.
För min del ökade inkomsterna hela tiden under saneringen och jag ansökte om omprövning varje år, det blev avslag varenda gång.
Kan säkerligen påstå att de allra flesta av oss som klarat skuldsanering får ett helt annat sätt att tänka kring ekonomin, nästintill lite manisk beträffande utgifter och inkomster.
Det beloppet jag hade under saneringen lägger jag undan för pension, det är en utgift man kan fortsätta med då man byggt upp ekonomin kring denna i fem år och köper en del aktier men mest fonder.

Troligtvis kommer du att få en enorm "lugn" I huvudet när allt är klart och med all sannolikhet fortsätta vara extremt snål i alla lägen.
Man stirrar sig blint på UC score men då den understiger 0,16 avtar det något
Jag har följt forumet länge men detta är mitt första inlägg.
Tillönskar lycka till!
 
Senast ändrad:

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Hej och Grattis!
Känslan kan vara överväldigande vid slutet av saneringen, för min del var den lite overklig.
Det första jag gjorde var att ta över ett internet abonnemang som min far hade stått på i 8 år.
Några dagar senare fick jag lånelöfte hos samma bank jag haft i många år och tre månader senare köpte jag en bostadsrättslägenhet.
För min del ökade inkomsterna hela tiden under saneringen och jag ansökte om omprövning varje år, det blev avslag varenda gång.
Kan säkerligen påstå att de allra flesta av oss som klarat skuldsanering får ett helt annat sätt att tänka kring ekonomin, nästintill lite manisk beträffande utgifter och inkomster.
Det beloppet jag hade under saneringen lägger jag undan för pension, det är en utgift man kan fortsätta med då man byggt upp ekonomin kring denna i fem år och köper en del aktier men mest fonder.

Troligtvis kommer du att få en enorm "lugn" I huvudet när allt är klart och med all sannolikhet fortsätta vara extremt snål i alla lägen.
Man stirrar sig blint på UC score men då den understiger 0,16 avtar det något
Jag har följt forumet länge men detta är mitt första inlägg.
Tillönskar lycka till!
Jag förstår hur du menar. Min plan är att drygt hälften av de jag betalat skall sparas på två olika konton. Ett för pension samt ett för oförutsedda utgifter mm. Det som är kvar på lönekontot när nya lönen kommer sätts in på ett av dessa konton.
Det lugn du beskriver börjar komma så smått då jag endast har fyra betalningar kvar.
År 2022 har länge varit ett mål eftersom saneringen upphör då och det var lite märkligt att se datumet 1/1, 2022 på mobilen imorse då det varit så långt fram i mina tankar.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Hej och Grattis!
Känslan kan vara överväldigande vid slutet av saneringen, för min del var den lite overklig.
Det första jag gjorde var att ta över ett internet abonnemang som min far hade stått på i 8 år.
Några dagar senare fick jag lånelöfte hos samma bank jag haft i många år och tre månader senare köpte jag en bostadsrättslägenhet.
För min del ökade inkomsterna hela tiden under saneringen och jag ansökte om omprövning varje år, det blev avslag varenda gång.
Kan säkerligen påstå att de allra flesta av oss som klarat skuldsanering får ett helt annat sätt att tänka kring ekonomin, nästintill lite manisk beträffande utgifter och inkomster.
Det beloppet jag hade under saneringen lägger jag undan för pension, det är en utgift man kan fortsätta med då man byggt upp ekonomin kring denna i fem år och köper en del aktier men mest fonder.

Troligtvis kommer du att få en enorm "lugn" I huvudet när allt är klart och med all sannolikhet fortsätta vara extremt snål i alla lägen.
Man stirrar sig blint på UC score men då den understiger 0,16 avtar det något
Jag har följt forumet länge men detta är mitt första inlägg.
Tillönskar lycka till!

Lyckades du spara till en kontantinsats under din skuldsanering? Får man fråga hur du la upp ditt sparande? :)
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
335
Poäng
477
Jag betalade in 40% skatt på extrajobb, fick dessutom rejäla summor tillbaka på deklarationen (mestadels resor till och från jobbet)
Allt överskott gick till börsen.
Jag var lite orolig mot slutet.. En del aktier fick man bra betalt för och de flesta fonderna gick upp.
Höll en öppen dialog mot kronokronofogden beträffande inkomster/sparande hela vägen.
Kunde utan problem betala 30% av insatsen, snart ner i 49%.
Bör ändock tilläggas att bostaden kostnade 700 tusen.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag betalade in 40% skatt på extrajobb, fick dessutom rejäla summor tillbaka på deklarationen (mestadels resor till och från jobbet)
Allt överskott gick till börsen.
Jag var lite orolig mot slutet.. En del aktier fick man bra betalt för och de flesta fonderna gick upp.
Höll en öppen dialog mot kronokronofogden beträffande inkomster/sparande hela vägen.
Kunde utan problem betala 30% av insatsen, snart ner i 49%.
Bör ändock tilläggas att bostaden kostnade 700 tusen.

Ger inget att ha någon dialog. Det behövs begäran om omprövning för att någon form av beslut och ställningstagande ska bli av.
Handläggaren som beslutat om skuldsaneringen är färdig med ärendet i och med beslutet är taget.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Då blir skillnaden av att saneringen går ut inte så stor kanske.
Inget personligt men hur du skriver är som om det inte gör så stor skillnad att saneringen är över. Kanske inte menat bittert men kommer fram så ibland.

Iallafall Stort Grattis mersiha, att inte ha kvar skuldsanering på sig gör stor skillnad. Ni kan byta jobb hursom helst öka/minska i lön utan att behöva skicka omprövningar sen sitta och vänta på beslut. Ni kan ta ett huslån eller något sånt när man väl har ekonomin till det.

Tror inte att folk vet hur psykologiskt den anmärkningen/skuldsanering påverkar en människa ibland även om man kanske har en 0 kr betalplan. Iallafall grattis och ni andra fortsätt snart är vi ute med.
 

Bubuki

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
29 Juli 2019
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
18
Poäng
47
Jag gör min sista inbetalning 27/4 på en femårig betalningsplan. Lustigt att du skrev att man kan köpa en telefon då det är det jag kommer köpa som present till mig själv när jag är klar :)
Grattis till dessa fem år och bra jobbat!
Grattis! Bra jobbat du med. Ja telefon var ett exempel! Lustigt att jag gått runt med begagnade i alla år och nu fått en ny via jobbet, så kan jag köpa en själv snart! Haha men det kommer jag inte göra. Slipper den utgiften då jobbet står för det:)
 

Bubuki

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
29 Juli 2019
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
18
Poäng
47
Hej och Grattis!
Känslan kan vara överväldigande vid slutet av saneringen, för min del var den lite overklig.
Det första jag gjorde var att ta över ett internet abonnemang som min far hade stått på i 8 år.
Några dagar senare fick jag lånelöfte hos samma bank jag haft i många år och tre månader senare köpte jag en bostadsrättslägenhet.
För min del ökade inkomsterna hela tiden under saneringen och jag ansökte om omprövning varje år, det blev avslag varenda gång.
Kan säkerligen påstå att de allra flesta av oss som klarat skuldsanering får ett helt annat sätt att tänka kring ekonomin, nästintill lite manisk beträffande utgifter och inkomster.
Det beloppet jag hade under saneringen lägger jag undan för pension, det är en utgift man kan fortsätta med då man byggt upp ekonomin kring denna i fem år och köper en del aktier men mest fonder.

Troligtvis kommer du att få en enorm "lugn" I huvudet när allt är klart och med all sannolikhet fortsätta vara extremt snål i alla lägen.
Man stirrar sig blint på UC score men då den understiger 0,16 avtar det något
Jag har följt forumet länge men detta är mitt första inlägg.
Tillönskar lycka till!
Tack och grattis till dig med! Blir otroligt imponerad över ditt beteende och tankesätt. Galet att de gick så fort att ta över abonnemanget osv! Makens telefon ska vi ta över direkt! Annars har vi inget mer..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp