Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsanering Avanza fonder

Hej hoppas allt är bra med er 😊 Tänkte bara höra om man har skuldsanering, får man då ta en del av bufferten och köpa fonder på ett isk på avanza? Eller kommer borgenärerna att börja bråka? Får så olika svar när jag söker på nätet. Kanske är någon här som har köpt fonder eller aktier under skuldsaneringstiden?

Inga problem att spara på ISK.

Nu är det skattefritt upp till 300.000 så väldigt svårt för borgenärerna att se. Men även om dom skulle se och något borgenär mot all förmodan och väldigt osannolikt skulle ompröva så har man transaktionshistoriken att bevisa att pengarna kommer från buffert och betalfria månader och inkomst som inte kräver omprövning och man valt spara på det sättet. Spara på du om du vill på ISK konto.

Vill också med tiden ha sparande på ISK konto. Men väntar till ett tag efter skuldsaneringen är klar innan jag börjar med det. Ser mer värde i att ha pengarna likvida på sparkonto under skuldsaneringen då det inte är några större belopp att tala om.
Vill inte heller behöva sälja av fonder 3, 6 eller 12 månader efter jag köpt dom för att jag kommer på att jag behöver pengarna under skuldsaneringen. Blir att 1. Bli klar med skuldsaneringen 2. Bygga på bufferten/sparkontot lite efter jag är klar 3. Öppna ISK och spara där. Känns rätt väg att gå för mig

Senast ändrad:
Inga problem att spara på ISK.

Nu är det skattefritt upp till 300.000 så väldigt svårt för borgenärerna att se. Men även om dom skulle se och något borgenär mot all förmodan och väldigt osannolikt skulle ompröva så har man transaktionshistoriken att bevisa att pengarna kommer från buffert och betalfria månader och inkomst som inte kräver omprövning och man valt spara på det sättet. Spara på du om du vill på ISK konto.

Vill också med tiden ha sparande på ISK konto. Men väntar till ett tag efter skuldsaneringen är klar innan jag börjar med det. Ser mer värde i att ha pengarna likvida på sparkonto under skuldsaneringen då det inte är några större belopp att tala om.
Vill inte heller behöva sälja av fonder 3, 6 eller 12 månader efter jag köpt dom för att jag kommer på att jag behöver pengarna under skuldsaneringen. Blir att 1. Bli klar med skuldsaneringen 2. Bygga på bufferten/sparkontot lite efter jag är klar 3. Öppna ISK och spara där. Känns rätt väg att gå för mig
Tack för svaret 😊 Ja jag funderar på att försöka bygga upp så stor buffert jag kan på ett vanligt sparkonto först, blir ju inte jättemycket. Sen får man se om man öppnar isk innan skuldsaneringen är slut. Velar fram och tillbaka men har fått ihop lite på ett vanligt sparkonto. Fick inledande december 2025 och beslut juni. 😊

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp