• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Hej,
Har läst lite utav era inlägg där ni har blivit nekad Skuldsanering med motivering att skulderna är "nya" jag har sett tre olika skribenter skriva i dagarna att dom fått avslag med motivering att skulderna är ganska "färska". Men eftersom jag har läst lite om det här så blir jag inte riktigt klok på två saker. Dels gällande vad lagen säger,

Redan enligt 1994 års lag gällde ett krav på skälighet. Det kravet har sedan upptagits i efterföljande lagar. Bestämmelsen i 9 § skuldsaneringslagen motsvarar således vad som föreskrevs i 4 § första stycket 2 och tredje stycket i 1994 års skuldsaneringslag (jfr prop. 2015/16:125 s. 52 och 208). I syfte att utvidga möjligheterna till skuldsanering har dock vissa ändringar av regle- ringen gjorts under åren. Bland annat har skuldernas ålder tagits bort från den uppräkning av särskilda omständigheter som är att beakta vid skälighetspröv- ningen (se prop. 2010/11:31 s. 23).

Så det jag gjorde var att jag hittade propositionen och läste den några gånger. Där framgår det med största tydlighet följande:

Det föreslås också att skuldernas ålder inte längre ska beaktas särskilt vid bedömningen av om det är skäligt att bevilja skuldsanering. Också i fall då merparten av skulderna är relativt nya ska skuldsanering kunna beviljas om detta i övrigt är motiverat.

Så, med detta sagt har jag som sagt två frågor.

1: Vad/Vem avgör när det är nya skulder? För jag menar är 2019 att beteckna som färska skulder men 2017 är gamla? Jag försökte leta efter HD-domar som behandlade detta men hittade ingenting.
2: Den frågan jag inte blir klok på, om nu skuldernas ålder inte ska beaktas med anledning för att flera personer just ska ha chans till att bli beviljade varför fortsätter KFM att ta hänsyn till detta och avslå skuldsaneringsansökningar där den enda motiveringen är just att skulderna är färska?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Vill lägga till följande.

Om man då har skulder som INTE har tillkommit till följd utav brottslighet & dylikt och om man dessutom gjort allt i sin makt för att bli skuldfri där dessa nya skulder togs - för att betala gamla/få räntan sänkt. Då kanske man ska betona detta vid en ansökan/överklagan...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Klistrar in det även här som jag skrev i andra tråden då det är relevant här:


Se ovan länk: Skatteverket verkar vara den sida som utförligast förklarar detta med hur nya skulder får vara.

Mer ingående på nedan länk sida 16 och 22:




Kortfattat:

1687196407245.png



Kortfattat så före 2011 var det krav på att skulderna skulle vara minst 3-4 år gamla.

Efter det så trädde Prop 2010/11:31 i kraft 1a juli 2011 och den nya formuleringen är att:
Idag ska inte skuldernas ålder beaktas särskilt vid bedömning om det är skäligt att bedöma skuldsanering och nya skulder är inget hinder för att få skuldsanering. Men handläggare ska inte helt bortse från skuldernas ålder i sin helhetsbedömningen.

Ni som har fått avslag pga skulderna är för nya (i en egen spalt som anledning i beslutet) bör alltså med all rätt överklaga direkt med hänvisningar till lagen om att det inte är något hinder att skulderna är nya. en handläggare som nekat er skuldsanering pga detta med särskilt skäl (delvis med en egen spalt i beslutet om att skulderna är för nya) har förmodligen begått tjänstefel.
 
Senast ändrad:

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
237
Poäng
417
”Du har arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster samt sålt dina tillgångar och betalat vad du kunnat”

- Samtidigt ”Du har inte gjort vad du kunnat”

vad i helvete finns mer att göra än att sälja det man har, försöka fixa till med borgenärer och jobba 160-170%?
 

Bilagor

  • IMG_9966.jpeg
    IMG_9966.jpeg
    508.1 KB · Visningar: 70

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Vill lägga till följande.

Om man då har skulder som INTE har tillkommit till följd utav brottslighet & dylikt och om man dessutom gjort allt i sin makt för att bli skuldfri där dessa nya skulder togs - för att betala gamla/få räntan sänkt. Då kanske man ska betona detta vid en ansökan/överklagan...
Ja det där är inte helt olikt mitt fall. Hade några nya lån el om det vara bara ett lån. Det var ungefär runt året. HL frågade om dessa och jag kunde redogöra varför dessa togs, i ett sista försök att få ner räntorna o få mindre månadskostnad.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
”Du har arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster samt sålt dina tillgångar och betalat vad du kunnat”

- Samtidigt ”Du har inte gjort vad du kunnat”

vad i helvete finns mer att göra än att sälja det man har, försöka fixa till med borgenärer och jobba 160-170%?
Hoppas du får en annan HL denna gång.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
”Du har arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster samt sålt dina tillgångar och betalat vad du kunnat”

- Samtidigt ”Du har inte gjort vad du kunnat”

vad i helvete finns mer att göra än att sälja det man har, försöka fixa till med borgenärer och jobba 160-170%?
När fick du senaste avslaget? var det nyligen eller långt tillbaka?
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
237
Poäng
417
Hoppas du får en annan HL denna gång.
Verkligen, och ovanpå detta så finns det inget mer frustrerande än att (med risk för att låta rasistisk) när dom inte kan prata flytande/ren svenska.

Det är tamefan alltid något som ska strula till sig. o_O

Hursom så skickar jag in ny ansökan nästa vecka som sagt och hoppas på en helt annan HL.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp